Het idee voor de plant/mos-kweek-installatie komt in de ijskast te liggen en wordt later misschien uitgevoerd.
Het nieuwe idee is bestaat uit het opzetten van een (voornamelijk) CR/CB kweekopstelling.
Na wat verslepen van meubilair en zeuren bij de vriendin heb ik de ruimte gevonden ongeveer 120cm aquarium aan de muur op te hangen, dat worden dus een paar beste beugels
Het is de bedoeling deze 120cm te verdelen in 3 tot 4 bakken. Zo kan ik een kweekgroep houden in 1 bak en de nakweek die naar de verkoop gaat in een andere bak. De nakweek kan ik met het gebruik van meerdere bakken ook gelijk op gradatie uitzoeken of selecteren om mee door te kweken.
In de opstelling gebruik ik het liefst producten die op latere termijn nog steeds te verkrijgen zijn zodat ik de opstelling later verder zou kunnen uitbreiden zonder dat dit er gek uitziet.
Goed, dat was wel de rode lijn van het idee, nu over op de techniek:
Aquarium(s):
Zoals al gezegd kan ik ongeveer 120cm kwijt, het mag wat meer en wat minder wezen.
Via marktplaats heb ik reeds gereageerd op een set van 6 kweekbakken van 40x30x30, als dit doorgaat heb ik gelijk een mooi excuus om met de kweekopstelling ook de hoogte in te gaan en 2x120cm te benutten.
Een andere optie is om aquariums op maat te laten maken.
Dit kost mij €17,50 per aquarium van 40x30x30
Of een groot aquarium met tussenschotten €120,- (gokje)
Filter en verwarming:
Door de verschillende mogelijkheden van de aquariums kom ik ook op verschillende mogelijkheden wat betreft het filter en verwarming uit. Grofweg is dit in te delen in 2 opties:
Optie 1:
1 grote bak met schotten verdelen in 3 kleinere bakken.
De aanzuiging van alle 3 de bakken laten samenkomen in hetzelfde buitenfilter (eheim 2211?)
Vervolgens het gefilterde water weer over alle 3 de bakken verdelen met een sproeiarm.
Voordelen:
- 1 pomp en 1 verwarming voor 3 bakken (zuiniger in energie).
- Bakken hebben dezelfde waardes, overzetten van de dieren kan dus zonder ze te laten wennen = minder stress.
- Minder en minder vaak onderhoud.
- Mogelijkheid over turf te filteren (pH verlagen).
Nadelen:
- 1 bak ziek, alle bakken ziek.
- Pomp/verwarming stuk, alle bakken verstoord.
- Een aparte bak met andere waardes is niet mogelijk (brakwaterkweek, quarantaine-bak).
Optie 2:
1 grote bak met schotten verdelen in 3 kleinere bakken of 3 losse bakken.
Elke bak voorzien van een afzonderlijke verwarming en filter, ook hiervoor zijn verschillende opties:
- Het bodemfilter.
- Het hangon filter of klein binnenfilter
- Een sponsfilter
Voordelen:
- Bij een stukke pomp of verwarming heeft maar 1 bak hier last van.
- Ziektes breiden zich minder makkelijk uit.
- Mogelijkheid 1 bak andere waardes te geven (brakwaterkweek, quarantaine-bak).
Nadelen:
- Meer stroomverbruik.
- Vaker en meer onderhoud.
- Bij overzetten van dieren moeten zij steeds weer wennen = meer stress.
- Kan niet over turf filteren.
De argumenten van het makkelijk overzetten en ziektes wegen voor mij het zwaarst.
Jammer genoeg zijn beide argumenten tegenhangers van elkaar wat de keuze niet makkelijker maakt.
Waar zouden jullie voor gaan en vooral waarom zouden jullie hiervoor kiezen?
Verlichting:
Een van de weinige dingen waar ik vrijwel helemaal uit ben. De bakken komen naast elkaar te staan en gaan hun verlichting delen. Als lampen ga ik 2x36W TL-D gebruiken, mocht dit niet genoeg zijn wordt het 3x36W TL-D.
Het idee van de lichtkap leidt ik af van de aquariumwinkels, het moet een hoge kap worden met schuifdeurtjes.
Bodem:
Valt niet echt onder het onderdeel techniek maar toch. Als bodem zal ik een pH verlagende bodem gaan gebruiken om dicht bij de ideale waterwaardes van de CR/CB garnaal te komen. Welke bodem dit precies gaat worden zie ik tegen die tijd wel, er is genoeg op de markt. De keuze voor een donkere bodem staat al wel vast.
Planten:
Net zoals de bodem valt het niet onder techniek maar ook hier heb ik al mijn ideeën. Aangezien het kweekbakken gaan worden moet ik de garnalen makkelijk kunnen uitvangen maar er moet ook genoeg schuilplaats voor het jongbroed zijn. Om dit te realiseren wil ik voornamelijk met Hemianthus callitrichoides, verschillende mossoorten en verwijderbare javavarens (bijvoorbeeld op een keramisch buisje gebonden) gaan werken.
Nou goed, zoals al gezegd een hele lap tekst maar dit was wel zo'n beetje het ruwe idee.
Ik hoor heel graag jullie mening, aanvullingen, commentaar, verbeteringen of wat dan ook