schuurende chicliden

Plaats reactie

Onderwerp auteur
erwin2604
0-200
0-200

schuurende chicliden

Bericht door erwin2604 »

Ik heb een vision met chicliden (malawi) en nu heb ik al 2 dod gehad binnen 2 dagen .
de rest schuurt zich aan stenen ,hout en planten en hangen wat rond.
Ik heb wel eens gehoord van een parasiet die tussen de kieuwen zit en het luchthappen vermoeilijkt bij vissen .
Zou dit iets kunnen zijn en wat zou ik kunnen doen (welk middel).
Ik filter over kool dus dat moet er eerst uit voordat ik ga bestrijden met medicijnen ,maar hoe lang mag ik niet over kool filteren na toediening van de medicijnen?
Veel vragen maar als iemand iets weet graag .

Avdmee
0-200
0-200

Re: schuurende chicliden

Bericht door Avdmee »

Ik heb ergens gelezen dat het ook kan komen omdat je waardes dan minder zijn, dus dan moet je eventjes je water verversen. Sowieso schuurt een vis altijd wel, maar als dit vaker op een dag gebeurt, dan kan het een huidinfectie zijn ( kan je zien aan veranderingen op de huid/schubben rode plekken en dergelijke) Je kan het proberen met Esha2000, maar zover ik weet is dit niet voor parasiet? Het is wel besmettelijk dus zet je vis in een quarantaine.

waffel
0-200
0-200

Bericht door waffel »

Ik heb ook wat last van vissen die jeuk lijken te hebben, en zich af en toe eens schuren aan iets. Bij de grotere vissen heb ik ook wat huidtroebeling onder hun kin (als ik het zo mag noemen) opgemerkt. Dit zijn kleinere donkere vlekken, het lijkt wel een soort uitslag. En de ondervinnen knijpen ze stevig tegen hun lichaam aan. De vissen zijn nochtans niet lusteloos of zo, ze reageren allemaal nog heel goed. Maar je merkt dat het niet 100 % in orde is...

Heb het volledige aquarium al eens behandeld met Esha 2000 & Exit, maar dit heeft nog niet echt veel geholpen. De kuur met Exit lijkt me wel een beetje geholpen te hebben, maar het is er zeker nog niet uit. Heb de gebruiksaanwijzing gevolgd, en de aangeraden hoeveelheid gebruikt, en heb dit 5 dagen lang volgehouden. Ga dit binnenkort nog eens herhalen, maar ik betwijfel of dit gaat helpen. Het is niet eenvoudig om te determineren wat er juist mis is, heb al eens rondgezocht op het net, maar die huidtroebeling heb ik nog niet gevonden. Ik zal eens proberen of ik er een foto van kan maken, maar het is wel niet gemakkelijk om het scherp in beeld te krijgen. Nu ja, de volhouder wint zeggen ze zeker...

Het gaat om enkele Zuid-Amerikaanse dwergcichliden, een L 200, enkele Corydoras en wat neontetra's. Het zijn vooral de dwergcichliden en de neontetra's die er wat last van lijken te hebben. Het zou misschien wel aan de waterwaarde kunnen liggen, maar deze is zeker niet fel afwijkend. Mijn waterwaardes zijn als volgt:

PH: tussen de 7 en 7,5
GH: 8
KH: 4
NO2: 0 mg/l
NO3: 10 mg/l

PH zou misschien nog ietsjes naar beneden kunnen, maar als ik onder de 7 ga, gaat mijn KH ook naar beneden, wat dan weer heel onstabiel water oplevert. Dus dat doe ik dan even liever niet. Ik heb zo'n klein vermoeden dat het aan het leidingwater kan liggen, aan iets wat er misschien teveel in zit, maar ik zou niet weten wat. Als ik water ververs gebruik ik ook steeds Aquasafe, dit vermeng ik in de voorgeschreven dosis aan het leidingwater, wat ik dan 1 dag laat staan, alvorens ik ververs. Ik voeg ook altijd wat PH minus toe, want mijn leidingwater heeft een PH van 8, wat toch wel wat hoog is voor mijn vissen. Het water dat ik dan gebruik om te verversen heeft dan een PH van 7. En ik voeg ook bij elke verversing wat Sera Blackwater aquatan toe.

In ieder geval, alle tips en ervaringen die jullie mochten hebben om dat probleempje met vinnenknijpers en schurende vissen helpen op te lossen zijn zeker welkom!

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Aan deze waardes zal het niet liggen, ik denk dat ze toch een ziekte hebben. Misschien heb je hier wat aan:

http://aquariumvissen.net/backupsb/Visziekten.php
http://members.home.nl/rolanddegroot/ziektes.htm
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

waffel
0-200
0-200

Bericht door waffel »

Hier een foto van de huidtroebeling bij een Nannacara vrouwtje uit mijn bak...
Afbeelding

Het gaat om die zwarte vlekken op de kop...

Mvg Hans