db`s bakkie gaat eindelijk beginnen
Re: db`s bakkie gaat eindelijk beginnen
Wellicht het water dat je afzuigt door de bodem trekken?
Zo blijft je bodem in ieder geval een lange tijd schoon..
Zo blijft je bodem in ieder geval een lange tijd schoon..
Dit is een leuk project om te volgen.
Ik moet zeggen dat ik de vorm heel mooi vind en apart(ik vind dit een van de meeste leuke projecten die ik de afgelopen tijd heb gezien).
De rots wand vind ik ook heel gaaf in het midden,met een beetje mooie rotswand word dit erg mooi en natuulijk om te zien.
Heb je al over de filtering nagedacht?
(Het vuil op de bodem is ook zonder afzuiging van onder weg te krijgen is mijn ervaring,licht er een beetje aan wat van een vermogen je pomp/filter heeft,je kunt het meeste vuil wegkrijgen met de juiste circulatie in de bak en de juiste manier van het water inbrengen,zelfde geld voor de temperatuur van het ingebrachte water je kan hier door ook een boel upflow krijgen)
Wat van een glas dikte ga je gebruiken?
Ik moet zeggen dat ik de vorm heel mooi vind en apart(ik vind dit een van de meeste leuke projecten die ik de afgelopen tijd heb gezien).
De rots wand vind ik ook heel gaaf in het midden,met een beetje mooie rotswand word dit erg mooi en natuulijk om te zien.
Heb je al over de filtering nagedacht?
(Het vuil op de bodem is ook zonder afzuiging van onder weg te krijgen is mijn ervaring,licht er een beetje aan wat van een vermogen je pomp/filter heeft,je kunt het meeste vuil wegkrijgen met de juiste circulatie in de bak en de juiste manier van het water inbrengen,zelfde geld voor de temperatuur van het ingebrachte water je kan hier door ook een boel upflow krijgen)
Wat van een glas dikte ga je gebruiken?
Ik heb een eheim pomp met verwarming voor een bak van 1200 liter al klaar staan (tijdelijk op mijn rio 180) en zoals jij al gemerkt hebt youdome zal er tijdens de bouw nog wel een en ander veranderen qua constructie. Nog bedankt voor de snelle reactie.
En qua glas ga ik op safe zitten liever paar tientjes meer kwijt dan huis blank en vissen droog.
Maar morgen gaat de eerste stap gezet worden en hopelijk vordert het hele gebeuren een beetje. Zal in iedergeval elke dag dat ik er mee bezig ben (niet heel veel tijd vanwege mijn werk) posten hoe het loopt. Ga in iedergeval de binnenkant met glasvezelmatten behandelen voor meer stevigheid. En op mijn werk heb ik nog betonplex klaarstaan wat ik zo mee mag nemen.
Dbfreak
En qua glas ga ik op safe zitten liever paar tientjes meer kwijt dan huis blank en vissen droog.
Maar morgen gaat de eerste stap gezet worden en hopelijk vordert het hele gebeuren een beetje. Zal in iedergeval elke dag dat ik er mee bezig ben (niet heel veel tijd vanwege mijn werk) posten hoe het loopt. Ga in iedergeval de binnenkant met glasvezelmatten behandelen voor meer stevigheid. En op mijn werk heb ik nog betonplex klaarstaan wat ik zo mee mag nemen.
Dbfreak
groetjes marco
rio 180 - verzamel
houtenbak 1200 liter in aanbouw
rio 180 - verzamel
dit weekeind eerste stap gemaakt, toch redelijk opgeschoten voor gevoel. zeker omdat ik electricien ben van origine. begin van frame is half af. als zo doorgaat komend weekeind de eerst platen hout er tegen aan.

plannen al wel iets gewijzigd word 90 cm diep met L vorm ruit in plaats van 2 ruiten, adres in belgië gevonden die het voor goeie prijs kan regelen. moet alleen nog de dikte bepalen en de precieze maten (maar dat komt nog) iemand ideeën hierover? hij kan ruiten maken tot 10 mm dik maar wel 2 ruiten dik vas aan elkaar (werkt in glas fabriek)
en hopen op mooi weer want binnen zagen is ook geen feest

plannen al wel iets gewijzigd word 90 cm diep met L vorm ruit in plaats van 2 ruiten, adres in belgië gevonden die het voor goeie prijs kan regelen. moet alleen nog de dikte bepalen en de precieze maten (maar dat komt nog) iemand ideeën hierover? hij kan ruiten maken tot 10 mm dik maar wel 2 ruiten dik vas aan elkaar (werkt in glas fabriek)
en hopen op mooi weer want binnen zagen is ook geen feest
groetjes marco
rio 180 - verzamel
rio 180 - verzamel
en hoop (om eerdere vrage te beantwoorden) dat de stroming in mijn bak ong zo gaat lopen, ideeën en sugesties hoor ik graag nu ik het nog kan veranderen

