Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Plaats reactie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Bericht door Kevin »

Hmm een goed adresje, ik denk dat Micheal van het Nederlandse cichlidenforum je wel aan wat betrouwbare adressen kan helpen. Of anders John van hobbykwekers.nl
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Goed te horen dat alles voorspoedig gegaan is, je moet er niet aan denken dat je ineens een lekkage tegen komt.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

tomenden Zuid-Holland
200-400
200-400
Contacteer:

Bericht door tomenden »

Het vullen van zo'n volume lijkt me een heel spannend moment :roll: Doet ie ut, of doet ie ut niet :!:

gelukkig is alles goed gegaan.
ben benieuwd naar het eindresultaat

keep up the good work :!:
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium

ria100
0-200
0-200

Bericht door ria100 »

Zier er heel mooi uit,ik ben benieuwd hoet het straks wordt als het hellemaal klaar is.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Het kastje onder de verzamelbak zo'n beetje klaar,de bedoeling is dat daar wat elektrische aansluitingen in komen zoals een aantal tijdschakelaars voor de verlichting.
Ik ben begonnen met een aantal zaken die ik nog wil doen tijdens het wachten op het uitlogen van het nieuwe aquarium.
Ik wil het filter systeem aansluiten op het reservoir van de WC zo dat je de Wc doorspoeld met gebruikt aquarium water,het water wat gebruik van het aquarium wordt weer aangevult met vers schoon leiding water.
Op deze manier krijg je elke dag een deel schoon water in het aquarium systeem,na gelang hoe vaak je de Wc gebruikt.
Wij hebben in het verleden dit ook gedaan,het werkt prima daarmee zijn de 3 of 2wekelijkse water verversingen niet meer nodig,bovendien wordt er op deze manier geen water weg gegooid,nu zal dit bv met een aquarium van 300 liter niet zo'n groot probleem zijn.
In ons geval bestaat het aquarium systeem uit 5000 liter.
Op deze manier blijft de water kwaliteit en waardes ook altijd op het zelfde niveau.

Een groot nadeel van deze manier van water verversen is dat je bv elke dag 150 liter water moet toevoegen wat onverwarmd is ,hier maak ik een buffer voor van ongeveer 250 liter,waar het water opgewarmd wordt door onderandere een aantal cv leidingen en in een later stadium ook de geplande zonnecollector.
Het buffer komt te staan achter de bestaande filterlijn.
Mocht ik op een of andere reden afzien van het bovenstaande zou het buffer kunnen worden aangesloten worden op het filtersysteem.

Afbeelding
De bak wordt gemaakt van underlayment,de kwaliteit van dit soor plaat materiaal is goed zat voor dit doel.

Afbeelding
Het geheel wordt in een later stadium water dicht gemaakt met vloeibare vijverfolie.

Afbeelding
Hier het kastje....na ja kastje? onder de verzamelbak,het ding is in zijn geheel verwijderbaar.

Afbeelding
De ruimte waar het buffer komt te staan,achter het recht opstaande stuk laminaat,op zich zou het vreemd kunnen zijn dat ik eerst met de afwerking ben begonnen lol.
Dit komt omdat ik wat dingen wou gaan doen en ik geen materiaal had voor de bak zelf.
De wand wordt dubbel zodat er een aantal leidingen tussen gemaakt kunnen worden.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Dat zijn mooie plannen, het wc-doorspoelen met aqua-water vindt ik ook erg origineel en kan daarnaast ook erg handig en besparend zijn :D

Tot dusver heb je in ieder geval weer lekker lopen schroeven :lol:

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Wat een goed idee om je wc te vullen met "afval water"
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

AA-T schreef:
Tot dusver heb je in ieder geval weer lekker lopen schroeven :lol:
Tja ik had tijdens de looptijd van deze topic er op gegokt dat er een aantal mensen spontaan en massaal zich zou aanbienden om dit voor mij te gaan doen. :cry:

ok ok nu even weer serieus :lol:
Ik moet zeggen dat ik weer blij ben dat ik weer een beetje concreet aan mijn aquarium kan gaan werken. :D

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

In dat geval biedt ik mijzelf aan, ik kost slechts €5,- per ingedraaide schroef ;)
Maar het is inderdaad heerlijk als je gewoon lekker door kan knutselen zonder andere prioriteiten te hebben.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

[quote="AA-T"]In dat geval biedt ik mijzelf aan, ik kost slechts €5,- per ingedraaide schroef ;)
quote]

tsss dat had ik dit maar eerder geweten :cry:
Nu moet ik zeggen dat ik wel is erg veel problemen heb gehad met het simpel indraaien van een schroef lol :lol:

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Hier nog even een korte uitleg over het wc gedeelte.
Dit vooral naar aanleiding van een aantal vragen en opmerkingen die ik heb gehad de afgelopen tijd.

