In eerste instantie ga ik er natuurlijk van uit wat Kevin opmerkte een grap was/is.
Maar het geeft mijn wel even de gelegenheid om mijn opinie/visie hier op toe te lichten.

Ik heb natuurlijk op zicht niets op de wat kleinere aquariums tegen,moet wel zeggen dat dan voornamelijk
ook met het vis bestand te maken heeft,ik zou willen zeggen als je een klein aquarium hebt moet je zeker geen wat grotere vissen nemen.
Bij wat men onder normale afmetingen bij aquariums verstaat moet je je in eerste instantie afvragen hoe deze maten ontstaan zijn.
In eerste instantie zijn een boel van deze geldende standaard afmetingen in midden vorige eeuw ontstaan en dit had ook alles met de toepassing en zekere ook met de techniek van die tijd te maken,bv wat in de jaren 50 erg populair was

het zogenaamde planten aquarium

daar heb je zeker geen aquarium bij nodig met een water kolom van 80cm,af gezien dat het toen der tijd ook heel moeilijk was om nog voldoende licht op de bodem te krijgen,een hele boel planten voelen zich ook hellemaal niet thuis op zulke water hoogtes.
In onze tijd zijn nog een boel van deze standaart maten in gebruik mede omdat dit vooral door fabrikanten van populaire merken wordt aangeboden,dit heeft alles met de manier waar op men deze populaire aquariums produceert.
In de afgelopen 20 jaar heeft er een grote verschuiving plaats gevonden in het soort vissen wat men in aquaria plaatst,denk aan allerlei cichliden soorten.
Over het algemeen zijn de maten van aquariums niet mee groter geworden en opvattingen daar over.
Het gebeurd maar al te vaak dat men zon aquarium van bv 120 cm koopt en dat men vervolgens vol gooit met bv Malawi Cichliden en naar een tijdje erachter komt dat zo'n soort aquarium in een heleboel gevallen niet zo geschikt voor is.
Dus wat ik ook maar wil aangeven dat wat zogenaamd normaal is,hoeft niet per definitie normaal te zijn en vooral uit het oogpunt dieren/vissen welzijn.
Ik sprak laatst een kennis..beste man had net een nieuwe auto gekocht 25.000 euro...heeft het ding onder andere voor zijn werk nodig 15km van zijn woonplaats af.
De normaal best wel aardige persoon vertelde onomwonden dat hij het wel heel overdreven vond dat ik een aq van 2200 liter had gemaakt en zo'n boel geld had uitgegeven 1500 euro maar liefst.
De grote vraag is natuurlijk bij het boven genoemde....wat is normaal.