Bouw okoume multiplex aqaurium 115*55*50

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Re: Bouw okoume multiplex aqaurium 115*55*50

Bericht door Hanomag »

Dank je voor de tip. Ben voor de eenvoud en simpelheid. het vijverdoek speelt dan ook geen rol in het aquarium klimaat voor plant en vis.
Trouwens heb nog geen definitieve keuze gemaakt voor de ledverlichting. Krijg ook geen reactie van de sponsor van ons forum.
Moet toch op korte termijn een beslissing in deze nemen.
24 highpower leds elk van 3 watt is naar mijn idee perfect voor het formaat plantenbak wat ik aan het maken ben.
Zo zijn deze in een of andere behuizing niet te verkrijgen. Zal dus een keuze moeten maken wat dicht in de buurt komt.
Als iemand een idee of tip heeft hou ik me echt aanbevolen.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Stefan heeft zich onlangs verdiept in de LED van onze sponsor, die kan je wellicht van advies daarover voorzien.
Dat hij nog niet heeft gereageerd in de week na een ontiegelijke drukke beurs vind ik niet zo heel gek eigenlijk, hij is maar alleen en er zijn veel meer wereldjes buiten de aquarium wereld die om LED verlichting komen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Bericht door Hanomag »

Goed nieuws. Als Stefan een goede richting kan geven ben ik hem zeer erkentelijk. Mijn doelstelling is een plantenbak. Dus vele planten. Zowel sterk licht behoevende planten en minder sterk licht behoeven de planten.
Ik hoor graag de adviezen.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik heb hem al geroepen.....
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Uhm.... ik denk toch dat ik hier teveel eer krijg voor wat ik heb gedaan. Het was wat mijn wiskunde leraar vroeger 'natte vinger werk' noemde :P
Heb het voor mijn bak niet zo enorm uitgerekend wat ik als vermogen per meter moest hebben hoor.
boven mijn 1.60 bak komen 3 RGB SMD ledstrips van 52 cm te hangen en 3 SMD witte strips van 52 cm.
die heb ik al even getest natuurlijk, en daar komt een behoorlijke puist licht van af.
wat ik dan ook als meer dan voldoende acht.

Heb gister avond ook UV led strips besteld, want voor zover ik weet is dat wel een golflengte die LED mist.

iig, voor een 115 bak zou je dan een SMD RGB strip en een SMD witte strip van een meter kunnen doen.
En als je niet met RGB wilt spelen kan je ook een witte en een warmwitte doen.
ik zou zeggen dat dat meer dan voldoende moet zijn.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Bericht door Hanomag »

Hi Stefan dank voor je snelle reactie. Dus 1 meter witte strip en 1 meter RGB strip is voldoende voor een flinke gevulde plantenbak (ik bedoel veel planten erin).
Ik dacht al om meer witte smd's te gebruiken. Zeker voor de lichtbehoevende rode planten.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

nou met name blauw en rood licht zijn erg belangrijk voor planten.
die RGB leds die bestaan uiteraard uit de 3 kleuren afzonderlijk en hebben dus effectief maar 3 pieken in bepaalde lichtfrequenties. en kan je dus bijsturen afhankelijk van wat je planten nodig hebben. die witte leds zijn redelijk fullspectrum voor zover ik weet. maar samen heb je echt wel genoeg voor een goede plantenbak zover ik nu aan de hand van mijn led strips kan beoordelen.

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Bericht door Hanomag »

Dank voor je raadgeving. Ik heb echt veel tijd gespendeerd aan het zoeken van een led-oplossing. Ik liep de hele tijd rond met de gedachte dat ik het maar zelf moest gaan bouwen.
Ik ben geen sponsor van de energiebedrijven maar hoef natuurlijk ook geen lichtkanon op mijn aquarium te hebben. Heb je snel met die highpower leds.
Het gemak is natuurlijk ook dat het een volledig gereed product is. Vooral de problematiek van zelfmaak is natuurlijk de vraag of deze op grond van de temperatuur/koeling en makelij het lang vol gaan houden. Jammer dan voor de investering.
Bedenk me nu dat mogelijk een 2*51 cm beter is dan 1 keer 97cm. Zo worden de zijkanten ook goed belicht.
Ik ga eens de webshop van Kitelight eens goed bekijken.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Mocht je nog twijfelen na bovenstaande bedacht ik me net dat je ook Rody gerust even erbij mag roepen Hanomag, die heeft hier ook wel kijk op.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Bericht door Hanomag »

