controle van het water

Plaats reactie

Onderwerp auteur
coiske
0-200
0-200

controle van het water

Bericht door coiske »

ik ben maar een beginneling misschien zijn dit domme vragen maar je weet nooit of ik de juiste antwoorden bekom he
1)ik doe regelmatig controle met no2 nr 1 en nr 2 in een tubetje met 5ml water als het resultaat geel is dat is het water goed ?? maar als het resultaat licht roos 0.2 of 0.4 is moet er dan iets in het water gedaan worden om het terug goed te krijgen
2) het water word soms licht mistig wat moet er dan gebeuren
kunnen jullie mij een gedetailleerd uitleg geven over wat er allemaal moet met de controle van het water en welke producten er dan moeten gebruikt worden

dank bij voorbaat

PS in mijn aquarium (juwel 125l) zitten 5 grondkuister + 2 ruitenkuisen + 4 maanvissen (en ik ga er nog 6 bijkopen)

Bertus
1000+
1000+

Re: controle van het water

Bericht door Bertus »

Hallo Coiske,

Als eerste welkom op het forum.

Als beginneling is het handig juist veel vragen te stellen, hier op het forum zullen we je daarin helpen. Ennnnn, vragen zijn nooit dom, het is dommer om ze niet te stellen als je iets niet weet :P

1) Als de No2 te hoog is hoef je er niets bij te doen, een groot deel water verversen is voldoende (30 tot 50%). Hou de waarde goed in de gaten, de vissen kunnen aan een te hoge NO2 waarde sterven. Eventueel het verversen dagelijks herhalen als de waarde te hoog blijft.

Een duidelijk stukje over No2 http://www.dewinters.nl/artikelen/nitri ... blemen.htm

2)Mis in een aquarium kan waterbloei zijn, kun je een foto plaatsen?

Waterbloei wordt veroorzaakt door een alg soort welke zweeft in het water. Deze algen gedijen alleen maar bij een te grote hoeveelheid voedingsstoffen in het water en dat zijn nu net de voedingsstoffen die planten nodig hebben.

Door de mist krijgen de planten te weinig licht, ze groeien dus minder en de alg krijgt nog meer de kans. Het is dus een soort vicieuze cirkel.

Het is zaak dit te doorbreken en de eerste stap die je hierin kunt (moet) nemen is de vissen heel weinig voeren voor een periode van 2 weken.
En met weinig bedoel ik ook extreem weinig!
Eens per 2 dagen een heel klein beetje.
Je hoeft niet bang te zijn dat je vissen hier schade van ondervinden. De algen zorgen voor voldoende zuurstof en voeding waar je vissen van in leven blijven.

De volgende stap is het terugbrengen van de verlichtingsduur naar 10-11 uur per dag zonder tussenpauzes.
Wanneer het zich herstelt heeft de verlichtingsduur naar maximaal 12 uur per dag aaneengesloten brengen en het daar op houden.

Het beste is helemaal geen water meer verversen zolang de mist er is. Het water heeft tijd nodig zich te herstellen en door verversen breng je telkens opnieuw extra voeding in.

De volgende stap is stoppen met ferro en dat niet meer gebruiken, ook wanneer je bak zich herstelt heeft.
Deze algen houden van hoge ijzer concentraties en in profito zit al ruim voldoende ijzer voor de planten. Ferro is echt overbodig.

De planten hebben een groot voordeel boven de algen, ze hebben wortels waarmee ze voeding opnemen uit het water en de bodem. De planten zullen dus niet gauw iets tekort komen.

De laatste stap is het halveren van de dosis easycarbo en ook de profito en dit vanaf nu zo houden. Niet weer opvoeren. In de praktijk blijkt de helft van de aanbevolen dosis easycarbo en profito al ruim voldoende om de planten goed te laten groeien.

Wanneer je aan dit verhaal twijfelt, kijk dan eens bij de fotowedstrijd van afgelopen jaar. Daar vind je onder G36 mijn aquarium en zie hoe dit erbij staat. Ik gebruik slechts de helft de aanbevolen dosis van beide middelen.

Dan nog dit, heb geduld, het kan tot 10-14 dagen duren voor het zich herstelt heeft, probeer die tijd gewoon uit te zingen, je visjes heben geen last van de algen zolang ze niet massaal aangroeien en dus ook massaal afsterven.

3) Helaas moet ik je wel melden dat een Juwel 125 veel te klein is voor maanvissen, deze hebben meer zwemruimte nodig. Voor de 4 maanvissen is het beste een ander onderkomen te zoeken, nou zijn ze nog klein maar ze kunnen 25cm hoog en 15cm lang worden.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
coiske
0-200
0-200

Bericht door coiske »

bedankt voor je uitleg maar er zijn toch een paar woorden die ik niet weet wat ze willen zijn : stoppen met FERRO wat is dat - dosis EASYCARBO wat is dat - PROFITO wat is dat
en de planten die heb zijn geen echte
en ik ben vandaag naar een aquarium winkel geweest om het water te laten testen daaruit bleek alles normaal was behalve het nitraat of nitrit heb daarvoor een product gekregen om dat om de 2 dagen toe te dienen nadat ik de eerste dag er 20 liter water moest verversen en ook de laatste dag van toedienen ook 20 liter verversen dan zou alles opgelost zijn
nogmaals bedankt voor je uitleg

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

:D Ferro, easy carbo en profito zijn plantenvoedingen. Ik heb dat stukje even voor het gemak van een andere website gehaald en geen rekening gehouden met een starter.

Ferro = Extra ijzer
Easy carbo = Vloeibare Co2 - koolstof.
Profito = Complete plantenvoeding.

Je hebt nep planten en is dit niet nodig :mrgreen:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
coiske
0-200
0-200

Bericht door coiske »

bedankt voor je uitleg