Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Plaats reactie

tomenden Zuid-Holland
200-400
200-400
Contacteer:

Re: Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Bericht door tomenden »

Ik zou je graag willen helpen maar smaken verschillen .
Persoonlijk heb ik geen ervaring met hangende lampen boven een bak maar wat ik er tot nu toe van gezien heb vind ik het geen mooi gezicht.
Wat de achtergrond betreft kan je idd nog alle kanten op. Als je losse stenen gebruikt kan je wellicht makkelijker van inrichting veranderen.
Mocht je besluiten om een vaste wand erin te bouwen dan is het definitief.

Volgens mij ben je hiermee niet veel opgeschoten :?
Hopelijk brengt het je toch op een idee :idea:
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

tomenden schreef:Ik zou je graag willen helpen maar smaken verschillen .

Wat de achtergrond betreft kan je idd nog alle kanten op. Als je losse stenen gebruikt kan je wellicht makkelijker van inrichting veranderen.
Mocht je besluiten om een vaste wand erin te bouwen dan is het definitief.

Volgens mij ben je hiermee niet veel opgeschoten :?
Hopelijk brengt het je toch op een idee :idea:
Ja zeker.
Ik ben het inderaad hellemaal met jou een dat met losse stenen het makkelijker is om de zaak te veranderen.
Ik zou altijd later nog een achterwand kunnen gaan bouwen.
Het is nu een klein onderdeel van het totaal aan werk,het zou in dit licht misschien zo wie zo verstandig zijn om dat in een later tijdstip te doen ,en er meer tijd in te steken.

tomenden Zuid-Holland
200-400
200-400
Contacteer:

Bericht door tomenden »

tomenden schreef: Persoonlijk heb ik geen ervaring met hangende lampen boven een bak maar wat ik er tot nu toe van gezien heb vind ik het geen mooi gezicht.
Heb je al eens naar het kostenplaatje gekeken van tl verlichting en hangende lampen boven de bak?
Volgens mij zijn tl5 buizen in aanschaf en verbruik goedkoper.
Daarnaast kan je met tl's evt geleidelijk de verlichting aanzetten en utzetten om zo een zonsop-, en zonsondergang te simuleren.
Ik weet niet of dat met hangende lampen ook haalbaar is.

succes met beslissen ;)
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

En wat denk van vocht en een muffe lucht in huis met een open bak, zou je niet moeten willen met zon grootte bak.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:En wat denk van vocht en een muffe lucht in huis met een open bak, zou je niet moeten willen met zon grootte bak.
Er komen wel dekruiten boven te liggen.
Ik weet niet of ik dit niet vermeld heb,ik ga er eigenlijk ook van uit dat dit een vast onderdeel is van elke aquarium combinatie is.
De term open bak is dan ook slecht benoemd door mijn.
Ik bedoelde daarmee een bak waar geen gesloten lichtkap op zit.
Maar met verlichtings delen die er vrij boven hangen.
Ik zal ook zeker dekruiten gaan gebruiken om onnodig warmte verlies tegen te gaan,de vissen in de bak te houden
en tegen een te hoge luchtvochtigheid in de ruimte.

peterdenhaag53
1000+
1000+

Bericht door peterdenhaag53 »

Mooi werk man!

Ik denk dat het wellicht mooier is om in combinatie met je andere bak ook weer voor een dichte kap te kiezen. Meer een eenheid dan.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dekruiten gaat dat wel tegen ja, die gaan weer vol met condens druppels hangen en later kalkaanslag en licht zou ook geremd kunnen worden door de druppelen en de kalk. Dan heb je nog het risico dat je hinderlijk in je lampen gaat kijken, mijn keuze zou daar niet snel opvallen denk ik.

Wat zijn volgens jouw de voordelen van een "open" bak.?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:Dekruiten gaat dat wel tegen ja, die gaan weer vol met condens druppels hangen en later kalkaanslag en licht zou ook geremd kunnen worden door de druppelen en de kalk. Dan heb je nog het risico dat je hinderlijk in je lampen gaat kijken, mijn keuze zou daar niet snel opvallen denk ik.

Wat zijn volgens jouw de voordelen van een "open" bak.?
Ik vind dit een mooi gezicht,bovendien vind ik dat je een mooi licht efect krijgt in het aquarium,(het gebundelde licht,met ook delen die veel minder belicht worden.
Bij dit alles kan je natuurlijk niet spreken over voordelen,het is vooral op het gebied van de look van het geheel.
Ik wil ook op bepaalde onderdelen het een iets ander aanzicht geven dan het bestaande aquarium.
Dit alles is natuurlijk heel persoonlijk van deze kant,ik ben ook benieuwd naar andere persoonlijke meningen.

Op het gebied van de druppels en de kalk aanslag ben ik niet zo bang voor,ik vind het bv niet zo heel belangrijk dat ik van het licht niet de volle 100% benut.
Het in het licht kijken zal niet aan de orde zijn,ik was van plan om 2 of 3 hangende delen te maken van het zelfde materiaal als de afwerking van het aquarium,ik heb er rekenschap mee gehouden dat je de lampen dan niet kunt gaan zien,dit ook voor de eventueel lelijke lampen die ik ga gebruiken weg te werken.
Ik zou bv led verstralers kunnen gaan gebruiken,ik heb vandaag hier voor bij de bouwmarkt gekeken...lol ik kon bij geen een van de lampen de kleur op de verpakking vinden,ik moet zeker geen warm wit hebben.

Met de rotswand wel of niet gaan maken zou ik ook zeg maar voor 60% van de rotswand kunnen gaan maken en een stuk van ongeveer 40% vrij kunnen gaan houden(blauw om het open water efect te krijgen....voor zo ver dat natuurlijk mogelijk is)

Hanomag
0-200
0-200

Bericht door Hanomag »

Dag,

Ik ben nieuwsgierig naar een aantal zaken. Ik ben nu zelf bezig met de bouw van een okoumé multiplex bak van 115 cm breed, 50cm hoog en 55cm diep. Wat bescheidener dan de werkzaamheden van jou. Maar ik heb niet meer plaats. het aquarium wordt opgenomen in het wandmeubel.

Mijn vragen zijn:

Ik zie dat je ook okoumé 18 mm multiplex toepast. Welke maat en type houtschroeven neem jij voor het schroefwerk. Ik heb hier woodies liggen van 4 mm bij 50mm verzinkt. Zijn deze voldoende??.
Deze schroeven zou je ook zonder voorboren kunnen toepassen. Ik doe het niet en wil met 2 mm voorboren.

Ik ben nog op zoek naar de meest praktische afwerking om de bak waterdicht te krijgen. Ik heb het idee om EPDM vijverfolie als de echte "afwerking" te nemen. Ik plak dat dan tegen alle vlakken van de binnenkant excl. de kant waar het glas komt. Dat beschermd tegen stenen enz.. Het moet een soort amano aquarium worden ik wil dus geen achterwand toepassen.

Om eerst aan de binnenkant nu de waterdichte basis te leggen ben ik aan het denken om epoxy in 3 lagen aan te brengen. 1 laag zonder glasweefsel, 1 laag met glasweefsel en weer 1 laag zonder weefsel. Denk je dat dat voldoende is?? Of is het handzamer om die vloeibare rubber te gebruiken. Jij hebt het al eens toegepast. Is het werkelijk goed spul? Ik weet trouwens niet of dan nog epdm folie erop kan en of nodig is.

Hoe doe je dan eigenlijk de afwerking van de glaskant bij gebruik van vloeibare rubber? Tot nu toe nog geen problemen met de vloeibare rubber?

Hoor graag je mening.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Je kunt beter met die vloeibare folie werken dan heb je geen epoxy of andere folie meer nodig, goedkoper, sneller en eenvoudig lijkt me.
Je kunt eventueel meerdere lagen aanbrengen van dat spul voor extra stekte.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

4x50 mm is prima 3x40mm zal ook makkelijk gaan bij jou aquarium aangezien jouw aquarium niet zo heel hoog is
Ik heb wel alles (de verbindingen) gelijmd.
Ik heb geen enkel probleem gehad met de vloeibare folie,ik ben erg enthousiast over dit spul.
Het is goedkoop en makkelijk te verwerken,en bovendien misschien van alle manieren van afdichting wel de meeste sterke,het heeft een rek van 400% bovendien zijn latere aanpassingen hier bij ook makkelijk te realiseren(bij reparatie of uitbreiding) als je over een bestaande laag nog iets wil aanbrengen hoef je niets speciaals te doen met de bestaande ondergrond), gewoon er overheen rollen.
Ik weet natuurlijk niet hoe vast dit spul na 20 jaar op de ondegrond zit,maar als ik het nu van bv een stuk multiplex wil afhalen gaat dit bijna niet,het zit er bijzonder vast op dit komt ook mede dat het spul ook in de houtnerven gaat zitten,(het is dus niet zo dat je de laag bv weer van het hout kan trekken.)
Ik zie geen nadelen van dit spul behalve dat je geen normale aquarium silicone kan gebruiken,nu zijn daar tegenwoordig genoeg alternatieven voor Tec-7 en de iets goedkopere Pattex power fix.
Waarbij ik ook de toezegging heb gehad van de fabrikant dat deze kit soort na uitharding op geen enklele manier het water belast met eventuele giftige stoffen.(Pattex power fix)
Van de Tec-7 is algemeen bekend dat deze dit ook niet doet.

Ik heb bij de bouw van mijn nieuwe aquarium na het rollen gezien dat op een klein stukje de bovenste fineerlaag een beetje los zat,ik heb geprobeerd de folie op dit stukje er af te halen om het stukje hout te kunnen bijwerken.
Ik heb daar erg veel moeite voor moeten doen voor ik uiteindelijk op het kleine stukje de folie er af had.
Dit alles na pas een laag die ik heb aangebracht,(ik breng het in 4 tot 5 lagen op)

Nu is het zo dat ik geen aandelen heb bij de fabrikant van dit spul en maakt het mijn natuulijk op dit punt ook niet uit of jij of anderen dit spul gaat gebruiken,dit moet natuulijk iedereen zelf weten,er zullen ook mensen zijn
die dit liever op een andere misschien tot nu toe wat gangbare manier doen.
Dit heeft denk ik ik ook vooral te maken hoe mensen zijn ingesteld ,de ene zal wat meer moeite hebben met nieuwe ontwikkelingen dan de anderen.
Er wordt bv wel is gezegt dat met bv het gebruik van epoxy/glasvlies dat je daar mee de zaak ook nog kan mee verstevigen,dit is ook deels zo,maar misschien wel de meest slechte manier om dit te doen.
Ik zou zeggen dat je met een aquarium van normale afmetingen(water diepte) dit wel kan met eenvoudige middelen tijdens het in elkaar zetten van de houten delen(voor dit doel zal ik dan ook zeker geen epoxy/glasvlies gaan gebruiken.
:D Lol nu als ik het bovenste stukje na lees kan dit niet al te vriendelijk overkomen,dit is niet mijn intentie.

Ik kan alleen van uit mijn eigen persoonlijke ervaringen praten,mij is het erg goed bevallen het gebruik van de vloeibare folie en ik kan het een ieder van harte aanbevelen.
Ik zou alleen ook willen zeggen dat als je het spul gaat bestellen dat je moet oppassen waar je dit doet.
Ik heb bij een niet nader te noemen koi winkel maanden op een zending moeten wachten.
Daar in tegen heb ik nu 2x bij de online winkel van Veldhuis besteld in verschillende kleuren en bijde keren het spul binnen een week in huis gekregen.
Nu is het zo ,dat ook daar ik geen aandelen van heb. :D

Ik wens jou ook veel succces toe met de bouw van jou aquarium,als je verdere vragen hebt hoor ik het graag.
Met de aantekening dat ik natuulijk geen soort aquarium bouwer guru ben 8)

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik ben begonnen aan een rots achterwand,ik maak een groot deel en een wat kleiner lager deel ,ik laat boven het lage deel een stuk wat ik blauw laat.
Ik ga ook losse stenen maken,iets kleiner dan ik gepland heb.
De achterwand ga ik uit tempex maken,ik gebruik 2 lagen van dat spul,een laag waar van ik de losse stukken snij en de andere om er later de losse stukken op te plakken.
Ik wil het geheel niet te dik maken en toch een boel diepte te krijgen.
Als ik de tegellijm op het tempex opgebracht heb ga ik het geheel afwerken met epoxy,daar voeg ik pigment aan toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het lijkt een goedkope kracht...maar als ik de vierkante meter prijs bereken valt het reuze tegen.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

ghe ghe ghe, ze willen helpen ja.

Mooie structuur op je wand zeg.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik heb de 2 delen achterwand nu in de epoxy gezet en wat kleur gegeven,ik heb het in het donker grijs gedaan.
Ik heb ook geprobeerd om het geheel niet een elegale kleur mee te geven.
Ik ga alles nog een keer in de epxoy zetten ,ik dacht dat ik genoeg van het spul had.......ik kwam met het laatste beetje er achter dat ik de verkeerde flessen gebruikte.....van plaats 2 delen epoxy op een deel harder heb ik dus 2 delen harder en 1 deel epoxy gebruikt...........ik vond al dat het spul snel hard werd met het opbrengen. :cry:

Ik heb het grootste stuk achterwand al in de bak verlijmd,ik heb dit met de vloeibare vijver folie gedaan,dit heb ik in het andere aquarium ook voor een deel gedaan en gaat prima.

Vervolgens ben ik met de verlichting begonnen,ik ben een lijst aan het plafond aan het maken waar hanglampen aan komen te hangen en een tweetal soorten spots die ik ook gebruik om de kamer te verlichten,ik gebruik overal de led varianten voor.
De lijst maak ik van het zelfde materiaal als voor de afwerking van het aquarium.

Afbeelding
Tweede achterwand deel.

Afbeelding
Eerste deel verlijmd in het aquarium,ik heb het aquarium op zijn kant gelegd.

Afbeelding
Aan het werk met de verlichting....ook dit stelt niet al te veel voor....na ja volgens mijn dochtertje.

agnes
1000+
1000+

Bericht door agnes »

Wat een mega project, leuk om te volgen.

groetjes agnes
groetjes Agnes