Pomp reinigen.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+

Pomp reinigen.

Bericht door Bertus »

Ik heb al een ruime tijd last van een kaamlaag en weet daar de oorzaak nog niet van, wat heb ik al gedaan;

- Af hevelen helpt niet.
- Bodem verwarming is een week uit geweest en gaf geen resultaat.
- Zover ik kan zien geen rottend kienhout.
- Geen afvalresten in de bak, ik zuig elke week met daarna een water verversing van 25%
- Ik voer spaarzaam.
- Uitloop staat aan de oppervlakte.

Nou zit ik te denken dat het misschien uit mijn filter komt, dit omdat er ook veel zweefvuil door het water gaat. Als ik 3 dagen niet af hevel dan zie ik dat mijn oppervlakte water moeite krijgt om aan de overkant van mijn uitstroom in beweging te komen :? Het is een olieachtige laag die wat bruin/groen is en wil toch kijken waar het vandaan komt, nou ben ik regelmatig aan het afzuigen maar de volgende dag is het er gewoon weer :evil:

Mijn idee is de kaamlaag af te zuigen en de pomp met slangen helemaal schoon te maken om te kijken of dit wil helpen. Ik weet dat het compleet reinigen niet ideaal is voor de bacterieen maar wil deze optie ook uitsluiten.

Als ik mijn pomp en slangen helemaal schoon heb hoe kan ik deze dan weer het beste opstarten zodat de bacterieen zich weer lekker gaan voelen? Gewoon weer easystart bacterial toevoegen aan het water zoals ik met het opstarten van de bak ook gedaan heb?
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Pomp reinigen.

Bericht door Stefan »

als je met een stuk keukenpapier op je wateroppervlak legt en die er weer afhaalt welke kleur heeft het dan?
als dat groen is is het waarschijnlijk drijfalg
die kan veroorzaakt worden door verkeerde verlichting (te fel/te lang/verkeerde kleur)

als dat bruinig is is het idd je kaamlaag.
die kan veroorzaakt worden door een te klein biologisch oppervlak in je filter, de weinig stroming aan je wateroppervlak of een overschot aan dode planten of voer.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Ik hevel af met een fles en als ik daar een lampje boven hou is de laag bruin/groen, een overschot aan voer of dode planten kan het niet zijn. Planten verwijder ik meteen en voer spaarzaam, levend voer gaat bij mij in een voederring met zeef en als ze daar niet meer van eten haal ik het weg.

peterdenhaag53
1000+
1000+

Bericht door peterdenhaag53 »

Je zou ook kunnen gaan besluiten om een afschuimer te kopen. Deze verwijdert je kaamlaag.

zie link voor wat ik bedoel. Er zijn natuurlijk van meerdere merken zo'n apparaatje te vinden.

http://www.aquaplantsonline.nl/aqua-med ... -2270.html
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Kan me heel goed voorstellen dat het uit de pomp wegkomt. Zelf heb ik ook last van een erg hardnekkige kaamlaag die met geen mogelijkheid weggaat. Mijn bodem was niet heel best, maar ook na het vervangen hiervan is de kaamlaag even hardnekkig teruggekomen.

Persoonlijk denk ik dat Stefan best een goed punt kan hebben door te zeggen dat het biologische oppervlak te klein is. Het zou bij mij nog best wel eens kunnen zijn ontstaan toen ik op een ander soort biologisch filtermateriaal ben overgestapt, dit kan ik helaas alleen niet meer nagaan.

Eigenlijk heb ik het wat de kaamlaag betreft zelfs al helemaal opgegeven.

