Nee, ik zei dat eerder naar de stoffige vuilheid van de bak. Eric met er eens doorheen met een sponsje.
Scalaren decor - ons dagboek
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Re: Scalaren decor - ons dagboek
Niet gevuld, uiteraard.
Nee, ik zei dat eerder naar de stoffige vuilheid van de bak. Eric met er eens doorheen met een sponsje.

Cichlids forever!
200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Duidelijk 
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Zo staat m'n bak er tegenwoordig bij. Ik was vergeten hem met zout te spoelen en betaal die rekening door hem nu met zout te spoelen.
De Anubiassen (waar ik nochtans al enige ervaring mee heb) begonnen te rotten in de bak. Waardoor dat kwam, weten Erik noch ik. Waarschijnlijk is er iets misgelopen tijdens het transport van de plantjes vanuit Nederland. Maar, doordat zij begonnen te rotten in de bak, wist er zich op enkele plekken schimmel te ontwikkelen en (ook omwille van een verkeerde belichten) ontstonden er draadalgen. De Echinodorussen deden het ondertussen uitstekend en m'n waterwaardes waren heel de tijd perfect 0.0 mg nitriet en >5 mg nitraat. Omdat er noch geen visje in heeft gezeten, besloten we de grote middelen in te zetten en de aquarium te spoelen met zout (20 gr per liter oftewel 12 kg). Dat is nu bezig. Na het spoelen wordt de bak terug geinstalleerd (met 4 nieuwe lampen) en opgestart als een normale bak. Wanneer het spoelen met zout gedaan is voor het moment niet geweten. Dat hangt ervan af wanneer we onze objectieven (kill them all!) bereikt hebben.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Nooit van gehoord, waarom spoelen met zout?
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Erg eenvoudig, beste Bertus.
To kill them all!!!
Wanneer je zout gebruikt in een verhouding van 20 gr per liter, brandt je alle algen, bacterien en schimmels dood. En, al je visjes, plantjes en ongwervelde dieren. M.a.w.: alles en iedereen.
Mijn stommiteit was het niet toe te voegen toen ik de bak aan 't spoelen was.
To kill them all!!!
Wanneer je zout gebruikt in een verhouding van 20 gr per liter, brandt je alle algen, bacterien en schimmels dood. En, al je visjes, plantjes en ongwervelde dieren. M.a.w.: alles en iedereen.
Mijn stommiteit was het niet toe te voegen toen ik de bak aan 't spoelen was.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Weer wat geleerd 
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Maar het is geen goed idee om het te doen bij een aquarium in werking.
A propos, beste Bertus, als je zout bij het water toevoegt maar in verhouding van een tot drie gram per liter, kan het ook gebruikt worden als geneesmiddel tegen witte stip e.d. ziekten. Dat scheelt een pak geld met de officiele geneesmiddelen (gewoon keukenzout is goed). Maar, het maakt je water wel (veel) harder. Dus filter je het best het zout uit je aquarium d.m.v. waterverversingen.
A propos, beste Bertus, als je zout bij het water toevoegt maar in verhouding van een tot drie gram per liter, kan het ook gebruikt worden als geneesmiddel tegen witte stip e.d. ziekten. Dat scheelt een pak geld met de officiele geneesmiddelen (gewoon keukenzout is goed). Maar, het maakt je water wel (veel) harder. Dus filter je het best het zout uit je aquarium d.m.v. waterverversingen.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Ziezo, beste mensen, zo stond m'n bak er gisteren bij:

Zoals jullie kunnen zien, van eventuele schimmel- of algensporen is niets meer over. De zout-therapie heeft dus gewerkt.
Zo stond ie er vandaag bij.

De groene schijn in het water wordt veroorzaakt door een dosis Fungol (van JBL) en een dosis Mercurochrome. Dit is bij het water toegevoegd voor in geval van...
Volgende week wissel ik het water (50 %) en de week nadien komen er plantjes en slakjes in. Het plantenbestand dat erin gaat komen:
4x Valisneria gigantea.
4x Cyperus helferi.
7x Echinodorus laetifolius
7x Anubias barteri
2x Anubias hastifolia
Dus, de zaken staan bijna terug op de rails. We zijn er nog niet, maar de verbetering is duidelijk.
Volgens ons (Eric en ik) is er tegelijkertijd op drie fronten gestreden.
1. Waardoor weten we niet met zekerheid (maar waarschijnlijk hebben de Anubiassen te koud gelegen, ergens in het transport van Nederland) zijn de Anubiassen allemaal beginnen rotten eenmaal ze in m'n bak zaten. Dit heeft rottingsbacterien veroorzaakt en de schimmels gevoed.
2. Daarnaast is er tegelijkertijd een chemische reactie geweest van het aquariumwater met m'n decor. Op een handvol plaatsen is er een witte brij uit het decor gekomen (erg weinig, maar het was er wel). Dus, ons volgende project gaan we nog beter epoxyceren, alhoewel het de vraag is in hoeverre je een decor als het onze wel voor 100% waterdicht krijgt en niet voor 99.999999999999% zoals nu het geval is. In elk geval werden er geen toxische producten gebruikt op de plekken waar de waitte brij verscheen, dus dat zit wel snor.
3. Door de verkeerde verlichting te gebruiken (T8 Phillips 840) en aangemoedigd door het rotten der Anubiassen ontstonden er draadalgen. We hebben de verlichting veranderd in 4x Phillips T8 827, omdat ze de 830 niet meer hebben in T8-versie. Maar, dit is in orde, aangezien dit type lampen ook gebruikt werden om mijn Tanga-bak te verlichten en er daar, na 1 jaar, nog geen alg te bespeuren viel.
Het werd dus tijd om te stekker uit de pries te trekken en in te grijpen. Dat hebben we gedaan en het lijkt effectief te zijn geweest. De verwachting is dat de bak zich nu rustig houdt.

