Ondergrond
-
Roderick
Onderwerp auteur - 400-600

Ondergrond
hey
ik wou graag weten of een zand bodem moeilijk schoon te houden is en maakt het uit voor de planten. ik heb nu gewoon grind er in maar als ik een ander aquarium koop wil ik er mischien zand in doen als het niet te moeilijk is...
mzzzzl
roderick
ik wou graag weten of een zand bodem moeilijk schoon te houden is en maakt het uit voor de planten. ik heb nu gewoon grind er in maar als ik een ander aquarium koop wil ik er mischien zand in doen als het niet te moeilijk is...
mzzzzl
roderick
Groetjes Roderick

-
Fluplander
Re: Ondergrond
voor de planten maakt het niet uit pakken.
zeker niet als je planten voeding toevoegt zoals easy-carbo enz
het schoonhouden is volgens mij net zo makkelijk/moeilijk als bij grind
zeker niet als je planten voeding toevoegt zoals easy-carbo enz
het schoonhouden is volgens mij net zo makkelijk/moeilijk als bij grind
-
Roderick

maar bij een grind grond moet je het "stofzuigen" zal ik maar zeggen... maar hoe zit dat bij een zand grond?
Groetjes Roderick

-
Fluplander
kan je ook gewoon stofzuigen denk ik 
ik ben nu bezig met mijn 2e bak en daar komt filterzand in in mijn andere bakje heb ik grind dusja nog geen echte ervaring.
maar het lijkt mij dat je het ook gewoon kan stofzuigen al zal er dan wel zand mee gezogen worden maar dat kan je weer terug in de bak doen.
*tip* als je het dan terug in je bak wil doen doe het dan met een buis zodat het op de juiste plek valt en gaat het ook minder stuiven
ik ben nu bezig met mijn 2e bak en daar komt filterzand in in mijn andere bakje heb ik grind dusja nog geen echte ervaring.
maar het lijkt mij dat je het ook gewoon kan stofzuigen al zal er dan wel zand mee gezogen worden maar dat kan je weer terug in de bak doen.
*tip* als je het dan terug in je bak wil doen doe het dan met een buis zodat het op de juiste plek valt en gaat het ook minder stuiven
Als je van plan bent om een stofzuigertje op batterijen te gaan gebruiken, dat werkt dus niet me zand. Zand is te licht en zal telkens tussen je rotor komen te zitten.
Als je dat met aquarium zand ook wil doen zal je zakje regelmatig vol zitten met zand ben ik bang, dat is gewoon te ligt en te fijntjes. Komt ie weer, als je makkelijk te onderhouden en een bodem wil die niet dichtslibt zou je is kunnen kijken voor filterzand.
-
jari4now
Kevin, hoef je dus niet te `stofzuigen`maar het vuil wat erop ligt??? wat moet je daarmee doen?
Is het b.v. voldoende om bij het verversen de slang op geringe afstand boven het zand te houden...dus dan wel vuil en geen zand afzuigen???
Is het b.v. voldoende om bij het verversen de slang op geringe afstand boven het zand te houden...dus dan wel vuil en geen zand afzuigen???
-
Fluplander
ik doe mijn grind eigenlijk ook niet stofzuigen ik heb een stokje aan mijn slang vast gemaakt daar ga ik mee door de bodem en dan komt het vuil omhoog en kan ik het gelijk afzuigen!
dus dat ga ik straks bij mijn filterzand ook zo doen.
ps hoort dit topic niet onder bodembedekking?
dus dat ga ik straks bij mijn filterzand ook zo doen.
ps hoort dit topic niet onder bodembedekking?
-
Roderick

zo kan het idd ook doe ik meestal ook om dat ik te lui ben om vaak te stofzuigen XD
Groetjes Roderick

tuurlijk moet je je bodem reinigen, als je dat niet doet Jari heb je zo kans op nitraat of blauwalg bijv. Met een slang gaat het prima, maar ik ben een stofzuiger gewend en vind het super werken. Even snel erdoorheen met de zuiger en je bak is weer schoon, zonder dat je met emmers of slangen hoeft te leuren.
Fluplander schreef: ps hoort dit topic niet onder bodembedekking?
Yep... ik heb hem even verplaatst..
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
-
jari4now
kevin schreef:tuurlijk moet je je bodem reinigen, als je dat niet doet Jari heb je zo kans op nitraat of blauwalg bijv. Met een slang gaat het prima, maar ik ben een stofzuiger gewend en vind het super werken. Even snel erdoorheen met de zuiger en je bak is weer schoon, zonder dat je met emmers of slangen hoeft te leuren.
Ik snap het even niet meer......
Stofzuiger zou het zand op zuigen en nu gebruik je zelf een stofzuiger......
Ik heb een stofzuiger op 220v. met buis slang en appartbakje wat aan de rand hangt en dan door een filterkous alles weer de bak in laat stromen, maar die zuigt inderdaad wel hard en met steentjes ging dat super, dus wat mót ik nouw
Ik heb geen aquariumzand maar filterzand
dat is net wat zwaarder en werkt perfect met een stofzuiger.
Is er eentje voor op je verlanglijstje, maar dan heb je ook wat.

Is er eentje voor op je verlanglijstje, maar dan heb je ook wat.

-
jari4now
Ik heb ook wel een dure denk ik wel niet van eheim maar wel een goede, zijn hier haast niet meer te vinden maar heb nu wel een adresje.
Lijkt mij ook wel een goede voor het filterzand toch???

Lijkt mij ook wel een goede voor het filterzand toch???