Edit:
En zodra je het opgeeft verdwijnt je kaamlaag plots :roll:
Eergisteravond heb ik een kleine hoeveelheid water uit mijn aquarium gehaald omdat ik wat zakjes met garnalen moest vullen. Hierdoor kwam het waterpeil onder de uitstroom van mijn filter te liggen met als gevolg dat het gefilterde water dus "bovenop" de kaamlaag valt.
Wegens drukte heb ik mijn aquarium nog niet kunnen aanvullen, nu keek ik zojuist in mijn aquarium en mijn hele kaamlaag is verdwenen. Het gefilterde water bereikt zelfs weer de andere kant van de bak.

Mocht je dus de optie hebben om je uitstroom op het water te laten vallen zou je ook hiermee de kaamlaag wellicht weg kunnen krijgen...

dickportugal
1000+
1000+

Bericht door dickportugal »

Daarmee verlies je wel weer CO2 !

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Wat dick zegt klopt helemaal. Als je het water laat kletteren pomp je een boel zuurstof in het water en dat verdringt de CO2.
je kan je uitstroom het beste zo zetten, dat je het meeste stroming hebt aan je oppervlak zonder dat er luchtbelletjes vormen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

peterdenhaag53 schreef:Je zou ook kunnen gaan besluiten om een afschuimer te kopen. Deze verwijdert je kaamlaag.

zie link voor wat ik bedoel. Er zijn natuurlijk van meerdere merken zo'n apparaatje te vinden.

http://www.aquaplantsonline.nl/aqua-med ... -2270.html
Ik heb deze op het vivarium gekocht http://www.kreeftengarnalen.nl/FILTER-O ... rd=skimmer

Ik was het vergeten te melden en ga hen dit weekend monteren/aanpassen :mrgreen:
Stefan schreef:Wat dick zegt klopt helemaal. Als je het water laat kletteren pomp je een boel zuurstof in het water en dat verdringt de CO2.
je kan je uitstroom het beste zo zetten, dat je het meeste stroming hebt aan je oppervlak zonder dat er luchtbelletjes vormen.
Zo staat hij bij mij ook afgesteld

peterdenhaag53
1000+
1000+

Monteer die maar Bertus en ik weet bijna zeker dat je kaamlaag verdwijnt. Succes.
Groet, Peter

aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Even dit topic weer afstoffen :D

De Dennerle oppervlakte zuiger is lastig af te stellen en werkt naar mijn idee niet fijn, de kaamlaag was wel weg in een dag of 2. Nou was ik net weer bezig met het "super" systeempje van Dennerle en ging er per ongeluk wat mis met mijn pomp, waarschijnlijk een dikke luchtbel door de pomp heen waardoor er een flinke stofwolk door mijn bak ging :evil: Zou het een idee zijn om de filtermaterialen van Eheim te vervangen voor ander spul?

Het water onder in de pot is altijd erg bruin, is dat normaal?

Ik heb de Eheim 2224, daar zitten de open buisjes in en substraat korrels. Ook nog een wit en blauwe filter spons.
Afbeelding

Graag jullie mening.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Je kunt er andere watten indoen maar ik denk niet dat er betere zijn dan die van Eheim zelf.
Die bruine drap zijn grotendeels bacterien en voedsel voor bacterien, die zou ik dus zoveel mogelijk met rust laten en altijd wat laten zitten als je het filter gaat schoonmaken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Duidelijk :D Vorige keer heb ik alles weg gespoeld :cry: Wel heb ik toen nieuwe bacterien toegevoegd.

Ik heb net nog een stuk gelezen op het net, dit wil ik wel eens testen en kijken wat er gebeurt als ik het filter oppervlak vergroot in mijn pot.

