Epoxy, vloeibare rubber folie of epdm vijver folie

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Epoxy, vloeibare rubber folie of epdm vijver folie

Bericht door Hanomag »

Beste liefhebbers,
Een flinke tijd door allerlei onmogelijkheden niks aan de hobby kunnen doen.
Maar nu is de start gegeven. Eigenlijk ben ik al goed op weg.
Ja het wordt een nieuw wandmeubel (voor de vrouw en kinderen) met daarin opgenomen mijn nieuwe multiplex Amano achtige planten bak afmetingen 1,15 * 55 * 50. Ik heb het stalen onderstel al klaar (geschilderd en wel). De nieuwe potfilter is ook al in huis. Gisteren is de okoumé multiplex dik 18 mm gehaald.

Heb nu toch een belangrijke vraag. Heb veel over het waterdicht maken van de multiplex bak gelezen. Ik weet eigenlijk niet wat nu het verstandigste is.
Ik blijf met drie keuzes zitten.
1. Epoxy wordt veel gemeld
2. Vloeibare rubber folie
of 3. EPDM vijver folie.
Ik denk sowieso dat ik EPDM vijverfolie als achterwand en bodembechermer ga gebruiken.
Kan iemand mij nu een goed en praktisch advies geven?

Hoor graag reacties

dbfreak
0-200
0-200

Re: Epoxy, vloeibare rubber folie of epdm vijver folie

Bericht door dbfreak »

hey hanomag

ik zelf ga de epoxy gebruiken (samen met glasmat word dit ook sterker).
maar als je bak al sterk genoeg is kun je met vloeibare vijver folie het klusje wel aan denk ik zo.

over rubberfolie is mij niet veel bekend dus daar zou ik geen antwoord op durven geven.

groeten db
groetjes marco

rio 180 - verzamel

houtenbak 1200 liter in aanbouw

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Bericht door Hanomag »

Dank je voor de snelle reactie.
Vind je epdm vijver folie geen optie?

Ben ook nieuwsgierig naar je project.

Groet,

dbfreak
0-200
0-200

Bericht door dbfreak »

Voor mij geen optie. Misschien wel maar ik weet niet hoe stevig het geheel word, dus zekere voor onzekere.
groetjes marco

rio 180 - verzamel

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Bericht door Hanomag »

Ik bedoel als afwerking van de vlakken. EPM vijver folie is zwart en een stootje van een steen wordt opgevangen.
De kracht ligt dan in de eerste lagen die je doet met Epoxy.

dbfreak
0-200
0-200

Bericht door dbfreak »

Nee dat ga ik grotendeels zelf maken. Komen wel losse stenen in maar meeste ga ik proberen zelf maken
groetjes marco

rio 180 - verzamel

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Hanomag schreef:EPM vijver folie is zwart en een stootje van een steen wordt opgevangen.
De kracht ligt dan in de eerste lagen die je doet met Epoxy.
Vloeibare vijverfolie kan ook een behoorlijk stootje opvangen als het tegen een plaat hout aanzit bijvoorbeeld. het heeft een trekbelasting van 400 kilo uit mijn hoofd gezegd.

Vijverfolie zal in de hoeken lastig netjes te krijgen zijn lijkt me, ik persoonlijk zou niet snel gaan nadenken over het gebruik van folie.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Bericht door Hanomag »

Dat is leuke informatie. Ik vraag me wel af wat de duurzaamheid van het product is.
Epoxy heeft zich bewezen. Als ik daar rubber vijver folie op de bodem de achterwand en zijwanden met een of andere klit plak dan heb ik direct de kleur zwart een een extra bescherming tegen stenen etc. Ik hoed niet de naden af te werken want dat is waterdicht gemaakt met epoxy.
Als iemand mij meer over de duurzaamheid van vloeibare rubber meer kan vertellen ga ik misschien om.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Iets met kit op epoxy plakken zal niet zal houden denk ik, epoxy is te glad om een goede hechting te krijgen zeker kit "scheurt" daar zo van af.

Hier wat productinformatie nog: http://www.aquaforte.nl/scripts/impermax.html
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Hanomag
0-200
0-200

Bericht door Hanomag »

Dank je voor de info. Heb ik ook zo niet bij stilgestaan. Misschien is het dan toch beter om een laag gekleurde epoxy als afwerking te kiezen en ter bescherming een stuk oud glas of plexiglas op de boden te leggen.
De wanden staan toch normaal niet bloot aan scherpe punten van stenen.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Op zich is iets op de bodem leggen ter bescherming nooit verkeerd maar in mijn ogen met een laag of 5 vloeibare folie eigenlijk niet nodig.
Je kunt het een beetje vergelijken met heel taai rubber, als je daar met een steen tegenaan stoot moet je haast nog gaan uitkijken dat hij niet keihard de andere kant op stuitert en door je vooruit heen knalt bij wijze van spreke.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:Op zich is iets op de bodem leggen ter bescherming nooit verkeerd maar in mijn ogen met een laag of 5 vloeibare folie eigenlijk niet nodig.
Je kunt het een beetje vergelijken met heel taai rubber, als je daar met een steen tegenaan stoot moet je haast nog gaan uitkijken dat hij niet keihard de andere kant op stuitert en door je vooruit heen knalt bij wijze van spreke.
Dit is de complete waarheid denk ik.

Als je zo iets wilt indeuken moet het achterliggende materiaal ergens heen kunnen.
Ik persoonlijk denk dat de vloeibare vijverfolie van alles genoemde middelen het sterkst is ook gezien de grote flexabiliteit die het produckt ook heeft,persoonlijk vind ik dit laatste een belangrijk punt.
Ik denk dat bij een verkeerde manier construeren het niet veel helpt dat de epoxy/glasvlies stijfheid geeft aan het geheel.

Wat men wil gaan gebruiken als afdichting moet natuurlijk iedereen zelf weten en is ook grotendeels afankelijk wat
men leuk vind om te gaan doen,de een zal liever met een verf roller aan de slag gaan,de ander zal liever bv met epoxy/glasvlies wat doen.
Ik vind onderandere het voordeel van epoxy dat dit door de leverancier snel geleverd wordt,en men bij deze firma ook snel mijn vragen die ik wel is per mail heb gesteld snel werd beantwoord.
Nu wordt er veel over geschreven op dit soort forums over bv de giftigheid van dit product met de verwerking,,een hele boel andere doe het zelf producten zijn ook zo giftig als de pest met de verwerking.
Ik wil dan ook vooral stellen dat epoxy ook een prima manier is om de zaak dicht te krijgen.