versterken verlichting

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

versterken verlichting

Bericht door Sjakie »

Beste lezers,

Het vreemde gegeven van de commerciële aquariumbouwers (en dan vooral de bijbehorende lichtkap) vind ik de kleurkeuze van 'het plafond van het aquarium'.
Doordat dit dikwijls zwart gekleurd is, ben je als aquariaan snel genoodzaakt om iets extra's te ondernemen om de lichtintensiteit te intensiveren, maar wat ?

Ik zie in het forum regelmatig 'reflectoren' de revue passeren, maar vraag mezelf toch af of dit de beste optie is.
Verder zijn er lui die geëxpirimenteerd hebben met spiegels, alufolie, verf, en misschien nog veel meer.

Uit onderzoek is gebleken, dat sneeuw de allerbeste reflectorende 'kleur' is om licht en warmte terug te kaatsen. :idea: ???
Vandaar dat het begrip 'sneeuwblindheid' ook bij sneeuwminnemde mensen een gegeven is om rekening mee te houden en je in het late voorjaar lekker snel bruin kan worden op de piste.

Maar nu even terug naar het aquarium en eventuele toepassing van deze 'sneeuwkleur'....................

Ik ben aan het nadenken over twee opties:
1 Witte (soort landbouwfolie) op mijn lichtkap, eigenlijk op mijn hele dak, te lijmen.
2 Witte ijswitte verf te gebruiken om alles te bedekken.

Bijkomend risico zou kunnen zijn, dat er oplossende stoffen van lijm en/of verf in het water terecht zouden kunnnen komen, hetgeen niet best voor het water, flora en fauna zou zijn. :vis:
Misschien een kwestie van goed laten drogen ?

Zijn er lezers die over dit voorgaande onderwerp hebben nagedacht en misschien zelf al 'ns iets ondernomen hebben om de lichtopbrengst op alternatieve wijze te intensiveren ?

Graag uw reacties.

Groet, Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

peterdenhaag53
1000+
1000+

Re: versterken verlichting

Bericht door peterdenhaag53 »

Tsjaaa..denk dat reflectoren een prima oplossing is. Ze zitten vrij dicht tegen je lampen aan, dus weinig verlies qua " strooilicht" .
Niet elke aquariaan wil een bak met veel licht. Dus zitten die bouwers met hun lichtkappen best goed. Wil je meer licht dan een reflector erop of extra licht inbouwen.
Heb geen idee of jouw oplossing effectiever is .
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Ik heb eigenlijk altijd met reflectoren gewerkt en dat is me altijd goed bevallen.
Nu ken ik ook iemand die van dat zilveren radiator folie ik zijn kap had geplakt maar of dat goed werkte weet ik eigenlijk niet.
'You can be what ever you resolve to be'

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

De oude mp kap die ik had heeft wel een witte binnenkant. De kap van mijn oude 1 meter (merk vergeten :oops: ) had ook een witte binnenkant. Vroeger werd dit dus wel gedaan.
Weet zelf niet of het bij mp nogsteeds gedaan word aangezien ik die niet bij de LFS zag liggen. Juwel heeft het zelf niet.

Maar daar is dus idd de refelector voor terug gekomen die het licht beter bundeld en minder verstrooid. Bijkomend voordeel lijkt mij dat je minder in de lampen kijkt als je met je bak bezig bent.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Er zijn verschillende reflectoren, de meeste die je tegen komt is de gladde variant maar er zijn ook "geslagen" reflectoren die het licht diverse kanten op sturen.

Meer licht kan ook een nadeel zijn, kijk daarom uit welke planten je gaat gebruiken. Ik heb die van mij er af gehaald omdat mijn mossen en bepaalde planten aan de bovenkant geel werden door het vele licht.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865