waardes aquraium

Onderwerp auteur
Whisper380
0-200
0-200

waardes aquraium

Bericht door Whisper380 »

Geachte leden,

Het gaat niet goed met mijn aquarium, een half jaar zonder dode vissen gezeten. Daarna gedeelte lijk water vervangen. Nu blijven de waterwaardes flink schommelen. Ik gebruik van die tetra test strips. Hieronder de waardes die er uit komen en de adviezen die er bij staan.
NO3 (geen idee wat het is) = 250 advies: water change, (dit is een week of 3 geleden gebeurd en de waarde blijft hetzelfde).
NO2 = 0 advies = safe, dus goed.
GH = 8/16 (weet het niet precies meer) advies = OK, dus goed
KH = 6 Advies = OK, dus goed
PH = 6.4 (is 0.4 te weinig voor veilige waarde) Advies = , Las hier over pH spul te gebruiken, een aanrader?
CL2 = 1.5 Advies: gebruik aqua safe. Dit heb ik nu al 2x gebruik. begin van de week was het OK nu weer te hoog.

Wat kan ik nu het beste doen? Ben inmiddels ook een aantal vissen verloren door het schommelde kwaliteit water.

elke maand vervang ik mijn filter van de pomp, is dat goed?

Noomii
200-400
200-400

Re: waardes aquraium

Bericht door Noomii »

hoevaak ververs je het water? en hoeveel?
hoe groot is het aquarium?
Wat is het vis bestand?
Gebruik je eventueel planten voeding?
Wat is je voer beleid?

Tip 1:
ga zo ie zo de belangrijkste test druppels halen, nitraat, nitriet, ph, fosfaat. Vooral nitriet en nitraat zijn belangrijk, eigenlijk alles wel, maar deze zo ie zo deze zorgen voor vergiftiging. Test strips zijn niet nauwkeurig.

Onderwerp auteur
Whisper380
0-200
0-200

Oke.

Verversing water 1x half jaar nu gedaan. halve aquarium (30 liter).
Aquarium = 60 liter.
Verschillende vissen: verschillende molly's, algeneters, grondvroeter, een blauwe schijf (weet de naam niet meer), 2 guppen, en nog een paar andere vissen.
Geen planten voeding (heb alleen kunstplanten op dit moment maar ga de tip opvolgen van echte planten, weet alleen niet welke.....)
Ik voer elke dag, is dat te veel, niet goed?

Noomii
200-400
200-400

Bericht door Noomii »

Voor nu al ik zeker 50% verversen en doe dat morgen en overmorgen ook nog zeker.
Verversen moet je ongeveer 20% iedere 1 a 2 weken, ook bij de 60 l en de blauwe schijf bedoel je vast een discus, die zit dan veeeeeeeeels te klein moet minstens met 5 soort genoten en dan een 50 tot 75 liter per vis.
Molly's zitten ook veels te klein, kunnen beter vanaf 80 cm.

En kwa planten, zou ik inderdaad voor echte gaan en vissen hebben ongeveer 2 x per dag of meer een heel klein beetje nodig.

Wat je eerst beter kan doen om helemaal opnieuw een goede start te maken is kijken of je de vissen op marktplaats kan verkopen of eventueel terug te brengen naar een winkel. Ik kan nu een heel eind al zien dat het eigenlijk een foute combinatie is aan vissen.

maak anders even een foto van je aquarium en zet hem hier eens neer, zo kunnen wij ook zien hoe of wat.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ik weet niet of ik goed begrijp dat je elke maand je hele filterinhoud weggooit en vervangt door een geheel nieuwe?