malawi's een eheim pro 2226 zijn, met in onderste mandje een laag filtermedium dat fijner is dan de pijpjes maar grover dan de blauwe spons, dan de andere helft opvullen met de blauwe spons. Het bovenste bakje wordt volgepropt met witte watten. Om te voorkomen dat er een lekstroom langs de bakjes stroomt, bind ik een laagje filtervlies hier om heen (ik heb dit vlies in een 'deken' waar ik stroken van af knip). Onderop, dus onder de mandjes kan nog een laagje grof substraat (pijpjes, biokorrels) komen te liggen zodat hier vuil tussen kan bezinken (slibt dus niet het filter in). Een waar tevens nog wat bacterien kunnen hechten.
Met wat minder bezetting kan je natuurlijk ook volstaan met een 2224. Voor extra stroming kan een goedkoop powerheadje of opvoerpompje zorgen, wleke je ook met de schakelaar van het licht kan koppelen: overdag meer stroming en 's nachts wat meer rust. Koppel aan zo'n pompje bv een sproeibuis aan en plaats deze strategisch achter de stenen...extra stroming en spoeling.

edit: waar ik als voorbeeld een 2226 en een 2224 heb genomen kan je natuurlijk ook andere filters nemen die vergelijkbaar volume en debiet hebben.

In het onderste mandje wil ik dan gebroken pijpjes doen met een extra blauwe spons, de pijpjes die er nou in zitten komen dus op de bodem van de pomp wat nou een loze ruimte is.

En nog een stuk over pompen;

Ik heb de 2224 ook op een bak met dezelfde afmetingen staan. Zelfs 'tijdelijk' zware overbezetting was geen probleem. Dus deze pomp is nu verhuisd naar een 100x60x50 bak. (Na het lezen van onderstaande tekst snap je dus ook waarom de 2224 bij mij wel voldeed.)

Puur het aantal liters per uur zegt niks over de capaciteit van het filter. Laat het potfilter leeg en je hebt de beste filterwerking, aldus volgens die redenatie. Nog een misvatting die ik vaak zie is dat mensen denken dat de opvoerhoogte bij een potfilter de hoogte vanaf pomp tot aquarium is. Dit geldt voor open systemen zoals een sump. Voor drukfilters (potfilter) geldt het volgende: opvoerhoogte is de vertikale afstand tussen waterniveau van de inlaat en het waterniveau van de uitlaat. Dus als je een uitlaat hebt die onder water in dezelfde bak uitkomt als de inlaat, dan is de opvoerhoogte 0 mm. (ga maar na met de diverse wetten die bij natuurkunde gegeven worden). Heb je een uitlaat die net boven water uit komt dan is in ruststand de opvoerhoogte de afstand tussen wateroppervlak en de top van de laatste/hoogste lus in de slang. Dus als bvb een sproeibuis 5 cm boven water uit komt dan id dat de opvoerhoogte, onafhankelijk hoe veel verdiepingen lager het potfilter staat. Waarom wordt die opvoerhoogte dan wel weergegeven: die geeft direct aan wat de druk is die pomp kan leveren. In situaties waarbij bv 2 kweekbakken boven elkaar staan waarbij deze pomp water vanuit de onderste naar boven moet pompen (en deze via een overloop weer water in de onderste laat lopen) is dat dus van belang om te weten. In een gewone setup heb je dus eigenlijk geen opvoerhoogte die het debiet reduceerd.

Wat wel invloed heeft op het debiet is de lengte van de slangen. Vooral als daar wat biomassa vormt. Voor afstanden meer dan 1 m gebruik ik een verloopt zodat er i.p.v. van bv. een 16 mm slang er een 22 mm slang loopt. De watersnelheid (m/s) in die slang is lager, daardoor er minder verlies door weerstand optreed en het debiet (l/s) juist hoger is.

Om weer terug te springen naar het begin: Als het aantal liters per uur niet bepalend is, wat bepaalt dan wel de capaciteit van een filter?
Allereerst reageert een filter op z'n omgeveving: is er geen voeding, dan is er ook geen leven. Dus een filter stem je af op je waterbelasting: hoeveel vissen heb je--> een eheim 2224 kan met gemak een hele vijver met koi filteren...zolang het maar enkele kleine koi zijn. Waarom geeft eheim dan aan het volume van een aquarium en niet het gewicht aan vis? --> ooit al eens een neontetra gewogen? Er zit een verband tussen wat aanvaardbare bezetting vis is in een ALGEMEEN GEMIDDELD aquarium. Wie heeft er immers niet gehoord van x aantal cm per liter of y aantal liters per vis z. De belasting van het water is bij een hollands tuintje lager dan bij een puinbak. Dus daar waar je bij de eerste zelfs zonder filter kan werken, zul je bij de andere een goed systeem moeten hebben. Wat is dan een goed systeem?--> een goed systeem is een filter dat op de waterbelasting is afgestemd, dus een voldoende capaciteit met het liefst een lichte reserve. En hoe bereik je die capaciteit dan? --> de capaciteit is product van filtermedium (oppervlakte per volume i.c.m volume = hoeveelheid bacteriecolonies mogelijk) en verblijftijd (doorvoersnelheid i.c.m. met de doorsnede van filtermedium = hoe veel tijd voor het 'voer' te verwerken krijgen ze).**

Subconclusie: capaciteit is positief te beinvloeden door:
Meer plaats voor bacterien* en optimale verblijftijd (en andere condities, zoals temperatuur en (voedings)stoffen).

*optimaal zou dus een poreus materiaal zijn zoals een zeer fijne spons of steen, echter slibt deze snel dicht-->nog een reden om je filtermedium met zorgt samen te stellen. Ik heb de keramische pijpjes doormidden gebroken en hield minder dan de helft van het volume over. In de leeggekomen plaats kon ik weer meer substraat kwijt: verdubbeling van afzetgebied voor bacterien. Dit kon echter alleen omdat mijn vuil niet zo grof is dat deze de gebroken pijpjes zou verstoppen.

**Hieruit zou je dus idd wel kunnen concluderen dat een zwaardere pomp en groter filter de capaciteit ten goede komt. Wat er gebeurt met een ondercapaciteit leg ik hier niet uit: afbraak duurt te lang, zelfs zo lang dat er afval ophoopt om afgebroken te worden (amonium/nitrietpiek). Wat er gebeurt met overcapaciteit: een groot deel van het filtermedium wordt niet efficient gebruikt en kan zelfs voor andere processen gebruikt gaan worden: Neem een extreem voorbeeld: een heel groot filter met veel en fijn filtermedium: in het begin is er volop voer voor de bacterien en deze zullen zich dan ook hier het snelst gaan groeien. In de eerste afstand vanaf het begin van het filtermedium die het water aflegt binnen 1 maal de omzettingstijd zullen zich bijna alle bacterien gaan vestigen. Houd dus in dat de rest van het filtermedium voor spek en bonen meedoet in dit proces. Er kunnen zich zelfs ongewenste processen gaan afspelen (bv rotting doordat zuurstof in het begin van het filter al verbruikt is). De standaard filters zijn daarom nooit zo groot.

Conclusie: Groter is dus niet altijd beter!

Deze stukken heeft Jeroen van Vissenpraatjes forum geschreven.(jaar 2006)

peterdenhaag53
1000+
1000+

Tsja... Gaat een hele wetenschap worden dat vullen van een filter ;)

Stop gewoon in mijn eheim blauw filter onderop, zakje Pijpjes, blauw filter en daar bovenop witte filterwatten. Filterwatten zijn het enige wat ik 1 keer per 3 maanden vervang. De rest laat ik een jaar zitten en dan spoel ik het voorzichtig uit en plaats het terug.
In mijn intern juwelfiter zit ..blauw filter, filterwatten, blauw filter en bovenop filterwatten..zelfde procedure als bij het eheimfilter.
Gaat prima zo!

Wat ik wel geloof/vind is dat je water niet te snel door je filter geperst dient te worden, vandaar dat ik op een relatief kleine bak twee filters gebruik met niet te grote capaciteit per pomp. Gezamenlijk doen ze rustig hun werk.
Groet, Peter

aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53