afmetingen nieuwe lampen kloppen niet
hoi allemaal,
ik heb een rio 125 en wil er nieuwe lampen in doen. Het zijn nu de originele high-lite lampen van juwel. Omdat ik met arcadia ook goede ervaringen heb zat ik aan hun lampen te denken. Maar ik kan geen t5 lampen vinden van de juiste maat. De huidige zijn 590 mm met 28W, maar als ik andere lampen zoek zijn ze 550mm of 850mm. Wat moet ik nu doen?
ps... is het het waard om een dimmer te kopen?
alvast bedankt allemaal
ik heb een rio 125 en wil er nieuwe lampen in doen. Het zijn nu de originele high-lite lampen van juwel. Omdat ik met arcadia ook goede ervaringen heb zat ik aan hun lampen te denken. Maar ik kan geen t5 lampen vinden van de juiste maat. De huidige zijn 590 mm met 28W, maar als ik andere lampen zoek zijn ze 550mm of 850mm. Wat moet ik nu doen?
ps... is het het waard om een dimmer te kopen?
alvast bedankt allemaal
Eindelijk een aquarium.....
Re: afmetingen nieuwe lampen kloppen niet
Kijk eens hier:
http://www.wesdijk.nl/lampen-t5/2121-ar ... 01702.html
http://www.wesdijk.nl/lampen-t5/1873-ju ... 63246.html
Hier staan Arcadia lampen van Arcadia met de zo genoemde Juwel line.
Dimmer.... heb ik zelf niet en hoewel ik wel erg leuk vind en het volgens mij ook wel goed voor de vissen is, vind ik de kosten die je moet maken voor zoiets te duur.
Wat misschien een optie is om dit te kopen:
http://www.wesdijk.nl/nachtverlichting/ ... 00833.html
Laat je deze zeg 15 minuten eerder aangaan voor de T5 lampen uitgaan en vv, dan geeft dit ook een wat prettige overgang en persoonlijk vind ik dit wel erg mooi en kan je nog wat zzien als de lampen uit zijn.
http://www.wesdijk.nl/lampen-t5/2121-ar ... 01702.html
http://www.wesdijk.nl/lampen-t5/1873-ju ... 63246.html
Hier staan Arcadia lampen van Arcadia met de zo genoemde Juwel line.
Dimmer.... heb ik zelf niet en hoewel ik wel erg leuk vind en het volgens mij ook wel goed voor de vissen is, vind ik de kosten die je moet maken voor zoiets te duur.
Wat misschien een optie is om dit te kopen:
http://www.wesdijk.nl/nachtverlichting/ ... 00833.html
Laat je deze zeg 15 minuten eerder aangaan voor de T5 lampen uitgaan en vv, dan geeft dit ook een wat prettige overgang en persoonlijk vind ik dit wel erg mooi en kan je nog wat zzien als de lampen uit zijn.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Dank je wel, dat zijn idd de lampen die ik zoek. Heeft er trouwens iemand slechte ervaringen met dennerle of is dat ook gewoon prima spul? En die strip is ook wel mooi. Maar ben geen fan van blauw licht.
Zoals Kees al aangeeft voert Juwel haar eigen lijn aan verlichting, expres met ander maten zodat je sneller naar hun eigen lampen zou grijpen.
Arcadia ben ik net als Kees een groot fan van, mooi licht en weinig alg.
Dimmer is inderdaad leuk maar daar heb je wel wat meer techniek voor nodig dan alleen een dimmer, je VSA's van je lampen moeten ook vervangen worden dan omdat die nu niet dimbaar zullen zijn.
De optie die Kees aangeeft omdat met led op te vangen is dan een goede en veel goedkopere oplossing, heb ik hier ook gedaan.
Ik doe hier 15 min voor de tl 's uitgaan een witte ledstrip van een meter aan, die brand dan nog een uur als de tl's uit zijn. Een kwartier voordat de witte strip uitgaat gaat er een blauwe strip van 50cm aan en die brand dan ook nog een uur nadat de witte uit zijn.
Smorgens doe ik dit dan weer andersom.
De keuze voor een korte blauwe strip is om de vissen de keuze te geven om in de schaduw of in het licht te blijven.
Arcadia ben ik net als Kees een groot fan van, mooi licht en weinig alg.
Dimmer is inderdaad leuk maar daar heb je wel wat meer techniek voor nodig dan alleen een dimmer, je VSA's van je lampen moeten ook vervangen worden dan omdat die nu niet dimbaar zullen zijn.
De optie die Kees aangeeft omdat met led op te vangen is dan een goede en veel goedkopere oplossing, heb ik hier ook gedaan.
Ik doe hier 15 min voor de tl 's uitgaan een witte ledstrip van een meter aan, die brand dan nog een uur als de tl's uit zijn. Een kwartier voordat de witte strip uitgaat gaat er een blauwe strip van 50cm aan en die brand dan ook nog een uur nadat de witte uit zijn.
Smorgens doe ik dit dan weer andersom.
De keuze voor een korte blauwe strip is om de vissen de keuze te geven om in de schaduw of in het licht te blijven.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Is het trouwens mogelijk om op een redelijke manier een 3e tl buis in te bouwen? Ik heb vaak het idee dat planten nodeloos sterven of groen blijven ipv rood. Ik heb al de arcadia lampen gekocht en er zitten ook reflectoren bij, helaas heb ik toch vaak last van stervende plantjes of plantjes die weigeren voort te planten. (lastig als je een "grasveld" wilt creëren)
Mmmm, bij een Rio is het niet makkelijk zoniet onmogelijk. Sowieso moet je wel verstand van elektra hebben anders kun je er beter niet aan beginnen.
Het grootste probleem zal de plek zijn, waar plaats je hem aangezien je zo goed als geen ruimte hebt om er 1 bij te plaatsen.
Enige optie zou eigenlijk extra led erbij plaatsen en dan vraag ik mezelf af of je dan genoodzaakt bent om kleuren te mengen om aan het juiste spectrum te komen, ben bang van wel.
Het grootste probleem zal de plek zijn, waar plaats je hem aangezien je zo goed als geen ruimte hebt om er 1 bij te plaatsen.
Enige optie zou eigenlijk extra led erbij plaatsen en dan vraag ik mezelf af of je dan genoodzaakt bent om kleuren te mengen om aan het juiste spectrum te komen, ben bang van wel.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
Te weinig licht hoeft niet te oorzaak te zijn van stervende planten. Ik denk dat er bij jou wat anders aan de hand is 
@ Rody, Klopt, idd niet veel ruimte en leds zijn nogal een gedoe
@ Fabian, kun je iets specifieker zijn?
Ik voer wel bij met ijzer en heb 1-3 mm grint -zonder voedingsbodem-
ik heb geen co2 installatie
@ Fabian, kun je iets specifieker zijn?
Die strip heb je of anders iets dergelijks, heb je in veel kleuren.
Dennerle zijn op zich prima lampen, maar ik heb betere resultaten en vind het licht mooier dan Dennerle, maar Dennerle is wel mijn 2e keus.
Dennerle zijn op zich prima lampen, maar ik heb betere resultaten en vind het licht mooier dan Dennerle, maar Dennerle is wel mijn 2e keus.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
TuurlijkAeneus schreef:@ Fabian, kun je iets specifieker zijn?
Planten groeien het beste als je een juiste balans hebt tussen voeding, CO2 en licht. Hoe meer licht er op een bak komt, hoe meer voeding en CO2 de planten willen, anders klopt de balans niet. Als ik nu kijk naar je verlichting is deze vrij standaard. Ik raad je aan om EasyCarbo en Profito van Easylife te gaan proberen. Begin als eerste met Profito, bouw dit echt rustig op, zodat je kan zien of er verschil is. Zie je verschil? Dan moet je met die dosering die je geeft doorgaan. Vervolgens weer even afwachten wat er gebeurd
Succes
-
tomenden
- 200-400