Ook weet ik natuurlijk niet wat voor een filter je hebt maar die inhoud kun je beter lekker even flink uitspoelen in het water wat je die week uit je aquarium haalt (wekelijks toch wel 1 emmer wisselen hoor) en dan weer gewoon terug in het filter doen en het water weggooien en een emmer schoon en koel water terug in de bak doen. Na een tijd kun je nieuw materiaal doen als je vind dat dit nodig is maar dan eerst het oude schoon spoelen in die emmer en daarin het nieuwe filtermateriaal even flink vol laten lopen. Dit allemaal om je bacterie cultuur te behouden. Wanneer je elke maand alles weggooit en je ook geen planten hebt moet je bak elke maand helemaal opnieuw een opstart maken met gevaar voor hele slechte waarden inderdaad.
Ik raad je aan even goed het forum door te spitten en te lezen over de opstart van een aquarium, daar zul je veel belangrijke info vinden.

Succes.

Onderwerp auteur
Whisper380
0-200
0-200

Kijk dat zijn tips waar je iets mee kan. Ik ga dat zeker toepassen van die filter. Wat mij wel elke keer afschrikt is dat er continue gezegt wordt ja begin maar helemaal opnieuw..... Verkoop je vissen eb maak een goede start. Im heb pas voor 50 euro geinvesteerd. Zonde om dan alles weg te doen. Ik wil graag een oplossing zonder al mij. Vissen weg te doen......

Noomii
200-400
200-400

Bericht door Noomii »

Ik wil niet vervelend zijn maar ten eerste, denk je na als je een dier aanschaft. Dit word bij vissen veelal niet gedaan en als je dat wel had gedaan, was je dus ook niet verkeerd begonnen. Dan had je ook informatie over de opstart en ook de vissen opgezocht hoeveel liter ze per vis nodig hebben en welke waterwaarden en ik moet eerlijk zeggen aquarium is een ontzettend dure hobby en ik vind het een slap excuus met dat je hem voor 50 euro hebt geinvesteerd en het zonde vind om alles weg te doen. Een vis verdiend net zoveel aandacht als een hond, kat of een ander dier.

Tip 1:
Probeer nu dagelijks van je water toch de eerste 2 tot 3 dagen 50% water te verversen daarna ongeveer 20% per 2 dagen, aangezien het een aardige bezetting is voor een 60 en 30 liter samen.

Tip 2:
Ga ook eens wat lezen over de opstart van een aquarium, dus ook de aanschaf van vissen en welke vissen er wel of niet in kunnen.

Tip 3:
Ga ook eens wat lezen over aquarium planten, wat hebben ze nodig? Welk licht is het beste? etc.

Tip 4:
Ga kijken wat kan blijven in je aquarium en wat niet zet eventueel alles op een rijtje aan vissen dat je hebt en probeer uit eindelijk tot een goed samenlevend visbestand te komen, wat ook eerlijk is voor je vissen. Vooral omdat er een aantal vissen veels te klein zitten.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ai. Het bekende domino-effect. Naomi (Noomi) en Rita hebben je al veel tips gegeven.
Zelf vind ik 50 euro investering wel erg weinig, om eerlijk te zijn. Ik denk dat ik toch wel (2 bakken) zo'n 300 euro, als het niet meer is, heb geïnvesteerd...

Het beste lijkt me voor jou om helemaal opnieuw te beginnen. En als je dan zeurt om het geld... Helemaal opnieuw beginnen kost net zo veel als alles weer onder controle krijgen. Die vissen moeten sowieso weg, dat is een ding dat heel zeker is.

Hopelijk doe je wat het beste is voor de visjes. Als je straks een goed draaiend aquarium hebt, zonder deze problemen, geniet je er echt pas van.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

In het voorstel topic staat geschreven dat Ramiro de meeste van zijn vissen kreeg van mensen die ze anders weg zouden doen, lees toiletpot misschien.

Wat voor de een een klein bedrag is is voor de ander een fortuin dus dat is heel persoonlijk.
Zelf vind ik zeker niet dat je al je vissen direct weg moet doen al sta ik volledig achter de goede bedoelingen van de andere leden die hebben gereageerd hoor. Wel is het van belang dat je er voorlopig absoluut niets bij koopt aan vissen en dat je voorzichtig aan gaat kijken of je misschien iemand kent die de goerami's graag van je overnemen, ik denk ook dat je geen cichliden hebt maar goerami's inderdaad.

