kweek corydoras albino paleatus

Plaats reactie

Onderwerp auteur
little_star_orion
0-200
0-200

kweek corydoras albino paleatus

Bericht door little_star_orion »

Na 2 jaar wachten hebben mijn corydoras zondagavond weer eitjes afgezet. Helaas zag ik het te laat en was een groot deel al opgegeten door de vissen. Ik heb er 4 kunnen redden. Het soort is Corydoras paleatus albino met high and long fins.

Ik heb een klein drijfbakje (11*8cm en ca 5 cm diep) met een laagje van 2 cm water, waarin de 4 eitjes nu liggen te wachten of ze gaan uitkomen. Dit drijfbakje drijf gewoon in het aquarium waar de ouders ook in zitten (Juwel Aquarium rio 125 ). Ik heb er 1 druppel ESHA2000 in gedaan om schimmel te voorkomen. Het bakje is vastgezet met een magneet (om de ramen schoon te maken) om te voorkomen dat hij omkiept.

De eitjes waren zondag mooi transparant met in het midden een witte massa. De eitjes worden nu wat minder transparant, wat gelig.
Ze zien er nog goed uit geen teken van schimmel.

Nu nog rustig afwachten of ze gaan utkomen. Ik herinner me van de vorige keer dat het wel 4 to 5 dagen kan duren voor de eitjes uitkomen. En dan zeker nog een paar dagen voordat ze helemaal uit het ei zijn en los rondzwemmen.
Het aquariumwater is overdag 23oC maar s'nachts als de lamp uitgaat koelt het water af (de lampen lijken als een extra verwarming te werken).

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: kweek corydoras albino paleatus

Bericht door Fabian »

Ik zou de ouders niet in dat drijvend kweekbakje doen. De water doorstroming is daar eigenlijk te weinig voor de visjes.
Leuk dat ze eitjes hebben gelegd :D

Onderwerp auteur
little_star_orion
0-200
0-200

De ouders zitten niet in het drijvend bakje, maar in het aquarium. En in dat aquarium drijft het bakje met de eitjes. Misschien was ik niet helemaal duidelijk.
De ouders zouden de eitjes opeten als ze samen met de eitjes gehouden zouden worden. Dus dat zou sowieso niet gaan.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Dan heb ik het verkeerd begrepen ;)
En nu is het wachten. Tik tak, tik tak :mrgreen:

Onderwerp auteur
little_star_orion
0-200
0-200

De eitjes zien er nog steeds goed uit. Ze zijn nog niet uitgekomen. Ze stellen me toch echt op de proef in het hebben van geduld. Ze zijn nu wat zalm-oranje-gelig. In de het eitjes zijn wat lichtere contouren te zien. Dit lijkt het jonge visje. Er zijn zelfs zwarte puntjes te zien in de lichtere contouren, dit lijken op kleine oogjes. Erg leuk.

Ik had aangenomen dat ze ongeveer 3 tot 4 dagen zouden uitkomen (standaard corydoras). Maar ik herinner van vorige keer dat er nog eitjes uitkwamen toen ik de hoop al had opgegeven.

Ik heb net even de specifieke soort opgezocht (albino corydoras paleatus) en daar staat toch echt 5 tot 6 dagen. En aangezien de temperatuur bij mij wat lager is dan gemiddel zal het misschien nog langer duren. (23 graden op zijn hoogst, s'nacht zakkend tot zo'n 21/22 graden).

De eitjes zaten de eerste 3 dagen in een klein drijfbakje met een druppel ESHA200 tegen schimmel. Daarna zijn ze in een guppenkweekbakje gegaan dat ik met een magneet heb vastgezet, om te voorkomen dat het bakje te ver naar beneden zinkt. Een paar keer per dag goot ik `schoon` aquariumwater in het guppen bakje als soort waterverversing.

In de tussentijd heb ik een nieuwe bak klaargemaakt, van 10 liter, met daarin een drijfbakje van een groter formaat als het guppenbakje waarin ze zaten met aan een zijkant gaatjes erin. Daar liggen de eitjes sinds vanmorgen in, in afwachting van uitkomen. De temperatuur is nu wat hoger 24/25. In de 10 liter bak zit een pomp en het slangje van de pomp hangt in het drijfbakje aan de kant waar niet de gaatjes zitten, zodat er een continue doorstroming is van het drijfbakje met `schoon-gefilterd` water.

Intussen lijken de cory´s wel weer paringsgedrasg te vertonen, dus wie weet komen er nog meer eitjes.
Geduld, geduld en nog meer geduld.

groetjes Sandra

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Oee, wat leuk om te lezen :)
Grappig dat er al visjes te zien zijn in de eitjes :D

Onderwerp auteur
little_star_orion
0-200
0-200

De eitjes zijn nog niet uit en er komt alweer een nieuwe lading eitjes bij. Nu zelfs een stuk meer. Ik heb niet alle eitjes kunnen redden, maar heb toch een oogst van ongeveer 20 uit het water kunnen vissen.
Ik vrees alleen dat een deel onbevrucht is, want het mannetje was niet heel erg acties bezig. Afwachten dan maar.

Ik had niet eens in de gaten dat ze bezig waren met afzetten tot ik ineens een vrouwtje met eitjes tussen de vinnen zag zwemmen op zoek naar een plek om de eitjes af te zetten.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Leuk zeg, spannend hoor.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Noomii
200-400
200-400

Bericht door Noomii »

Erg leuk om eitjes te hebben, dat hoop ik hier ook nog eens te krijgen van me panda's het zijn af en toe met 5en een groep scheurmonsters door het aquarium heen en heb 3 mannen en 2 vrouwen.

Onderwerp auteur
little_star_orion
0-200
0-200

Helaas, geen enkel eitjes is uitgekomen. Ik ben bang dat ze toch allemaal onbevrucht zijn. Ik dacht dat ze wel goed waren, maar achteraf gezien waarschijnlijk toch niet.

Van de nieuwe leg eitjes leek een deel wel berucht, maar nu ben ik ook bang dat die ook allemaal onbevrucht zijn.