Zoals jullie kunnen zien, van eventuele schimmel- of algensporen is niets meer over. De zout-therapie heeft dus gewerkt.
Zo stond ie er vandaag bij.

De groene schijn in het water wordt veroorzaakt door een dosis Fungol (van JBL) en een dosis Mercurochrome. Dit is bij het water toegevoegd voor in geval van...
Volgende week wissel ik het water (50 %) en de week nadien komen er plantjes en slakjes in. Het plantenbestand dat erin gaat komen:
4x Valisneria gigantea.
4x Cyperus helferi.
7x Echinodorus laetifolius
7x Anubias barteri
2x Anubias hastifolia
Dus, de zaken staan bijna terug op de rails. We zijn er nog niet, maar de verbetering is duidelijk.
Volgens ons (Eric en ik) is er tegelijkertijd op drie fronten gestreden.
1. Waardoor weten we niet met zekerheid (maar waarschijnlijk hebben de Anubiassen te koud gelegen, ergens in het transport van Nederland) zijn de Anubiassen allemaal beginnen rotten eenmaal ze in m'n bak zaten. Dit heeft rottingsbacterien veroorzaakt en de schimmels gevoed.
2. Daarnaast is er tegelijkertijd een chemische reactie geweest van het aquariumwater met m'n decor. Op een handvol plaatsen is er een witte brij uit het decor gekomen (erg weinig, maar het was er wel). Dus, ons volgende project gaan we nog beter epoxyceren, alhoewel het de vraag is in hoeverre je een decor als het onze wel voor 100% waterdicht krijgt en niet voor 99.999999999999% zoals nu het geval is. In elk geval werden er geen toxische producten gebruikt op de plekken waar de waitte brij verscheen, dus dat zit wel snor.
3. Door de verkeerde verlichting te gebruiken (T8 Phillips 840) en aangemoedigd door het rotten der Anubiassen ontstonden er draadalgen. We hebben de verlichting veranderd in 4x Phillips T8 827, omdat ze de 830 niet meer hebben in T8-versie. Maar, dit is in orde, aangezien dit type lampen ook gebruikt werden om mijn Tanga-bak te verlichten en er daar, na 1 jaar, nog geen alg te bespeuren viel.
Het werd dus tijd om te stekker uit de pries te trekken en in te grijpen. Dat hebben we gedaan en het lijkt effectief te zijn geweest. De verwachting is dat de bak zich nu rustig houdt.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Maar draadalg geeft volgens mij juist aan dat het water in goede kwaliteit is...
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Wie heeft je dat wijsgemaakt, beste Fabian?Fabian schreef:Maar draadalg geeft volgens mij juist aan dat het water in goede kwaliteit is...

Algen zijn ALTIJD een teken dat er iets misloopt in je bak (*). Ofwel heb je problemen in je nitraathuishouden (en ververs je water onvoldoende), ofwel zit er teveel plantenvoeding in je bak (door gebruik voedingsbodem en/of vloeibare plantenvoeding, ofwel gebruik je het verkeerde licht om je aquarium te verlichten (zoals in mijn geval), ofwel belicht je je bak te lang, ofwel ..., ofwel...
Draadalgen zijn een algensoort die kunnen ontstaan, zelfs indien je perfecte waterwaarden erop nahoudt (zoals in mijn geval) enkel en alleen door verkeerd licht te gebruiken. De 840 van Phillips werkt niet met Liers water. Erik woont in Aartselaar en daar werkt de 840 wel. Maar, Lier krijgt water van een andere oorsprong (300 m. diepte) dan Aartselaar en scheelt wellicht iets op chemisch gebied, vergeleken met het water dat Aartselaar toebedeeld krijgt.
Daarnaast zijn draadalgen een echte pest. Ze worden gegeten door geen enkele algeneter (waarschijnlijk is er wel eentje dat zelfs draadalgen verorbert, maar ik ken zijn naam niet) en ze groeien razendsnel. Ze kunnen echt je bak overnemen.
Enfin, beste Fabian, je begrijpt wel dat ik er vanaf wou (en dat is nu geschiedt, dankzij de zout-therapie).
(*) Geen enkele bak is volledig en voor 100% algvrij. Maar zoals het ging in mijn vorige scalaren-bak en mijn Tanga-bak (waar je naar algen moest zoeken), valt er best mee te leven.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Ziezo, zo staat m'n bak er vandaag bij.

Conclusie: m'n bak lijkt minder troebel te worden met de dag. Tot hiertoe houdt iedereen zich gedeisd (m'n aquarium, m'n filters, m'n decor, het zand en het water). Maar, het is nog te vroeg om eureka te roepen.

Conclusie: m'n bak lijkt minder troebel te worden met de dag. Tot hiertoe houdt iedereen zich gedeisd (m'n aquarium, m'n filters, m'n decor, het zand en het water). Maar, het is nog te vroeg om eureka te roepen.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Mooi dat het beter gaat 
Dat is iets dat hier op het forum ook veel wordt verteld, en ook op internet te vinden isVlekkie schreef:Wie heeft je dat wijsgemaakt, beste Fabian?Fabian schreef:Maar draadalg geeft volgens mij juist aan dat het water in goede kwaliteit is...![]()
Zover ik weet is dat inderdaad zo, dat hebben ze mij ook verteld.
Jammer van de tegenslag, maar het zal fraai worden hoor.
Die pot ziet eruit alsof ie er al 10 jaar in ligt...
groet Roland
groet Roland
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Ja, beste Fabian! Laten we hopen dat we nu in de laatste rechte lijn zitten...Fabian schreef:Mooi dat het beter gaat
Dat is iets dat hier op het forum ook veel wordt verteld, en ook op internet te vinden is
Tja, ik denk dat als je perse algen wil hebben je er uiteindelijk ook in slaagt. Maar, waarom? Mijn waterwaarden zijn steeds perfect geweest (0.0 gr nitriet (dus, geen nitriet) en >5 gr nitraat (dus, zo goed als alle plantenvoeding die in het water komt als resultaat van het filterproces, nemen m'n planten op - let wel, niet alles, dus er zit nog steeds plantenvoeding in m'n bak, alleen een minieme hoeveelheid, meer nemen m'n planten niet op en met meer voeding (hogere nitraat), voed ik enkel algen)). Dus, waarom zou ik algen moeten hebben? Om wat te bewijzen? Ik heb juist draadalgen gehad door de verkeerde lampen te gebruiken. Als ik er terug wil, hoef ik alleen de verlichting van m'n bak te veranderen en twee weken later zitten er terug draadalgen in m'n bak. Maar, waarom zou ik dat willen? Als het zonder algen ook gaat?
Enfin, ik weet niet hoe jij staat tegenover je bak ontalgen, maar het is geen favoriete bezigheid van mij. Je moet in elk geval meer vrije tijd hebben dan ik, als je de tijd vindt om je daarmee bezig te houden. En, in mijn leven heb ik 24 uur op 24, 7 dagen op 7 verlof...
Tja, beste Bertus, niets staat je in de weg, natuurlijk, om je innige relatie met draadalgen voort te zetten, als je dat verkiest.Bertus schreef:Zover ik weet is dat inderdaad zo, dat hebben ze mij ook verteld.
Maar, mij niet gezien. Ik vind algen een pest en dan zeker draadalgen. Het ligt heus niet aan de kwaliteit van je water dat je draadalgen krijgt. Het ligt eerder aan het hanteren van verkeerde verlichting (zoals bij mij het geval was). Als ik Phillips T8 840 leg, krijg ik GEGARANDEERD draadalgen. Nu mag jij me eens uitleggen wat en hoe die magische Phillips T8 840 je waterkwaliteit verandert of verbetert. Dit is eigenlijk te gek voor woorden...
Maar, dit gezegd zijnde, wil ik zeker niet vertellen wat je moet geloven en wat niet...

Ach, beste Roland, ik noem een paar weken geduld moeten hebben geen tegenslag. En, in de geschiedenis van deze bak en dit decor is het slechts een hobbeltje op de weg. Iets wat niet eens opvalt.Rolandnl schreef:Jammer van de tegenslag, maar het zal fraai worden hoor.
groet Roland
Reuze bedankt voor je complimentje!
Tja, dat was ergens de bedoeling, beste Roland. Maar, bedankt dat je het zegt. Zo weet een mens of zijn uitgangsdoelen bereikt zijn!

Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -