Voorlichting of inlezen?

Voorlichten of goed inlezen?

Voorlichten, de verkoper moet weten wat-ie verkoopt!
7
21%
Inlezen, de klant moet weten wat hij koopt!
3
9%
Alletwee
23
68%
Hoezo kan een maanvis niet in een Aqua 40?
1
3%

Totaal aantal stemmen: 34

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400

Voorlichting of inlezen?

Bericht door Serge »

Regelmatig zie je nog wel eens dat mensen de meest vreemde combinaties in een aquarium houden, of dat je vissen in een aquarium ziet die daar feitelijk niet inkunnen (Maanvissen en goudvissen in een Aqua 40, om maar eens wat te noemen).

Vaak komt dat omdat mensen niet weten wat wel en niet kan, of omdat ze verkeerd voorgelicht zijn.

Hoe zit het nu? Vinden jullie dat de eerste verantwoordelijkheid bij de koper ligt, of bij de verkoper? Zouden mensen zich beter moeten inlezen, of zou de handel het goede voorbeeld moeten geven?

Overigens is het natuurlijk lang niet altijd zo dat mensen verkeerd voorgelicht worden - ik wil niet alle personeel en alle aquariumwinkels over één kam scheren ;)

jari4now

Re: Voorlichting of inlezen?

Bericht door jari4now »

Ik heb gekozen voor beide, mijn eerste bak is gevuld met verkeerde soorten, omdat we allebei...koper en verkoper niet wisten wat er in kon/mocht
Ik heb bij een volgende bak eerst goed rondgekeken en veel info uit boeken gehaald, internet was nog niet zo snel en nog erg onbekend, op het moment dat je dan ook nog een verkoper hebt die er wát verstand van hebt kom je al tot een veel betere bak "vulling".
Nu ben ik weer bezig met een nieuwe bak en heb wat vis uit de vorige erin zitten en wil er discussen bij, ben nu op allerlei sites aan het lezen hierover, en merk ook dat de winkel die ik vaak bezoek me ook veel er over kan vertellen, helaas niet alle verkopers, maar dat hoeft ook niet, ze roepen er een collega bij als je naar discussen vraag.
Uit eindelijk ga ik wel naar een hobbykweker, als die de vis heeft die ik graag wil, ik denk dat hij nog meer weet.
Dus ik kan als koper niet blind afgaan op de verkoper, ik maak keuzes en moet dan ook weten wat ik wil en wat er dan mee te doen, en de verkoper moet goede adviezen kunnen geven op de punten waar mijn kennis te wensen over laat.

Wat een verhaal...wilde alleen maar mijn stem toelichten hihihi ben meestal een man van weinig woorden

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

jari4now schreef: Wat een verhaal...wilde alleen maar mijn stem toelichten hihihi ben meestal een man van weinig woorden
Da's precies de bedoeling van dit forum, een beetje discusie losweken :)

Ik heb trouwens gekozen voor 1. Dat geldt voor mobiele telefoons, waarom zou dat dan niet voor dieren mogen gelden? Dat neemt uiteraard niet weg dat diegene die ze wil houden niet de verplichting heeft om goed voor zijn dieren te zorgen, en dat dat inhoudt dat de koper wel naar de verzorgingseisen moet vragen als hij dat niet weet.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Maar waarom voor een mobile telefoon wel en voor een blik doperwten niet :roll:

De klant moet zelf ook weten wat hij in huis haalt is mijn mening, immers hoe kan iemand iets kopen als hij niet weet wat het is :roll:

Je gaat toch ook niet de mediamarkt binnen en laat je door de verkoper maar iets in je maag splitsen. Een wascmachine, een koffiezetapparaat, een fotocamera. Ach weet u doet u er maar een van die, ik heb geen idee wat ze doen of kunnen maar als u het zegt zal het wel. :roll:

De verkoper kan alleen maar een adviserende rol spelen in het geheel, maar de klant blijft altijd degene die bepaald wat er de winkel uitgaat.

Mijn keus optie 2 dus.

Het mag duidelijk zijn dat mijn verhaal in het echt niet zo blijkt te werken.
toen wij hiereen 2maanden geleden besloten om een hond te nemen, zijn we ook gaan zoeken naar rassen, karakters en vriendelijkheid alvorens wij en fokker gingen bezoeken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jari4now

Bericht door jari4now »

Breng jij geen stem uit dan???? optie twee staat nog op 0%

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Ik heb gekozen voor optie 1, ik vindt dat ik als verkoper van vissen door goed door tevragen bij de klant moet inschatten waar zijn kennis ligt en wat wel en wat niet kan en hem dan ook van de juiste informatie moet voorzien. En hem zelfs een aankoop moet kunnen weigeren.

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Ik heb gekozen voor de tweede optie: de verkoper kan niet weten wat de klant van zin is met de dieren. Het is zoals iemand die een wagen koopt: de garagist vraagt ook niet of je een rijbewijs hebt ...
Groetjes, Jean-Paul

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik heb voor optie 3 gekozen.
Ik ben van mening dat de koper zelf al moet weten wat hij koopt en hoe hij "het" moet verzorgen. En hij/zij daar natuurlijk ook de middellen en mogelijkheden voor hebben.
De verkoper moet weten wat hij verkoopt en een inschatting kunnen maken of de koper de juiste kennis in huis heeft om het diertje goed te kunnen verzorgen.
gr, Rico

jari4now

Bericht door jari4now »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Ik heb gekozen voor optie 1, ik vindt dat ik als verkoper van vissen door goed door tevragen bij de klant moet inschatten waar zijn kennis ligt en wat wel en wat niet kan en hem dan ook van de juiste informatie moet voorzien. En hem zelfs een aankoop moet kunnen weigeren.

Dat ben ik helemaal met je eens Rob...

Deze keuze hoeft de verkoper zelf minder snel te nemen als hij een klant krijgt die ook goed is ingelezen en dan kunnen de adviezen ook wat uitgebreider worden gegeven, beide partijen weten dan waar ze over praten.

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Optie vier was als grapje bedoeld, maar er is toch iemand die daar op heeft gestemd haha :D

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ik heb het nu al zo vaak meegemaakt dat een verkoper onzin aan het vertellen is.

voorbeeld: de aziatische alogeneter dat een kleinblijvende algeneter is.... :roll:

nu was ik dit weekend eens kijken in een dierenwinkel in nieuwegein.

ook al wist de verkoper niet alles (in dit geval wist hij gelukkig wel genoeg kreeg ik de indruk) ze hadden keurig kaartens op de ramen hangen van de bakken.

daarop stond een kleine foto van de vis, hoe groot deze werd, temperatuur, ph en hardheid.
dat vind ik netjes. vooral dat je kan zien hoe groot de vis gaat worden. wat mij betreft moet dat verplicht worden om aan te geven bij verkoop.

Fluplander

Bericht door Fluplander »

ik heb voor optie 3 gekozen.

ik vindt dat rico het al goed verwoordt heeft, ik deel zijn mening dus ;)

iwan
0-200
0-200

Bericht door iwan »

mja
niet iedere(beginnende) aquariaan weet waar ie mee bezig is,,al denken er veel dat ze het goed doen,,omdat ze gewoon niet beter weten(was vroeger toch ook,,deden zehet ook allemaal zo,,is het dan vaak)

persoonlijk vind ik dat het aan 2 kanten moet liggen,,en verkoper,,,en koper
want ook in veel aquarium/viswinkels,,zijn er mensen zat die zogenaamde jaaaarenlange ervaring hebben,,en als je ze dan wat vraagt(iets simpels) zie je ze kijken,,wat zegt ie nou???? en dat terwijl ze al 25 jr ervaring hebben ,,en ik pas een aantal jrtjes.

dr zijn ook nog TEveel zaakjes die puur voor eigenbelang gaan,,zolang ze maar verdienen,,beetje hetzelfde idee als een broodfokker,,die het puur om de centen doen,en niet om het belang van het dier.
ik walg daarvan

vaak test ik ook een niewe zaak uit,,
loop ik naar kleine visjes(die uiteindelijk heeeeel groot word,,en vraag de verkoper of het een beetje sociale vis is,,die bij mn andere cichliden past in een 150 bakje.
verrasend genoeg zeggen dr heel veel dat als je maar schuilplaatsen genoeg maakt dat het wel kan.
(terwijl dat die ene vis toch minimaal 40 cm word,,en uit een totaal ander werelddeel komt
k moet zeggen dat ik ook 2 continenten door elkaar heen heb (op dit moment nog) za en ca

maar ik ga geen afrikaantjes bij mn grote midden of zuid amerikanen zetten ,,want dan is het simpel weg voer
terwijl dat de verkoper me vriendelijk gebaart om er beter 2 te nemen,want 1 is ook zomaar alleen,,en kunnen ze zich beter huizen tussen de afrikaanse cichliden :evil: (met hun 40 cm in een anderhalve meterbak,,kan nooit goedgaan natuurlijk)

dus mensen kunnen zich beter inlezen(en als je iets wilt leren,stamp je het zo in je hoofd,,en vergeet je het ook niet meer)kunnen er ook nooit geen misverstanden ontstaan

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Heb voor beide gekozen.
Mens mag ook wel een beetje eigen verantwoording nemen, we hebben het hier wel over levende wezens.
Iemand die in een flat woont, neemt toch ook geen paard in de woonkamer?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

verkeerde keuze gemaakt, wilde beide en klikt op de verkeerd n.l 2.
maar goed ik vind dat de verantwoording bij beide ligt. maar dat je van verkopers in speciaalzaken wel iets meer mag verwachten dan de gemiddelde verkoper nu weet.
ik ga alleen mezelf maar na, wist wat ik wilde een gezelschapsbak maar niet precies hoe en wat, dat verwacht ik dan van een verkoper dat die mij dat uitlegt. maar dat is dus niet gebeurt. anders had ik geen botia in een rekord 60 gehad en had ze niet gezegd, kleintjes? nee dat gebeurt zo maar niet. n.b bij hoogvinkarpers. :roll:
als verkoper van levende dingen heb je die veranwoording dat je zo goed mogelijk zorgt dat er goed voor gezorgd gaat worden.
en ik weet als hondenfokker dat je dat niet alijd in de hand hebt bij dieren, je kunt niet in een koppie van een nieuw baasje kijken, maar goede voorlichting en gewoon nee zeggen als je twijfels hebt kunnen helpen.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........