- Contacteer:
Het je al eens gedacht aan Bio-CO2?Aeneus schreef: ik heb geen co2 installatie
Eenvoudig te maken, goedkoop, en zeer effectief.
Kijk maar eens op:
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=349
Daarnaast denk ik dat het verstandig is om je waterwaardes te controleren.
Heb je daar misschien wat recente gegevens van?
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium
Oriënterend voor een Paludarium
-
peterdenhaag53
- 1000+

De rio 125 heeft met die 2 lampen en reflectoren genoeg licht.Aeneus schreef:Is het trouwens mogelijk om op een redelijke manier een 3e tl buis in te bouwen? Ik heb vaak het idee dat planten nodeloos sterven of groen blijven ipv rood. Ik heb al de arcadia lampen gekocht en er zitten ook reflectoren bij, helaas heb ik toch vaak last van stervende plantjes of plantjes die weigeren voort te planten. (lastig als je een "grasveld" wilt creëren)
Ik heb dezelfde bak met dezelfde verlichting en alles groeit prima.
Dus zoals door bovenstaande leden wordt aangegeven...water testen en plantenvoeding gaan toevoegen.
Testers heb ik niet, ben er ook niet echt bekend mee maar kan me herinneren dat het erg duur is. Klopt dat?
Bio co2 klinkt goed, is al een flink onderwerp hier zie ik. maar ik heb wel een Aziatisch aquarium en filter over turf voor zacht water, hef ik dat niet op met co2?
Voedingsbodem wordt verder niet genoemd, kan ik daaruit aannemen dat het eigenlijk ook geen vereiste is?
bedankt voor jullie hulp alvast
Bio co2 klinkt goed, is al een flink onderwerp hier zie ik. maar ik heb wel een Aziatisch aquarium en filter over turf voor zacht water, hef ik dat niet op met co2?
Voedingsbodem wordt verder niet genoemd, kan ik daaruit aannemen dat het eigenlijk ook geen vereiste is?
bedankt voor jullie hulp alvast
-
peterdenhaag53
- 1000+

Testen hebben zeker een aardig prijskaartje...druppeltestset.
Laat je water dan eens testen bij je vissenspeciaalzaak en laat ze de waarden opschrijven. Dan kun je het hier posten voor advies.
Co2 zou ik (nog) niet gaan toepassen.
Eerst rustig beginnen met een plantenbemesting bijv van Easylife.......easycarbo , profito en ferro.
Kleibolletjes bij de wortels doen......voedingsbodem is niet nodig.
Laat je water dan eens testen bij je vissenspeciaalzaak en laat ze de waarden opschrijven. Dan kun je het hier posten voor advies.
Co2 zou ik (nog) niet gaan toepassen.
Eerst rustig beginnen met een plantenbemesting bijv van Easylife.......easycarbo , profito en ferro.
Kleibolletjes bij de wortels doen......voedingsbodem is niet nodig.
En als ik nou beslis om zon test te kopen, moet ik dan alle testen hebben of zijn er een aantal kerntestjes die genoeg zeggen? Niet alleen voor nu maar als ik het ook bij zou houden dan...