Koelen in de zomer
-
dickportugal
Onderwerp auteur - 1000+

Koelen in de zomer
Zoals de meeste weten woon ik in het heerlijke warme Portugal
Temperatuur controle gaat hier in de zomer een probleem worden. Gisteren binnen al 26 gr. en de zomer is nog niet eens begonnen. Ik moet een systeem bedenken om te koelen ipv te verwarmen. Meest simpele oplossing die ik al bedacht had een plastic waterflesje vullen met koud water en in de bakken laten drijven, maar... niet zo'n fraai gezicht. of een koelsysteem: waterpompje, slang door een bak met koud water laten lopen en weer terug de bak in. Iemand betere ideeën. Net beide bakken met een digitale thermometer gemeten,beiden 27 gr om (hier) kwart voor negen, verlichting nog uit !
Temperatuur controle gaat hier in de zomer een probleem worden. Gisteren binnen al 26 gr. en de zomer is nog niet eens begonnen. Ik moet een systeem bedenken om te koelen ipv te verwarmen. Meest simpele oplossing die ik al bedacht had een plastic waterflesje vullen met koud water en in de bakken laten drijven, maar... niet zo'n fraai gezicht. of een koelsysteem: waterpompje, slang door een bak met koud water laten lopen en weer terug de bak in. Iemand betere ideeën. Net beide bakken met een digitale thermometer gemeten,beiden 27 gr om (hier) kwart voor negen, verlichting nog uit !
Re: Koelen in de zomer
Heb wel is iemand gezien die zo'n koelbox met koelmotor gebruikte om zijn bak te koelen. Geloof dat de pomp in de koelbox lag en en slangen of leidingen door zijn bak liepen.
-
peterdenhaag53
- 1000+

Dat was Jones...die heeft ook al gereageerd in Bertus zijn topic.
Kan me dat koelbox (electrisch) topic ook nog herinneren. Werkte wel!
Dacht dat de slangen opgerold in de koelbox lag en afhankelijk van de opgerolde lengte kon je uitvogelen hoe warm je aqua werd...zoiets.
Kan me dat koelbox (electrisch) topic ook nog herinneren. Werkte wel!
Dacht dat de slangen opgerold in de koelbox lag en afhankelijk van de opgerolde lengte kon je uitvogelen hoe warm je aqua werd...zoiets.
-
peterdenhaag53
- 1000+

-
dickportugal
Onderwerp auteur - 1000+

Er zijn ook gewoon koelsystemen voor aquaria die je kan kopen in winkels.
-
peterdenhaag53
- 1000+

Die zijn heeeeel duur!
Ventilatortjes zoal bij Bertus is goed te doen qua prijs, maar kant en klare koelsystemen zijn flink aan de prijs.
Ventilatortjes zoal bij Bertus is goed te doen qua prijs, maar kant en klare koelsystemen zijn flink aan de prijs.
Ik zei niet dat het een goedkope oplossing was.
-
peterdenhaag53
- 1000+

Oeiiiii.....ik gaf alleen maar wat aanvullende info....Rickpad schreef:Ik zei niet dat het een goedkope oplossing was.
Ik weet het. Maar ik denk wel dat het een makkelijker althernatief is voor zelfbouw spul.
-
peterdenhaag53
- 1000+

Makkelijker is het zeker.
http://www.aquaplantsonline.nl/teco-mic ... -2104.html
Deze is zo'n beetje de goedkoopste en kleinste...Zal met goed zoeken op internet misschien nog wat goedkoper te vinden zijn.
Ben trouwens benieuwd of hier mensen op het forum zijn die een koeler (dus geen ventilators) op een zoetwaterbak hebben en wat hun ervaringen zijn.
http://www.aquaplantsonline.nl/teco-mic ... -2104.html
Deze is zo'n beetje de goedkoopste en kleinste...Zal met goed zoeken op internet misschien nog wat goedkoper te vinden zijn.
Ben trouwens benieuwd of hier mensen op het forum zijn die een koeler (dus geen ventilators) op een zoetwaterbak hebben en wat hun ervaringen zijn.
Ik was 2x 14 euro kwijt voor de ventilatoren en 7.50 voor het rooster, als je geen transformator hebt komt die er nog bij.
Koebox is op zich een leuk idee, ga ik onthouden
Koebox is op zich een leuk idee, ga ik onthouden
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Ventilatortjes heb ik ook wel is gebruikt op een 60c, 2 fans van 12 cm doorsnee kon ik hem net een halve tot een graad koeler maken dan de omgevingstemperatuur, en dan moet je geen drijfplanten hebben want dan is het effect nog minder.
Ik had een ventilator naast de bak gezet. Werkte goed

Dat komt bij mij dan goed uit, in huis is het nooit warmer dan 24 graden maar i.c.m. mijn lampen loopt de temp aan het einde van de dag op.Kevin schreef:Ventilatortjes heb ik ook wel is gebruikt op een 60c, 2 fans van 12 cm doorsnee kon ik hem net een halve tot een graad koeler maken dan de omgevingstemperatuur, en dan moet je geen drijfplanten hebben want dan is het effect nog minder.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!