stabiel houden kleinere aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
marianne
0-200
0-200

stabiel houden kleinere aquarium

Bericht door marianne »

Tips gevraagd om de Aqua Qube 40 van superfish wat stabieler te houden
Afmetingen van deze zijn 33x33x41 zon 44,5 liter moet dan nog 10 procent voor de inrichting vanaf
Zou er zo,n 40 liter over moeten blijven
Bevolking van deze is zeer spaarzaam heb er twee met alleen wat garnalen soorten en wat anatome helena,s
En eentje met een harempje tuxedo platy,s (puur voor de kweek) laat de jongen altijd vrij geboren worden en opgroeien, zo zullen maximaal 15 jongen per tegelijk aanwezig zijn

De bakken draaien wel aardig maar het kan toch een stukje beter dacht ik
Ik zie regelmatig een licht kaamlaagje op het water drijven
En ook in de Qube,s met garnalen valt op dat ondanks de zwangere dames de groep niet echt flink toeneemt

De Qube met platy,s waarin trouwens ook een paar garnalen als schoonmakers inzitten draait eigenlijk het beste vind ik zelf

Verversen doe ik iedere 2 weken zo,n 25 procent
Ik doe dan een beetje filterstart op de filterspons, gebruik geen aquatan ofzo maar wel een beetje nitrivec in het water
Omdat ik me een beetje zorgen maakte om het kaamlaagje ben ik al begonnen met een beetje water uit onze grote bak (vision 180) toe te dienen met ververse, zon,n 2 liter per keer per qube zeg maar

Het is dat de verschillende soorten garnalen apart moeten worden gehouden en dat ik gewoon de ruimte in huis
niet heb om overal 60 a 80 cm bakjes neer te zetten anders deed ik dit graag

peterdenhaag53
1000+
1000+

Re: stabiel houden kleinere aquarium

Bericht door peterdenhaag53 »

Kleine bakjes zijn nu eenmaal lastiger stabiel te houden dan grotere.
Ik zou naar 1 x per week waterverversen toegaan.
Om je kaamlaag weg te krijgen kun je een skimmer gaan gebruiken bijv. van Dennerle.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

TotalDirkness
0-200
0-200

Bericht door TotalDirkness »

Inderdaad, één keer per week verversen is absoluut aan te raden, net als regelmatig even de boden 'stofzuigen'.

Een kaamlaag is een laag bacteriën die zich drijvend houdt op de spanning van het wateroppervlakte. Als je de water oppervlakte een beetje in beweging houdt, zal een klein kaamlaagje zo verdwenen zijn. Het uitlaatje van de pomp wat naar boven richten helpt vaak al heel veel.
Ook wil wel eens helpen om waterplanten te nemen, deze nemen een hoop voedingstoffen en C02 op en dit kan helpen tegen het vormen van een kaamlaag.

Onderwerp auteur
marianne
0-200
0-200

Bericht door marianne »

Hallo (dirk?) even een vraagje;
Een kaamlaagje zijn afgestorven bacterien toch? of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ik heb in de Qube,s een aqua flow filter 100 van superfish zitten
Deze hebben bovenaan zo,n pijpje met gaatjes, ik zorg er wel altijd voor dat daar waterstraaltjes uit stromen
Filters hangen voor de rest zo hoog als mogelijk is

peterdenhaag53
1000+
1000+

Ja, zijn afgestorven bacteriën. Op zich niet echt gevaarlijk, maar staat niet mooi.
Wateroppervlak licht in beweging houden zoals Dirk aangeeft OF bij langdurige laag een skimmer gebruiken! Die haalt je laagje weg.
Groet, Peter

aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

TotalDirkness
0-200
0-200

Bericht door TotalDirkness »

Ik heb er zelf nogal wisselende dingen over gehoord. De één zegt dat het door teveel afvalstoffen afgestorven bacteriën zijn, de ander zegt dat het kolonie levende bacteriën zijn die zich voeden met een teveel bepaalde afvalstoffen (net als algen). De tweede theorie lijkt mij persoonlijk de juiste; bacteriën zie je pas als ze zich sterk vermeerderen . Goed voorbeeld hiervan is een petrisschaaltje, een schaaltje met een voedingsboden waarop bacteriekolonies zichtbaar groeien.

Maar dood of levend: Het komt in ieder geval door een teveel aan afvalstoffen.

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

peterdenhaag53 schreef:Ja, zijn afgestorven bacteriën. Op zich niet echt gevaarlijk, maar staat niet mooi.
Wateroppervlak licht in beweging houden zoals Dirk aangeeft OF bij langdurige laag een skimmer gebruiken! Die haalt je laagje weg.
Een langdurige kamlaag kan toch best wel problemen opleveren aangezien er (vrijwel) geen gasuitwisseling plaats kan vinden en het oppervlak kan daardoor ook geen zuurstof opnemen.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

peterdenhaag53
1000+
1000+

Rody schreef:
peterdenhaag53 schreef:Ja, zijn afgestorven bacteriën. Op zich niet echt gevaarlijk, maar staat niet mooi.
Een langdurige kamlaag kan toch best wel problemen opleveren aangezien er (vrijwel) geen gasuitwisseling plaats kan vinden en het oppervlak kan daardoor ook geen zuurstof opnemen.
Klopt, maar dan heeft iemand het wel erg ver laten komen. Tussendoor met keukenpapier opdeppen, afhevelen met een doorgesneden petfles ed. helpt ook om het in de hand te houden.
Groet, Peter

aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53