Beste lezers,
Even een vraagje over het gebruik van kool.
Ik heb gehoord, dat er gewone kool is en actieve kool. Klopt dit ? Zo ja, wat zijn de verschillen en welke gebruik je wanneer ?
Verder heb ik nieuw kienhoud (geweekt, schoon en geen erge kleuring meer) en wil dit bij het opstarten in mijn bak doen, evenals de bacterie opstart en uiteraard de nodige planten.
Nu weet ik dat kool de kleurstoffen uit het water filtert, maar stagneert dit tereglijkertijd ook mijn bacteriegroei bij het opstarten ?
Groet, sjakie
(actieve) kool en bacteriën
-
Sjakie
Onderwerp auteur - 400-600

(actieve) kool en bacteriën
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
Re: (actieve) kool en bacteriën
Het verschil ken ik niet, enige kool die je gebruikt is de actieve kool.
Je kunt dit gewoon gebruiken tijdens de opstart, het bind inderdaad kleurstoffen en schadelijke stoffen, klein nadeel van kool is dat het bijv. ook wat vloeibare plantenvoeding aan zich bind maar ook niet alles wat je om de bak gooit.
Beste is om kleine beetjes te gebruiken en dan na een week of 3 er weer uit.
Bacteriën doen gewoon hun werk, hier komt de kool moet tussen.
Je kunt dit gewoon gebruiken tijdens de opstart, het bind inderdaad kleurstoffen en schadelijke stoffen, klein nadeel van kool is dat het bijv. ook wat vloeibare plantenvoeding aan zich bind maar ook niet alles wat je om de bak gooit.
Beste is om kleine beetjes te gebruiken en dan na een week of 3 er weer uit.
Bacteriën doen gewoon hun werk, hier komt de kool moet tussen.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
Actieve kool kan een groot aantal chemische stoffen aan zich binden. Ook medicijnen en inderdaad bepaalde elementen uit plantenvoeding kunnen wanneer ze zijn opgelost in water hieruit 'gefilterd' worden.
Als de kool verzadigd is kan het uiteraard geen stoffen meer opnemen de kool is dan niet meer 'actief' en schijnt dan zelfs langzamerhand de opgenomen stoffen weer af te gaan geven aan het water.
Een product waar iedereen wel eens van heeft gehoord is Norit, het hoofd bestanddeel is actieve kool. Dit product kan worden via de mond worden ingenomen wanneer er sprake is van vergiftiging. de giftige stoffen zullen dan worden opgenomen door de actieve kool en zullen vervolgens via de ontlasting het lichaam verlaten.
Echter werkt het niet met alle giftige stoffen.
Als de kool verzadigd is kan het uiteraard geen stoffen meer opnemen de kool is dan niet meer 'actief' en schijnt dan zelfs langzamerhand de opgenomen stoffen weer af te gaan geven aan het water.
Een product waar iedereen wel eens van heeft gehoord is Norit, het hoofd bestanddeel is actieve kool. Dit product kan worden via de mond worden ingenomen wanneer er sprake is van vergiftiging. de giftige stoffen zullen dan worden opgenomen door de actieve kool en zullen vervolgens via de ontlasting het lichaam verlaten.
Echter werkt het niet met alle giftige stoffen.
'You can be what ever you resolve to be'
En inderdaad zoals Rody al zei, hebben de bacteriën hier niets mee te maken.
'You can be what ever you resolve to be'
-
peterdenhaag53
- 1000+

Ken ook alleen maar actieve kool. Kan je gewoon gebruiken bij de opstart. Vaak zit er bij filters die je aanschaft een koolfilterspons oid. Deze kun je laten zitten en zal geen invloed hebben op je bacterien. Haalt wel schadelijke stoffen uit je water , na enige tijd is de kool uitgewerkt en kan je de spons gewoon erin laten. Werkt dan als een normale spons.
-
Sjakie
Onderwerp auteur - 400-600

Allemaal bedankt voor de reacties
Heb het idd alleen nodig in de beginperiode om de ergste kleuring weg te halen, voor het geval mijn hout toch nog kleur in het water brengt.
En, zoals Peter aangaf..........Misschien misstaat dat ietwat amberkleurige water niet ?!
Ga het gewoon ff aankijken.
Groet, Sjakie
Heb het idd alleen nodig in de beginperiode om de ergste kleuring weg te halen, voor het geval mijn hout toch nog kleur in het water brengt.
En, zoals Peter aangaf..........Misschien misstaat dat ietwat amberkleurige water niet ?!
Ga het gewoon ff aankijken.
Groet, Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !