Hallo,
Ik heb twee 30 liter bakken waarvan 1 in is gericht met diverse soorten mos en de andere heeft diverse andere planten. Op allebei de bakken staat nu een lamp van 11 watt. Ik zou allebei de lampen op 1 bak willen zetten en voor de tweede bak iets nieuws kopen.
Wie heeft er ervaring met de solar duo boy? Weet iemand of je die led nachtverlichting apart op een tijdklok kan zetten?
Is 26 watt erg veel voor een 30 literbak?
Ik lees al dat het natuurlijk ook uit maakt hoe lang de lampen branden, of je co2 toevoegt enz.
Op beide kleine bKken gebruik ik geen co2 . De garnalen die er in zitten doen het geweldig. Ik heb wel het idee dat de planten iets meer licht zouden kunnen hebben.
Graag jullie advies.
Groeten saskia
Mosbak 30 liter/ hoeveel licht
-
AirWarrior
- 400-600

Re: Mosbak 30 liter/ hoeveel licht
Als je deze link volgt en naar beneden scrolled staan er wat reviews van andere mensen.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=7968
Denk dat je daar je info kan vinden die je zoekt.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=7968
Denk dat je daar je info kan vinden die je zoekt.
Re: Mosbak 30 liter/ hoeveel licht
Om tussen dag en nachtverlichting te schakelen moet men handmatig een schakelaar omhalen, dit kan dus niet via een tijdklok (aangezien er maar 1 stroomkabel naartoe gaat).
Verder vind ik 26W op 30 liter wel erg veel, of je moet een zeeaquarium hebben.
Mijn eigen ervaring is dat alle mosjes goed willen groeien bij 1W/1,5 liter (uitgaande van het netto aantal liters)*
Misschien dat je eerst beter kan beginnen met het toevoegen van CO² en/of andere vloeibare mestsoorten alvorens je het licht als de boosdoener wegcijfert.
* 30 liter bak, (10% vanaf trekken) geeft 27 liter netto. 27l / 1,5W = 18W
Wil je wel met je verlichting spelen denk ik persoonlijk dat 18W meer dan voldoende is.
Verder vind ik 26W op 30 liter wel erg veel, of je moet een zeeaquarium hebben.
Mijn eigen ervaring is dat alle mosjes goed willen groeien bij 1W/1,5 liter (uitgaande van het netto aantal liters)*
Misschien dat je eerst beter kan beginnen met het toevoegen van CO² en/of andere vloeibare mestsoorten alvorens je het licht als de boosdoener wegcijfert.
* 30 liter bak, (10% vanaf trekken) geeft 27 liter netto. 27l / 1,5W = 18W
Wil je wel met je verlichting spelen denk ik persoonlijk dat 18W meer dan voldoende is.