3500/4500 liter aquarium

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Re: 3500/4500 liter aquarium

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:Die laatste is wat mij betreft dan de meest mooiste, kost misschien meer aan glas maar 80cm breed is veel beter dan 45cm ben bang dat je er spijt van gaat krijgen later. Dit is echt een bak voor langere tijd en daar moet je straks niet naar gaan zitten kijken en denken "had ik toen toch maar..."

Die vloer en plafonplint maakt hem helemaal af en zelfs minder kolossaal.

Maar het blijven wel absurd grote afmetingen :shock:

Hallo Kevin

Nu moet ik wel even vermelden dat als ik voor de optie van de 3 ruiten kies ik dan de breetes wel iets aan pas naar bv 60 cm.
Ik moet ook zeggen dat ik de 2 ruiten optie liever heb.
Ik zou bv ook acrylaat-plexiglas-plaat-gegoten-glashelder-dikte-20-mm kunnen gaan gebruiken,dit spul is een stuk goedkoper dan glas en bied volgens mijn alleen maar voordelen ten opzichte van glas ,behalve dat er sneller krasjes op kunnen komen(maar die wel zelf te verwijderen zijn)

Dat van die plinten ben ik ook hellemaal met jou eens.

Hoe zo absurd grote.....ik vind de meeste aquariums absurd klein :lol:

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Het heeft veel voordelen tegenover glas ja, het lijmt ook veel makkelijker ook en inderdaad krasjes zijn vrij eenvoudig te verwijderen.

Rond de 3 minuten
http://www.youtube.com/watch?v=hT6Ow_cBTps

Natuurlijk geeft 2 ruiten je veel meer kijk vrijheid, al zal 1 ruit helemaal te gek zijn lijkt me.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

youdoom schreef:
Hoe zo absurd grote.....ik vind de meeste aquariums absurd klein :lol:
:mrgreen: Geweldige opmerking :mrgreen:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Wat een machtig grote bak zeg :shock: In verhouding met de absurd kleine aquariums dan ;)
Ik vindt het een geweldig plan en ben benieuwd wat je ervan gaat maken zeg!

Kom zeker af en toe even kijken :lol:

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

:D In eerste instantie ga ik er natuurlijk van uit wat Kevin opmerkte een grap was/is. :D
Maar het geeft mijn wel even de gelegenheid om mijn opinie/visie hier op toe te lichten.

:lol: Ik heb natuurlijk op zicht niets op de wat kleinere aquariums tegen,moet wel zeggen dat dan voornamelijk
ook met het vis bestand te maken heeft,ik zou willen zeggen als je een klein aquarium hebt moet je zeker geen wat grotere vissen nemen.

Bij wat men onder normale afmetingen bij aquariums verstaat moet je je in eerste instantie afvragen hoe deze maten ontstaan zijn.
In eerste instantie zijn een boel van deze geldende standaard afmetingen in midden vorige eeuw ontstaan en dit had ook alles met de toepassing en zekere ook met de techniek van die tijd te maken,bv wat in de jaren 50 erg populair was :evil: het zogenaamde planten aquarium :evil: daar heb je zeker geen aquarium bij nodig met een water kolom van 80cm,af gezien dat het toen der tijd ook heel moeilijk was om nog voldoende licht op de bodem te krijgen,een hele boel planten voelen zich ook hellemaal niet thuis op zulke water hoogtes.

In onze tijd zijn nog een boel van deze standaart maten in gebruik mede omdat dit vooral door fabrikanten van populaire merken wordt aangeboden,dit heeft alles met de manier waar op men deze populaire aquariums produceert.

In de afgelopen 20 jaar heeft er een grote verschuiving plaats gevonden in het soort vissen wat men in aquaria plaatst,denk aan allerlei cichliden soorten.
Over het algemeen zijn de maten van aquariums niet mee groter geworden en opvattingen daar over.
Het gebeurd maar al te vaak dat men zon aquarium van bv 120 cm koopt en dat men vervolgens vol gooit met bv Malawi Cichliden en naar een tijdje erachter komt dat zo'n soort aquarium in een heleboel gevallen niet zo geschikt voor is.

Dus wat ik ook maar wil aangeven dat wat zogenaamd normaal is,hoeft niet per definitie normaal te zijn en vooral uit het oogpunt dieren/vissen welzijn.
Ik sprak laatst een kennis..beste man had net een nieuwe auto gekocht 25.000 euro...heeft het ding onder andere voor zijn werk nodig 15km van zijn woonplaats af.
De normaal best wel aardige persoon vertelde onomwonden dat hij het wel heel overdreven vond dat ik een aq van 2200 liter had gemaakt en zo'n boel geld had uitgegeven 1500 euro maar liefst.
De grote vraag is natuurlijk bij het boven genoemde....wat is normaal.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:Natuurlijk geeft 2 ruiten je veel meer kijk vrijheid, al zal 1 ruit helemaal te gek zijn lijkt me.
:evil: grrrrr :evil:

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ja sorry kan het ook niet helpen, ik weet van mezelf dat ik het storend vind als ik in een dierentuin een vis aan het volgen ben en deze telkens achter een stijl verdwijnt.

Dat verhaal wat je zegt is helemaal waar, wat voor de een waardevol is hoeft voor de ander geen betekenis te hebben. Het verschil zit hem in dat er veel mensen een nieuwe auto kopen tegenover maar heel weinig die een aquarium bouwen van meer dan 2000 liter al begin je het wel steeds meer te zien door de zeflbouw mogelijkheden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Voorlopig stop ik even met dit aquarium,over bepaalde zaken kan ik geen beslissing nemen.
Van een aantal andere zaken vooral op het technisch gebied kan ik ook nog geen uitsuitsel krijgen.
Ik durf op het moment deze risicos niet te nemen.
Aan gezien het toch wel een boel werk is en zekere omdat het geld kost.
Ik ga nu eerst een wat gewonere bak maken tussen de 2000 en 2400 liter 360cm lang.
Deze bak kan ik gedeeltelijk op deze manier koppelen aan het bestaande aquarimum,(het filter gedeelte)
Grote voordeel hier van is dat ik mijn verwarmings wisselaar kan gebruiken die ik al op het bestaande aquarium heb werken.
Bij al mijn plannen staat ook het gebruik en het maken van een zonne collector centraal.
OP deze manier hoef ik er in eerste instantie ook maar een van te maken.

Deze topic mag dus ook verwijderd worden,voor het 360 cm aq zal ik een nieuwe topic openen.
Ben trouwens vandaag aan de bouw begonnen.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Als je nog niet zeker bent over de bouw is het inderdaad verstandig om even een pauze in te lassen voor dit project, hoe dan ook zal ik het andere aandachtig in de gaten gaan houden. Hier ga ik alleen maar van leren en vooral genieten :D
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865