Ik zal niet alleen zijn die zo'n systeem heeft gebruikt of gaat maken vermoed ik.
Bovendien ben ik zelf ook erg benieuwd naar andere manieren en of opvattingen over dit soort onderwepen.
Van het systeem wat ik toen in de tijd gebruikte zijn geen foto's
Er viel ook niet veel te fotografen,in het licht van de tijd die het geleden is,waar het gebruik van bv dit soort forums nog niet echt populair waren of nog niet bestonden,voor het fotoalbum had het ook niet veel nut.

Het is eigenlijk een heel simpel principe en kan op veel manieren gemaakt worden.
De toevoer van het aquarium water naar de wc zijn verschillende manieren voor.
Je zou het aan kunnen sluiten op de pomp van het filter(als de wc geen water vraagt zal je dan ook geen druk verlies hebben).
Het kan ook gewoon met de hevelwerking bv met een buis/slang van uit het aquarium,normaal gesproken bevind de water spiegel van het aquarium veel hoger dan het wc reservoir.
En zal er genoeg druk zijn om het reservoir te vullen.

De beveiliging van het systeem kan op verschillende manieren simpel gedaan worden.
Je kan bv als je de hevelwerking gebruikt een gaatje maken op een bepaalde hoogte,zodat mocht bv de wc vlotter niet goed werken en door blijft lopen er niet te veel water uit het aquarium systeem kan onttrokken worden.
Het is ook mogelijk om in de leiding die van de pomp of aquarium af komt een terugslag klepje te zetten,zodat nooit water terug in het aquarium systeem kan lopen.
Het is ook mogelijk de aasluiting van het reservoir dubbel uit te voeren zodat je snel kan overschakkelen naar de normale manier van water in het reservoir brengen(bij deze manier moet je altijd een terugslag klep gebruiken(die bij elke bouwmarkt goedkoopt te kopen is )
En/of beperkt gebruik te maken van de voorziening.
Al met al zal de aansluiting van het geheel niet meer dan een aantal tientjes gaan kosten,de leiding die van af de pomp/aquarium komt zou je kunnen maken van bv tyleenslang of een beetje goede tuinslang.

Ik zou ook zeggen als iemand een beter idee op dit gebied heeft en/of beter uitgewerkt meld dit gerust.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Ik vindt het nog steeds een mooi idee, mocht ik ooit een groot aquarium opzetten...... :D
De uitwerking is in ieder geval prima in orde, persoonlijk zou ik het puur mechanisch houden en dus geen pomp gebruiken, het vlotter in de wc sluit de boel wel mooi af..

Persoonlijk houdt ik alleen niet van tyleenslang en zou eerder voor pvc leidingen gaan.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Kwam trouwens nog dit vlotter tegen, speciaal voor het automatisch bijvullen van..
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=16031
Wie weet heb je er nog wat aan..

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

AA-T schreef:Kwam trouwens nog dit vlotter tegen, speciaal voor het automatisch bijvullen van..
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=16031
Wie weet heb je er nog wat aan..

Bedank Aat.

Ja zoiets kan ik goed gebruiken,ik had dus ook gepland om zo iets op te zoeken.......das mooi nu hoef ik dit niet meer te doen :lol:

In het verleden heb ik het een tijd gedaan met een Wc vlotter.....dit kan ik afraden,ging goed tot de vlotter een keer bleef hangen :evil:
Sins die tijd heb ik dit met de hand gedaan een keer per dag.
Het voorbeeld van jou is hier heel geschikt voor.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

8) Ik ben naar het hoge noorden getogen.
Groningen om exact te zijn,om een aantal stukken kienhout te bemachtigen.
Na een dag zwoegen in het veen had ik genoeg om mijn bak te vullen.

Nah dit geloofd niemand :cry: ....ik ben naar Groningen gereden en heb daar bij iemand een partij kien hout
gekocht voor 50 euro.
Ik heb de prijs van dat spul nagekeken en kwam tot de conclusie dat je per kilo kienhout ook sommige half edelmetalen kan kopen.
Ik denk dat ik voor de 50 euro die ik heb betaald niet te veel heb uitgegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding