Scalaren decor - ons dagboek

Plaats reactie

Mitchel
1000+
1000+

Re: Scalaren decor - ons dagboek

Bericht door Mitchel »

Dat is een mooi resultaat :D
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Mitchel schreef:Dat is een mooi resultaat :D
Hartelijk bedankt, beste Mitchel! :tums:

Hopen dat alles stabiel blijft. Maar, tot hiertoe gedraagt de bak zich voorbeeldig. :mrgreen:
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Helaas geen goed nieuws te melden van m'n bak. De schimmel is teruggekomen. :shock:

Erik is al komen zien en heeft er het raden naar de oorzaak. Hetgeen nogal wiedes is, aangezien hij nog nooit zo'n decor is tegengekomen, gebouwd volgens deze principes (die afkomstig zijn van de fabrikant van de epoxy). Hij is zich gaan informeren bij een professionele aquarium- en decorbouwer. :kwnie:

Het kan wel zijn dat er foutjes in deze bak zitten. Omdat de fabrikant ons vertelde om iets te drogen en het dan te doorweken met epoxy, is dat exact wat wij gedaan hebben. Wij hebben turf genomen, het gedroogd en het dan met epoxy doorweekt. Zonder de moeite te nemen om op de doorweekte turf nog 2 of 3 lagen epoxy te zetten. Achteraf bekeken, hadden we dat misschien beter wel gedaan. :roll:

In elke geval zitten we niet in de problemen. Want zelfs als het ergste bewaarheid wordt - en dit decor uit de bak moet - dan maken we deze winter gewoon een nieuw decor voor deze bak. Uiteindelijk maakt het me niet uit voor welke bak we een decor bouwen. :mrgreen:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Pfff, dat is balen zeg. De turf zou zomaar een de oorzaak kunnen zijn als daar niet voldoende epoxy over zit.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Tja, maar het is het enige natuurlijke element dat in de bak zit. Ergo, denk ik dan, het enige element dat kan beschimmelen. :roll:

Achteraf bekeken zouden we beter nog een paar lagen epoxy over het eindresultaat hebben gezet. We zijn dom geweest, door het niet te doen. Maar, als je de uitleg van de fabrieksingenieur hoort, die verantwoordelijk is voor deze epoxy, dan denk je: goed, zo zullen we werken, want zo vertelt de fabrieksingenieur het. Nooit aan gedacht, dat zijn uitleg ofwel fout zou kunnen zijn ofwel onvolledig... :?
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Rolandnl
0-200
0-200

Bericht door Rolandnl »

Probeer het nog een tijdje te verdragen Vlekkie!

Ik heb ooit hout gekocht (van dat heel fijnvertakte spul, geen kienhout, het heette anders) dat ook ging schimmelen, dat was even doorbijten maar uiteindelijk verdween het.

Zou jammer zijn als je de boel te snel afbreekt, ik ben heel erg nieuwsgierig naar de langere termijn resultaten van de epoxy-turf-mix.

Ik denk ook (met mijn gebrekkige bio kennis) dat de schimmel voeding vind in de ondanks de epoxy bereikbare organische delen van de wanden. Dat kan nooit al te lang duren denk ik dan, turf in een filter is na verloop van tijd ook uitgewerkt. Ook is er denk ik kans dat de schimmel door algsoorten wordt weg-geconcureerd.

We duimen! Groet en beterschapswens aan Tim.

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Rolandnl schreef:Probeer het nog een tijdje te verdragen Vlekkie!
Ik heb ooit hout gekocht (van dat heel fijnvertakte spul, geen kienhout, het heette anders) dat ook ging schimmelen, dat was even doorbijten maar uiteindelijk verdween het.
Zou jammer zijn als je de boel te snel afbreekt, ik ben heel erg nieuwsgierig naar de langere termijn resultaten van de epoxy-turf-mix.
Ik denk ook (met mijn gebrekkige bio kennis) dat de schimmel voeding vind in de ondanks de epoxy bereikbare organische delen van de wanden. Dat kan nooit al te lang duren denk ik dan, turf in een filter is na verloop van tijd ook uitgewerkt. Ook is er denk ik kans dat de schimmel door algsoorten wordt weg-geconcureerd.
We duimen! Groet en beterschapswens aan Tim.
Geen zorgen, beste Roland! :duim:

Ik kan het verdagen zolang het duurt. Ik beslis trouwens niet alleen over dit decor. Erik staat me bij, zoals bij alles op aqua-gebied, met zijn jarenlange ervaring en zijn connecties binnen het wereldje van de professionele aquariumhouder. Maar, ik ben van plan om in oktober aan een nieuw decor te beginnen en het zou handig zijn als ik wist voor welke bak dat decor dienen moet, nietwaar? Afbeelding

Op het moment ben ik het decor aan't laten 'uitschimmelen'. In afwachting op het nieuws dat Erik me brengt van de professionele decor- en aquariumbouwers. Als er echter twijfel blijft bestaan bij dit decor, dan gaat het eruit. Want ik weiger een bak op te starten met een decor waarvan niet geweten is of ie het nu doet of niet. ;)

Tja, ik denk dat het onvoldoende werkt om zo gebruikt te kunnen worden. Het was dom, of naief, van ons ons voor 100% te richten naar de uitleg van die ingenieur. Want, dit probleem was te voorzien en kon vrij makkelijk vermeden worden. Daarnaast is de turf gebruikt als stuctuurelement. Wat is het nut van te werken met een structuurelement? Wel, daardoor krijgt je decor een minder 'gemaakt' en minder 'plastieken' uiterlijk. Volgens mij bereikt het structuurelement dat door structuur te geven aan je decor, m.á.w. door het licht te breken dat op je decor valt en zo weerkaatsing te voorkomen. Indien dit waar is, dan maakt het niet uit als je er nadien nog enkele lagen epoxy over zet. Zolang je niet dikker werkt dan de structuur die je structuurelement aan je decor geeft. Enfin, dacht ik zo... Afbeelding

Wel, ik hoop dat je gelijk krijgt! :D Maar, op de moment is het nog aan het verergeren. :? Geen reden tot paniek, echter; ik wacht rustig af op wat komen gaat. Maar, als het nieuws tegenvalt en we moeten het decor uit de bak halen, dan maak ik van deze bak een Aequidens rivulatus-bak met 1 Polypterus senegalesus, een 3-tal Agamyxis pectifrons (of 1 Platydoras costatus) en iets dat algen eet (en rivu-bestand is). Lekker simpel... :D

Reuze bedankt voor je goede wensen, beste Roland! :tums:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Zo, beste mensen, het ziet ernaar uit dat dit decor een triest einde kent. :shock:

Zoals ik al geschreven heb, bepaalde delen ervan blijven beschimmelen. :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Je kan de schimmelplekken zien. Zo zijn er nog verschillende in de bak. :?

Afbeelding

Nochtans, zo erg is het niet. Zoals de foto van de linkerzijwand bewijst. :|

Afbeelding

Afbeelding

De bovenkanten van de linker- en rechterzijwand zijn nog volledig gaaf. Ergens verbaast dit mij omdat zij zwaar bezet zijn met turf. :?:

Hoe dan ook, dit decor gaat woensdag uit de bak en dan waarschijnlijk naar het recyclagepark. Natuurlijk valt dit een beetje tegen, maar dan is er ook alles van gezegd. Het is zeker niet het einde van onze avonturen in het land van aquariumdecors. We leren onderweg en gaan ondertussen goedgemutst verder. :mrgreen:

We bouwen gewoon een nieuw decor voor deze bak en dat is al. Het Gymno-decor... Maar, dat is een ander verhaal... Tijd om dit topic af te sluiten... :lol:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Rolandnl
0-200
0-200

Bericht door Rolandnl »

Oh nee! :cry:

Vlekkie kan je nog proberen er appelslakken in te zetten om de schimmel weg te vreten?

Of zijn jullie hedenmorgen al met een nieuwe wand begonnen :P

Wat jullie ook doen, ik blijf de avonturen volgen!

groet Roland

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Heel erg zonde van dit decor, maar zoals je al zegt "aldoende leert men". Ik kijk al uit naar jullie volgend avontuur

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Rolandnl schreef:Oh nee! :cry:
Vlekkie kan je nog proberen er appelslakken in te zetten om de schimmel weg te vreten?
Of zijn jullie hedenmorgen al met een nieuwe wand begonnen :P
Wat jullie ook doen, ik blijf de avonturen volgen!
groet Roland
Tja, beste Roland, het winterseizoen staat voor de deur. Er wordt een nieuw decor gebouwd. Omdat we niet zeker weten of het wel lukt een decor te bouwen zoals wij er in gedachten hebben, lijkt het ons logisch om het te proberen bij een 200x65x80-bak i.p.v. een 350x70x80-bak, hetgeen ons pronkstuk zou moeten worden. Want, als we aan de 350x70x80 bak beginnen (de grootste bak, dus het meeste werk) en dan zouden merken dat het niet pakt, ga ik echt toch wel een paar dagen slecht gezind zijn... Zo voor de vorm, zo... :mrgreen:

