Speciekuip ombouwen tot Betta paradijs
Re: Speciekuip ombouwen tot Betta paradijs
Klinkt als een apart projectje! ben benieuwd hoe dit gaat uitpaken 
ik denk dat als je dat raampje van binnen en van buiten zou inklemmen met iets stevigers, bijvoorbeeld multiplex, dat het dan best zou gaan.
Je moet alleen even kijken van wat voor materiaal zo'n speciekuip gemaakt is, dat staat vaak onderop.
Voor degenen die het leuk vinden, een verkortte uitleg met wat lange namen
Als je daar PE (PolyEthyleen) of PP (PolyPropyleen) ziet staan kan je alle hoop van een stevige lijmverbinding op wat voor manier dan ook opgeven.
PE en PP zijn niet chemisch te verlijmen met wat voor lijm dan ook, maar zijn wel 2 van de meest gebruikte kunststoffen. Ook PUR en epoxy vallen onder het kopje lijmen.
De enige verbinding die lijm met PE en PP maakt is een mechanische verbinding die je sterker maakt door te schuren. Maar in alle gevallen is die verbinding zeer beperkt.
Als er een andere materiaalaanduiding op staat, zoals ABS (AcrylonitrilPutadieenStyreen) of PET (PolyEthyleenTereftalaat) kan je met epoxy of polymeerlijmen prima uit de voeten, en zal ook PUR perfect hechten zolang je maar goed ontvet.
overigens is er nog een derde, veel gebruikte, maar niet te lijmen kunststof en dat is PTFE (PolyTetraFluorEthyleen ofwel teflon) Die wordt gebruikt als anti-aanbaklaag in pannen en dat is één van de gladste materialen die bestaat.
Je moet alleen even kijken van wat voor materiaal zo'n speciekuip gemaakt is, dat staat vaak onderop.
Voor degenen die het leuk vinden, een verkortte uitleg met wat lange namen
Als je daar PE (PolyEthyleen) of PP (PolyPropyleen) ziet staan kan je alle hoop van een stevige lijmverbinding op wat voor manier dan ook opgeven.
PE en PP zijn niet chemisch te verlijmen met wat voor lijm dan ook, maar zijn wel 2 van de meest gebruikte kunststoffen. Ook PUR en epoxy vallen onder het kopje lijmen.
De enige verbinding die lijm met PE en PP maakt is een mechanische verbinding die je sterker maakt door te schuren. Maar in alle gevallen is die verbinding zeer beperkt.
Als er een andere materiaalaanduiding op staat, zoals ABS (AcrylonitrilPutadieenStyreen) of PET (PolyEthyleenTereftalaat) kan je met epoxy of polymeerlijmen prima uit de voeten, en zal ook PUR perfect hechten zolang je maar goed ontvet.
overigens is er nog een derde, veel gebruikte, maar niet te lijmen kunststof en dat is PTFE (PolyTetraFluorEthyleen ofwel teflon) Die wordt gebruikt als anti-aanbaklaag in pannen en dat is één van de gladste materialen die bestaat.
Dit is wel een heel apart project
Ik zou als je er een ruitje in wilt hebben 2 frames maken waarmee je de ruit vast kan trekken zodat het geheel steviger is. Dus frame-ruit-kit-kuip-frame en die op door en door bouten.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Wat ben ik een partijtje strontjaloers op jouJones schreef:Maar ik wil geen aquarium, daar heb ik er al genoeg van
Maar geinig idee, zeker als het visje af en toe even komt kijken.
Toch niet met z'n kop boven water of wel
Haha, nou hoeft niet hoor. Ik heb er nu 4 en wil er eentje wegdoen, dus dan kom ik op 3 bakkies en een speciekuip 
Over de speciekuip gesproken, daar zie ik maar vanaf. Die dingen zijn niet stevig genoeg om te purren e.d. Ben bang dat de boel uit elkaar valt als ik het optil. Het alternatief is een afgedankt aquarium van 80x30x40. Dan kan ik naar hartelust purren en toch een doorkijkje aan de voorkant plaatsen. Het geheel wordt dan wel wat zwaarder, maar ik was toch niet van plan om het iedere week te verplaatsen.
Ik heb al een aquarium op het oog en kan 'm binnenkort ophalen
Over de speciekuip gesproken, daar zie ik maar vanaf. Die dingen zijn niet stevig genoeg om te purren e.d. Ben bang dat de boel uit elkaar valt als ik het optil. Het alternatief is een afgedankt aquarium van 80x30x40. Dan kan ik naar hartelust purren en toch een doorkijkje aan de voorkant plaatsen. Het geheel wordt dan wel wat zwaarder, maar ik was toch niet van plan om het iedere week te verplaatsen.
Ik heb al een aquarium op het oog en kan 'm binnenkort ophalen
Verstandige keuze 
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Ah jammer dat 't niet doorgaat.
Maarja, het is natuurlijk wel belangrijk dat zo'n bak stevig genoeg is voor de dingen de je ermee wilt doen
Welke bak ga je wegdoen?
Maarja, het is natuurlijk wel belangrijk dat zo'n bak stevig genoeg is voor de dingen de je ermee wilt doen
Welke bak ga je wegdoen?
De AquaArt 60. Daar zitten alleen garnaaltjes in en die komen bij de Betta's.
Het project gaat nog wel door hoor, maar i.p.v. een speciekuip gebruik ik een aquarium, dus het resultaat blijft hetzelfde.
Het project gaat nog wel door hoor, maar i.p.v. een speciekuip gebruik ik een aquarium, dus het resultaat blijft hetzelfde.