Je noemt een grondwroeter en ik denk daarbij al meteen aan een L nummer (een meerval)
Mocht dat inbderdaad zo zijn is het van belang dat je erachter komt welk soort het is want alle L nummers worden eigenlijk te groot voor 60 cm maar sommigen worden zelfs wel 30 à 35 cm bv een Plecostomus soort) dus is het van belang dat je dit snel weet zodat je ook voor die vis, als nodig, een vervangend thuis kunt zoeken. Platy's en black mollys kun je voorlopig gewoon houden en wie weet kun je over een tijd op Marktplaats of de belgische versie (heb ik dat goed? :) ) wel eens een groter aquarium aanschaffen. Ik weet dat er op het moment een rio 125 wordt aangeboden op het forum dus kijk ook eens bij "te koop"

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Er is hier al een hoop verteld en aan advies gegeven. Misschien is dit wel interessant voor je http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... uaria.html
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
Whisper380
0-200
0-200

Om even wat dingen te herstellen. Ik heb maar 1 bak van 60 liter. De 30 liter was bedoelt van zoveel heb ik vervangen. Grondvroeter is geel met zwart. Zegt jullie dit iets. Ik was ook niet mer van plan om vissen bij te halen. Als iemand die vis met die moeilijke naam goerami wilt overnemen mag hij deze komen halen. Verder gaat het me niet om het geld alleen is het zonde om dan alles gelijk te verkopen. Ik denk dat ik nu gewoon met het water aan de slag ga en als dat allemaal weer in orde is verder ga kijke. Naar planten en eventueel andere huisvesting voor een aantal vissen.

doto92ok
0-200
0-200

Bericht door doto92ok »

Om die grondwroeter en algeneter goed te kunnen benoemen zou je mss een foto kunnen plaatsen van puur die vissen waar je nog geen naam voor hebt gevonden/gekregen inmiddels. ( zeker bij l nummers zeggen alleen kleuren niet veel, dat zijn soms zulke kleine verschillen dat een fot meer zegt)
Alles wegdoen is idd zonde, maar met wat uitzoeken moet het zeker lukken om met mss een paar herplaatsingen als je goede huisjes vind waar nodig, een aqua te maken waar je weer plezier aan hebt ipv frustraties van stervende bewoners, en andere kleine frustraties.

Voor de ret heb je eerst al zoveel tips gekregen dat die waarden vast goed gaan komen :)

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

ik denk meteen aan een L168 aka zonancistrus. Deze worden 13 a 15 cm groot.
Afbeelding

Misschien heb je wat aan deze L nummers lijst anders

hunter58
0-200
0-200

Bericht door hunter58 »

Ook ik wil niet vervelend doen hoor, maar vergis je niet een 60cm aquarium is behoorlijk klein. In de wereld van het aquarium houden is het nu eenmaal zo dat hoe kleiner het aquarium hoe moeilijker het onderhoud. Nu zit je met een behoorlijk aantal en te grote vissen in een bak waar geen planten in staan voor de broodnodige zuurstof en dioxide huishouding. Als je niets doet ben je eigenlijk gewoon de dieren aan het vergiftigen. Dat kan je alleen oplossen door opnieuw te starten, in ieder geval plastic er uit en echte planten er in en visbestand aanpassen aan het maat vanhet aquarium. Het is niet anders.. :(
======================================

Mijn aquarium: de Korall60 van Hunter58

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Ik ben nog steeds vreselijk benieuwd naar wat die "blauwe schijf" voor dier is.......of heb ik hier overheen gelezen?
Misschien daar ook een foto van maken en dan hopen dat het inderdaad geen discus is.

Je lnummer zou ook nog een 134 kunnen zijn maar doet niks af aan het verhaal van Rita, hij zal nog steeds uit de bak moeten.
Of is hij zwart met gele stippen?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------