groetjes marco
rio 180 - verzamel
rio 180 - verzamel
-
tomenden
- 200-400

- Contacteer:
Je bent wel wat van plan, zeg...
Het begin ziet er iig goed uit.
Overigens weer een elektricien best veel van hout bewerking maar andersom wordt het vaak lastig.
Als je op de bodem kan afzuigen zou je plannetje best wel kunnen lukken.
Ik ben heel benieuwd hoe deze bak eruit komt te zien maar dat ie speciaal wordt ben ik nu al van overtuigd
Het begin ziet er iig goed uit.
Overigens weer een elektricien best veel van hout bewerking maar andersom wordt het vaak lastig.
Als je op de bodem kan afzuigen zou je plannetje best wel kunnen lukken.
Ik ben heel benieuwd hoe deze bak eruit komt te zien maar dat ie speciaal wordt ben ik nu al van overtuigd
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium
Ziet er goed uit.
Meestal vinden de wederhelften het niet leuk als je binnen gaat zagen...in elkgeval hier niet.
Ik heb ons dan ook de zolder in bezit genomen voor zulke zaken.
Hoe worden die ruiten aan elkaar gemaakt?
ik weet bv dat normaal dubbel glas niet gebruikt kan worden in elkgeval
kan je niet de totale dikte van de ruit aan houden met de bijbehorende water diepte.
Meestal vinden de wederhelften het niet leuk als je binnen gaat zagen...in elkgeval hier niet.
Ik heb ons dan ook de zolder in bezit genomen voor zulke zaken.
Hoe worden die ruiten aan elkaar gemaakt?
kan je niet de totale dikte van de ruit aan houden met de bijbehorende water diepte.
@ youdoom van wederhelft heb ik geen last meer. had een rio 180 en meer was niet nodig, aangezien we nu uit mekaar zijn heb ik tijd en ruimte in huis voor mijn projectje. en hoe bedoel je dat van de ruit?
groetjes marco
rio 180 - verzamel
rio 180 - verzamel
Elk nadeel heb ze voordeel zou een bekend persoon zeggen
Dubbelglas heeft bijna geen sterkte door de grootte ruimte tussen de ruiten, als ze met folie aan elkaar gezet zijn (gelaagd) zou ik niet durven zeggen of dan 2x5mm ook net zo sterk zou zijn als 10mm.
Dubbelglas heeft bijna geen sterkte door de grootte ruimte tussen de ruiten, als ze met folie aan elkaar gezet zijn (gelaagd) zou ik niet durven zeggen of dan 2x5mm ook net zo sterk zou zijn als 10mm.
-
tomenden
- 200-400

- Contacteer:
ja... Das een goeie vraag
Zoiets is volgens mij niet erg gebruikelijk in deze wereld
Zoiets is volgens mij niet erg gebruikelijk in deze wereld
Momenteel geen bak meer.
zoals ik al zei glas komt uit belgië daar was het al vaker gebeurt was mij verteld.
groetjes marco
rio 180 - verzamel
rio 180 - verzamel
Ik zou dat goed gaan uitzoeken,over de 2 ruiten op elkaar.
Ik weet ook niet wat je er voor gaat betalen,je zou anders het glas in 2 delen kunnen plaatsen ,dik glas voor de grootste diepten en minder dik glas voor het boven stuk.
Je zou hier is kunnen kijken,met deze site kan je de prijs meteen zien.
http://www.kikmachinale.nl/ramencalcula ... eramen.php
Even voor alle duidelijkheid ik zeg niet dat de 2 ruiten niet op elkaar gemonteerd kunnen worden en dat ze dan de zelfde sterkte als normaal glas hebben.
Ik weet het niet hoe dit zit,ik heb er alleen nog nooit van gehoord.
Nu wil dit natuulijk niets zeggen.
Ik weet ook niet wat je er voor gaat betalen,je zou anders het glas in 2 delen kunnen plaatsen ,dik glas voor de grootste diepten en minder dik glas voor het boven stuk.
Je zou hier is kunnen kijken,met deze site kan je de prijs meteen zien.
http://www.kikmachinale.nl/ramencalcula ... eramen.php
Even voor alle duidelijkheid ik zeg niet dat de 2 ruiten niet op elkaar gemonteerd kunnen worden en dat ze dan de zelfde sterkte als normaal glas hebben.
Ik weet het niet hoe dit zit,ik heb er alleen nog nooit van gehoord.
Nu wil dit natuulijk niets zeggen.
kosten zijn niet hoog. benzine heen en weer kost bijna meer.
en ga zeker nog navraag doen en verder uitzoeken.
al heb ik wel het idee dat als ze goed op mekaar bevestigd zijn het een steviger geheel is.
2 planken van 9mm (goed) op mekaar gelijmd zijn vaak ook sterker als 1 van 18
en ga zeker nog navraag doen en verder uitzoeken.
al heb ik wel het idee dat als ze goed op mekaar bevestigd zijn het een steviger geheel is.
2 planken van 9mm (goed) op mekaar gelijmd zijn vaak ook sterker als 1 van 18
groetjes marco
rio 180 - verzamel
rio 180 - verzamel
Op de lijmverbinding wel ja, als hij breekt zou hij dan ook in het hout breken. Een las is ook sterker dan staal dan breekt hij wel naast de las.dbfreak schreef:2 planken van 9mm (goed) op mekaar gelijmd zijn vaak ook sterker als 1 van 18
Ik ben wel benieuwd naar het resultaat straks van je uitzoektocht.
-
tomenden
- 200-400

- Contacteer:
Ik ben sowieso wel geïnteresseerd in onze Belgische vriend. Als hij zo goedkoop glas kan leveren dan loont het de moeite om eens te gaan denken aan een kleine verbouwing.
Na de matige kwaliteit van mijn huidige bak heb ik mezelf beloofd om de volgende bak zelf te maken.
Na de matige kwaliteit van mijn huidige bak heb ik mezelf beloofd om de volgende bak zelf te maken.
Momenteel geen bak meer.