Ja als Rody nog een toevoeging heeft hou ik me aanbevolen. Hoe krijg ik dan Rody aan de lijn. Of kun je Rody voor mij erin roepen.
Bij voorbaat dank voor alle hulp.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik zal hem wel een berichtje sturen met de vraag of hij even mee zou willen kijken. Maar op zich mag jij natuurlijk ook altijd een berichtje sturen naar iemand die toezichthouder is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

nog een nadeel van zelfmaak is dat je aan high power SMDs moet komen, want normale LEDs hebben een kleinere stralingshoek.
en diet zou je dan ook met de juiste weerstand e.d. moeten verbinden, en netjes ergens in vast moeten gieten.
heb er ook wel over na zitten denken ivm die UV LEDs maar ben toch maar voor een standaard oplossing gegaan.

oh en mocht je het ervoor over hebben, je zou voor de programmeerbare RGB dimmer kunnen gaan. erg handig dingetje, makkelijk in het programmeren en dan kan je ook zonsopkomst en zonsondergang simuleren.

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bouw okoume multiplex aqaurium 115*55*50

Bericht door Rody »

U had geroepen? ;)

De highpower leds waar jij het over hebt zullen waarschijnlijk de Cree leds of aanverwanten zijn, is inderdaad een aardige overkill voor een zoetwaterbak.
Het beste is ook om te werken met lenzen bij deze leds maar bij bijv. 70 graden lenzen krijg je allemaal van die "spotjes" op de bodem, 120 graden is dan het beste (voor zoet).
Ik heb voor een test 10 stuks aangeschaft vanuit Hongkong voor mijn zoutbak om de kleur van de andere 2 ledpanelen wat minder blauw te maken en om er dan iets van te maken moet je wel verstand hebben van elektronica, weet niet of je dat hebt.
De koeling van de Cree leds is nog het lastigste, ze kunnen zo heet worden dat ze zichzelf van hun voetje kunnen solderen, dik 400 graden dus ;)

Ik heb de set van Stefan bekeken van het weekend en moet zeggen dat ik een tikkie jaloers was op hem :)
Ik ben erg gecharmeerd van de strips van Kite-Light namelijk ;)
Ik heb hier 1 zo'n SMD strip liggen en inderdaad.....daar komt zeker een puist licht vanaf :)

Als ik een set aan zou moeten schaffen voor jou bak zou ik denk ik het volgende doen:

4x witte SMD strip
2x RGB strip
Ook zou ik de controller en dimmer erbij nemen zodat je altijd nog een eventueel overvloed aan licht zou kunnen minderen, ik heb altijd liever teveel dan te weinig :)
Ik zou dan de RGB in het midden doen en dan 2 rijen aan de buitenkant met de witte maken, zo is de spreiding van je heel licht mooi.

De uv leds ben ik zelf nog niet helemaal uit eerlijk gezegd, ik weet niet of die echt nodig zijn en of ze ook wel de doordringbaarheid in het water waar kunnen maken om effect te hebben op de planten.
Kwaad kan het in ieder geval niet.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Bericht door Hanomag »

Hi dank je. Ja de uitdaging bij de zelfbouw ligt bij de koeling. Elektronica is voor mij geen probleem.
Jullie zien wel wat het definitief wordt. Wij krijgen via het forum nog korting bij Kitelight?

Trouwens bedoel je elke strip de lengte van 1 meter of die van een halve meter? Dat scheelt namelijk een slok op een borrel.
Hoor graag van je.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Rody haalt het ook al even aan, maar dat UV heb ik ook mijn bedenkingen over.
UV dringt slechts minimaal door in het water. Daarnaast passen lampenfabrikanten zoals Arcadia een UV-filter toe wat al het UV-licht wegneemt en algengroei zou moeten voorkomen. Met andere woorden zou je kunnen zeggen, UV = alg.