Wintertijd-Zomertijd
Re: Wintertijd-Zomertijd
Bij veel vissen kun je wel een soort van ritme zien maar ik denk dat dit voornamelijk bepaald word door wanneer de bak verlicht word of het donker gaat worden.
Is het niet beter voor de vissen om niet alleen de lamp in de winter minder te laten branden, maar om ook de temperatuur een aantal graden te laten zakken? Dat is wel zo natuurlijk en met hoge temperaturen blijven de vissen ook constant in de "paringsmode" wat niet erg goed is voor ze. Of spreek ik nu klinkklare onzin?
Eindelijk een aquarium.....
ja als het wildvang is kan ik me er iets bij voorstellen maar of vissen die niet anders dan onder kunstmatig licht hebben gezeten dat zullen merken.......
Alhoewel bij sommige soorten helpt het juist weer door vers koel water toe te voegen en dan hoeft het geen wildvang te zijn.
is wel een interessant discussie onderwerp dit denk ik.
Alhoewel bij sommige soorten helpt het juist weer door vers koel water toe te voegen en dan hoeft het geen wildvang te zijn.
is wel een interessant discussie onderwerp dit denk ik.
Omdat ik benieuwd was of wat jullie doen met de zomer- wintertijd heb ik gezocht en vond dit onderwerp. Er zijn nu meer nieuwe leden zie ik. Dus ik ben wel benieuwd hoe de meningen nu zijn betreffende het terugzetten van de klok straks. Ben er namelijk niet helemaal uit of ik dat ga doen. Deed het voorheen soms wel, soms niet.
-
emeraldking
- 400-600

Dat uurtje tijdsverschil zal geen problemen veroorzaken bij de vissen. Eén dagje zal het verschil niet uitmaken hoor. Een uurtje korte of een uurtje langer. Na de volgende dag is er geen verschil in gedrag bij de vissen te bespeuren...
Devoted aquarist ever since early 1970's...
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author
Hoewel ik het hele concept van zomer en wintertijd larie koek vind, zijn dat wel 2 momenten om mijn tijdklokken weer eens goed te zetten.
Ik heb er 4 en alle 4 lopen na een tijdje wat ongelijk.
Ik heb er 4 en alle 4 lopen na een tijdje wat ongelijk.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
ik baal van het hele zomertijd wintertijd gedoe, vind persoonlijk zomertijd al nix, het wordt te laat donker in mijn ogen 
Maar voor de bak vind ik het ook nix, dagen worden veel te lang wat algen problemen kan geven, ik vind dat het om een uur of 22:00 wel donker mag zijn
Maar ja ik ga gewoon mee en verzet de klok de zelfde dag met een uur.
Maar voor de bak vind ik het ook nix, dagen worden veel te lang wat algen problemen kan geven, ik vind dat het om een uur of 22:00 wel donker mag zijn
Maar ja ik ga gewoon mee en verzet de klok de zelfde dag met een uur.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ik vind het ook onzin maar goed mijn licht is nooit helemaal uit in de bak, vind mijn aro niet prettig 
Op de profilux heb ik ingesteld dat hij in een week een uur verloopt, dan merken ze geen verschil, ook niet noodzakelijk maar gewoon omdat het kan haha.
Op de profilux heb ik ingesteld dat hij in een week een uur verloopt, dan merken ze geen verschil, ook niet noodzakelijk maar gewoon omdat het kan haha.