De AquaArt60 kan je mooi verkopen en dan heb je weer wat xtra voor dit project 
Nou,, ik zeg alvast, Leef je uit
ook een heel leuk idee
jaaaaaaa leef je uit!!
jaaaaaaa leef je uit!!
groetjes Mar
mijn gras is groen genoeg!
mijn gras is groen genoeg!
Jammer dat je speciequarium
niet doorgaat. Ben benieuwt naar het alternatief, maar dat zal vast wel goed komen.
Greetings......
Greetings......
Greetings...
Inderdaad, dat is het ideeRick. schreef:De AquaArt60 kan je mooi verkopen en dan heb je weer wat xtra voor dit project
Helaas geen speciequariumsharky71 schreef:Jammer dat je speciequariumniet doorgaat. Ben benieuwt naar het alternatief, maar dat zal vast wel goed komen.
Ik heb inmiddels een keuze gemaakt en de visjes die erin komen zijn een harem Betta imbellis, maar.... ik ben gewezen op de Pseudosphromenus dayi en deze vind ik ook erg mooi.
Wat de planten betreft ben ik gaan zoeken naar planten die specifiek op rijstvelden voorkomen. Inmiddels ben ik uitgekomen bij:
Blyxa aubertii
Blyxa japonica
Azolla pinnata
Ik hoop dat ik deze op het Vivarium kan bemachten en ik zoek nog even verder naar andere plantjes die zouden kunnen.
Nee dan word het een kuipaquarum.
Ik heb even een tekening gemaakt van hoe ik het graag zou willen:
De buitenste rand wordt gemaakt van pur. Daarop smeer ik tegellijm met cocopeat. Ik probeer er plantenbakjes in te maken van zo'n 10 cm. diep. In deze bakjes komt:
- Nomaphila stricta
- Cryptocoryne blassii, Cryptocoryne ciliata, Cryptocoryne balansae, Cryptocoryne albida (afhankelijk van welke soorten ik kan vinden. Max. 2 verschillende)
-Cyperus helferi
Deze laat ik emers groeien, maar probeer de bodem wel goed nat te houden. De plekjes tussen de planten en de overgang van pur naar water wordt opgevuld met Vesicularia dubyana. De voorkant wil ik natuurlijk openhouden dus ook hier Vesicularia dubyana.
De twee zwarte vlekken zijn led spotjes die voor wat extra verlichting zorgen.
De twee kleine zwarte vlekjes zijn links de uitstroom van de filter en rechts de invoer van de filter.
In de bak zelf wordt de bodem bedekt met filterzand en daar bovenop eikenblad + Catappa.
De achterste rij wordt opgevuld met Typha minima. Dit is een rietsoort, maar ik hoop dat 'ie een beetje wil groeien.
Rechts achterin komt Nymphaea stellata. Voorin houd ik een halve cirkel vrij. Hier komt namelijk het ruitje en ik wil wel wat kunnen zien natuurlijk
. Daarbuiten wordt alles opgevuld met Blyxa aubertii. Als drijfplantje komt er Azolla caroliniana in. Ik wou eigenlijk een andere soort, maar die is erg moeilijk te krijgen. Ze lijken allemaal veel op elkaar dus een beetje smokkelen mag
. Het geheel wordt afgemaakt met een stukje wortelhout van 40-60 cm.
De definitieve keuze is gevallen op de Betta imbellis. Zij komen veel voor in (voormalige) rijstvelden in Zuid-Thailand. Daar heb ik dus de planten op aangepast.
In het volgende filmpje kan je heel mooi heb gebied zien waar de imbellis leeft
http://www.youtube.com/watch?v=ztZmhpOgryQ
Ik hoop dat ik het een beetje nagemaakt krijg
De buitenste rand wordt gemaakt van pur. Daarop smeer ik tegellijm met cocopeat. Ik probeer er plantenbakjes in te maken van zo'n 10 cm. diep. In deze bakjes komt:
- Nomaphila stricta
- Cryptocoryne blassii, Cryptocoryne ciliata, Cryptocoryne balansae, Cryptocoryne albida (afhankelijk van welke soorten ik kan vinden. Max. 2 verschillende)
-Cyperus helferi
Deze laat ik emers groeien, maar probeer de bodem wel goed nat te houden. De plekjes tussen de planten en de overgang van pur naar water wordt opgevuld met Vesicularia dubyana. De voorkant wil ik natuurlijk openhouden dus ook hier Vesicularia dubyana.
De twee zwarte vlekken zijn led spotjes die voor wat extra verlichting zorgen.
De twee kleine zwarte vlekjes zijn links de uitstroom van de filter en rechts de invoer van de filter.
In de bak zelf wordt de bodem bedekt met filterzand en daar bovenop eikenblad + Catappa.
De achterste rij wordt opgevuld met Typha minima. Dit is een rietsoort, maar ik hoop dat 'ie een beetje wil groeien.
Rechts achterin komt Nymphaea stellata. Voorin houd ik een halve cirkel vrij. Hier komt namelijk het ruitje en ik wil wel wat kunnen zien natuurlijk
De definitieve keuze is gevallen op de Betta imbellis. Zij komen veel voor in (voormalige) rijstvelden in Zuid-Thailand. Daar heb ik dus de planten op aangepast.
In het volgende filmpje kan je heel mooi heb gebied zien waar de imbellis leeft
http://www.youtube.com/watch?v=ztZmhpOgryQ
Ik hoop dat ik het een beetje nagemaakt krijg
Je plannen zien er in ieder geval veelbelovend uit 
Nu de uitvoering,, maar geloof dat dat met jou ook wel goed zal komen
Nu de uitvoering,, maar geloof dat dat met jou ook wel goed zal komen