Wel, dat is waardevol advies. Ik zal morgen naar Erik bellen (want er is geen aquarium-winkel in het berreik van mijn rolstoel). ;)

Nee, hoor! Zo snel gaat het nu ook weer niet! :D

Reuze bedankt voor je volgehouden interesse, beste Roland! :duim:

Bertus schreef:Heel erg zonde van dit decor, maar zoals je al zegt "aldoende leert men". Ik kijk al uit naar jullie volgend avontuur
Ach, beste Bertus, dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. :mrgreen:

Op zich heb je wel gelijk. Het is inderdaad zonde van al de tijd en moeite die we in dit decor hebben gestoken. Maar, langs de andere kant hebben we enorm veel geleerd. Toegegeven, voornamelijk hoe we het dus niet moeten doen. Maar ook deze info is erg waardevol. Dus, hebben we onze tijd verloren? We hebben geen resultaat, dat is juist. Toch vind ik dat het geen verloren tijd was. :lol:

Tja, dat risico loop je altijd wanneer je de platgetreden paden verlaat en 'baldly go where no man has ever gone before!' Afbeelding Maar we geven onze ambitieuze plannen nog niet op. Het enifge dat zal veranderen zal onze werkwijze zijn. :jippie:

Wij ook, beste Bertus! Maar het kan wel zijn dat we Tim nog een tijdje zullen moeten missen. De artsen halen hem nu van al de medicatie, in de hoop dat zijn ontsteking opnieuw opflakkert. Ze willen zien wat er dan precies gebeurt met zijn lichaam. Om zodoende eindelijk de juiste diagnose voor Tim ter vinden en dus ook de te volgen koers. Al die tijd blijft Tim in Leuven. Dus, het zal nog even duren, eer hij terugkomt... :roll:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

De gezondheid van Tim gaat voor natuurlijk, sterke in ieder geval.

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Bertus schreef:De gezondheid van Tim gaat voor natuurlijk, sterke in ieder geval.
Tja, dat is afwachten. De artsen hebben nog niet ontdekt wat hij nu eigenlijk mankeert... :roll:

Reuze bedankt voor je goede wensen, beste Bertus! :duim:

Morgen gaan Boogie en ik opnieuw naar Leuven om Tim te bezoeken. :D
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

kiran
200-400
200-400

Bericht door kiran »

jammer dat er schimmel vormde op jullie decor
maar ik heb alles paginas gezien en heb toch mijn ogen opengetrokken
zo mooi werk heb ook wel wat ervaring met actergronden maken dan wel in terrariums
maar dit was petje af
zo zie je maar dat mensen met een mindere toehankelijkheid of ziekte er iets moois van kunnen maken
jullie meoten zeker niet onder doe
prachtig werk
blijf jullie volgen

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

kiran schreef:jammer dat er schimmel vormde op jullie decor
maar ik heb alles paginas gezien en heb toch mijn ogen opengetrokken
zo mooi werk heb ook wel wat ervaring met actergronden maken dan wel in terrariums
maar dit was petje af
zo zie je maar dat mensen met een mindere toehankelijkheid of ziekte er iets moois van kunnen maken
jullie meoten zeker niet onder doe
prachtig werk
blijf jullie volgen
Tja, beste Kiran, dat kwam omdat we verkeerd of tenminste onvolledig waren ingelicht. En, omdat we er verder niet over nagedacht hebben... :(

Wel, dan moet je veel geduld hebben gehad. Want, het decor van verleden jaar was een 'zottekespel'... :mrgreen:

Tim had ook al enige ervaring opgedaan met het bouwen van terrarium-decors. Ik, daarentegen... :roll: Enfin, je ervaring met terrariumdecors vind je een beetje terug in het ontwerp van de achterwand die je momenteel bouwt, niet? :lol:

Reuze bedankt voor je complimentje, beste Kiran! :tums:

Ach, wij proberen vooral ons te amuseren in ons leven! :D Alhoewel het waar is; slechts weinig gehandicapten beginnen nog aan zo'n projecten. Zo ben ik de enige gehandicapte die ze ooit gezien hebben bij de bouwwinkel, waar ik mijn spullen haal. En dat is toch een grote winkel met als hoofdobjectief bouwproducten te leveren voor professionele bouwfirma's. Ik vind dit jammer, maar ja... :Oops:

Dat hoor ik graag, beste Kiran! :jippie: Het kost ons veel meer tijd dan bij valiede mensen om iets soortgelijks te maken. Maar, we hébben ook veel meer tijd... 8)

Bedankt om je interesse, beste Kiran! :duim:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -