Hardnekkige kaamlaag

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Hardnekkige kaamlaag

Bericht door Alrik »

Hallo allemaal,

Ik zit al een zeer lange tijd met een hardnekkige kaamlaag in mijn bak welke steeds erger lijkt te worden.
Aan het begin kreeg ik steeds een kaamlaag als ik mijn bak had onderhouden, deze loste vervolgens met een paar dagen vanzelf op. Vandaag de dag wil de kaamlaag niet meer oplossen en groeit deze alleen maar aan!

Eerder vond ik het niet zo erg, maar nu ik bio-CO2 ben gaan toevoegen vormt deze kaamlaag zich ook onder mijn bakje wat op zijn beurt weer de opname van CO2 tegenhoudt. Zoals jullie wel kunnen begrijpen wil ik er dus graag vanaf.

Ik heb zelf het idee dat het misgaat in mijn bodem, hier vormt zich namelijk (best veel) gas.
Dit gas komt ook regelmatig met bubbels omhoog zetten en blijft dan een beetje aan het oppervlak drijven.
Afbeelding

Naar mijn mening geef ik niet te veel voer, dit is altijd binnen de voorgeschreven tijd op en daarnaast is dit ook niet terug te zien in een slakken of algen-plaag. Zelf denk ik dat het dichtslibben van de bodem misschien is veroorzaakt door de crusta mineral (soort kleipoeder) wat ik aan het water toevoeg.

Om wat meer duidelijkheid te scheppen zal ik even opsommen hoe ik met mijn aquarium omga.

Gemeten waardes:
- Mijn pH waarde ligt vrij constant op 7,5.
- Mijn KH waarde schommelt tussen 7 en 8.

Eens per week of per twee weken onderhoud ik de bak:
- Dan snoei ik waar nodig (en rommel dus wat in de bodem).
- Daarna ververs ik 5-8 liter (10-16%) van het water.

Het filter (eheim biopower 160) wordt eens in de 3-4 weken gereinigd:
- De sponzen spoel ik zo goed als ik kan onder de kraan uit.
- Het substraat roer ik stevig door een liter oud aquariumwater.

Bewoners:
- 3 Otocinclus.
- 16 pareldanio's (galaxy's).
- veel vuurgarnalen, paar bijtjes.
- xx Cambarellus puer (dwergkreeftjes).

- Ik voer elke dag een klein beetje vlokvoer (dit is binnen een minuut op).
- Daarnaast voer ik elke dag kreeften-garnalenvoer (dit is na 2-4 uur volledig op).
- Af en toe voer ik een tablet voor de algeneters (dan geef ik geen kreeften-garnalenvoer).
- Eens in de week houdt ik een rustdag met voeren.
- Ik voeg dagelijks Crusta mineral aan het water toe (wekelijkse dosis verdeeld over 7 dagen).
- Er ligt continu 1 amandelblad en enkele elzenproppen in het aquarium.
- Voorheen ook eiken, beuken en hazelaar bladen (i.v.m. de kaamlaag heb ik deze reeds verwijderd).

Om van de kaamlaag af te komen probeer ik het volgende:
- De uitstroom van mijn filter staat schuin naar boven gericht wat zorgt voor veel oppervlaktebeweging.
- Ik hevel dagelijks het oppervlak af totdat er vrijwel geen kaamlaag meer zichtbaar is.
- Hierdoor ververs ik gelijk elke dag ongeveer een liter aquariumwater.
- Beluchten wil ik niet i.v.m. de onnatuurlijke look en het tjirpende geluid.

Zo, dat was een heel verhaal, en dat over een kaamlaag. :roll:
Maar nu ben ik heel benieuwd naar jullie mening over de oorzaak en eventuele oplossing(en)?

Rickpad
1000+
1000+

Re: Hardnekkige kaamlaag

Bericht door Rickpad »

Die bubbels in de bodem bestaan waarschijnlijk uit ammoniak. Het zijn sowieso afvalstoffen die daar niet weg kunnen. Zorg er dus voor dat er zo min mogelijk rommel in de bodem terechtkomt dus eerst voor je gaat rommelen in je bak afval van de bodem afzuigen. Dit vuil kan anders in de bodem blijven zitten en als het dan dicht slibt kunnen de afvalstoffen niet meer weg. Als de bodem op die plek dan open gaat kan er ineens heel veel van die stoffen naar boven komen.

Een kaamlaag word volgens mij veroorzaakt door dode bacteriën. Het zou kunnen zijn dat je gewoon moet wachten of dat je een tijdje de bak met rust moet laten. Dus niet meer rommelen alleen nog verversen.

peterdenhaag53
1000+
1000+

Bericht door peterdenhaag53 »

Kaamlaag zijn idd dode bacterien.

Maar je bodem ziet er helaas niet best uit. Wat voor bedekking is dit eigenlijk?

Ik hoop dat je dit kan oplossen. Ga eens flink met je vingers door je bodem heenwoelen. Even wachten en daarna flink afhevelen. Dit een paar dagen doen.

Lost dit de gasvorming niet op dan zit er volgens mij niks anders op dan een hele nieuwe bodem erin te doen.

Misschien hebben andere forumleden nog wat tips voor je, maar zo zou ik het doen.
Succes.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

MartijnFish
1000+
1000+

Bericht door MartijnFish »

Hevel je de bodem ook af?
Ik denk dat er allemaal voer tussen de steentjes is gekomen, dat is gaan rotten, en daar komt gas bij vrij. Misschien is de bodem ook wel dichtgeslipt, dan komt er gas vrij dat ontzettend stinkt, en je vissen/garnalen gaan er ook dood van! :o

ik zou een nieuwe bodem nemen, waar het voedsel niet door heen kan zakken
Groeten, martijn

-rob-
400-600
400-600

Bericht door -rob- »

Denk inderdaad dat je bodem de boosdoener is.
Woel voor het verversen van het water de bodem eens goed door, en probeer dan zoveel mogelijk vuil weg
te hevelen.
Wanneer dit niet helpt zou ik inderdaad een andere bodem kiezen
beter een gat in je hand dan een hand in je..

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Bedankt voor de reacties, ook al zijn het niet al te beste berichten die ik zo lees. :shock:

Mijn bodem stofzuig ik eigenlijk nooit tenzij ik echt een vuilophoping zie.
Het leek mij ook niet nodig aangezien mn bodem er van boven altijd schoon uitziet.
Maar goed, ik begrijp dus dat de bodem stofzuigen altijd nodig is?

Ik vindt het een beetje eng met mijn vingers door de bodem te woelen als hierdoor veel ammoniak naar boven zal gaan komen maar ik zal het morgen eens voorzichtig gaan proberen. Mocht het geen effect hebben kan ik de bodem altijd nog vervangen (goed excuus om op een zwarte bodem over te gaan). Martijn heeft het over een bodem waar het voedsel niet doorheen kan zakken, bestaat dat dan en is het wel goed voor de bacteriecultuur?

Ook ben ik wel benieuwd naar de oorzaak, deze moet ik natuurlijk wel wegnemen.
Gekeken naar hoe snel het voedsel op is lijkt het mij niet dat ik teveel voer.
Is het dan veroorzaakt doordat ik nooit stofzuig of zou het door de crusta mineral (een soort kleipoeder) komen of zelfs door iets totaal anders?

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Ik denk dat het komt doordat je nooit stofzuigt. Afgestorven plantendelen, uitwerpselen van de dieren en misschien dode dieren die dan op de bodem liggen en uiteindelijk zich met de bodem kunnen gaan mengen. Als je tijdens een waterwissel ook de bodem stofzuigt neem je het probleem denk ik al wel weg.

Wat betreft die crusta mineral zou ik niet weten.

Er zijn verschillende bodems waardoor rommel minder makkelijk doorheen zakt. alleen die zou je ook altijd wel wat moeten doorwoelen om dichtslibben tegen te gaan. Voor de bacteriecultuur is het niet slecht. Als er nog wel water in de bodem kan komen zullen daar ook nog bacteriën gaan zitten die afvalstoffen die in het water zijn opgelost eruit halen.

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Dan moet ik toch maar aan het stofzuigen gaan geloven.
Eens kijken of ik daar wat moois voor kan verzinnen want vindt de huidige oplossingen 10x niks.
Tijdens het afhevelen de bodem stofzuigen zal ook wel willen maar dan moet ik even een kleinere slang kopen.

Kan je ook een voorbeeld noemen van een bodem waar het voedsel minder snel doorheen zakt?
Heb al even gekeken naar een zwarte bodem maar blijf hangen op split.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Zand zou je kunnen gebruiken omdat de rommel er daar over het algemeen wel op blijft liggen. Zelf heb ik bruin grind met een korrelgrootte van 1-2 mm. Dit is officieel eigenlijk ook zand. In mijn andere bak heb ik zwart grind met dezelfde korrelgrootte. Ik heb tot dus ver nog geen problemen hiermee gehad en het rommel kan ik prima afzuigen.
Zorg er wel voor dat je af en toe de bodem om blijft woelen.
Je kan het beste dus fijn grind of echt zand nemen.

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Bedankt voor je antwoord :lol:
Zand zal ik persoonlijk niet zo snel meer kiezen. Het is niet in mijn gewenste kleur te krijgen en vindt het persoonlijk ook niet fijn werken (had altijd last van rottende wortels in het zand).

Denk dat ik bij het vervangen dan toch op de zwarte split aangewezen ben, op zich ook erg mooi..

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Filterzand, dat slibt niet zo makkelijk dicht en ziet er natuurlijk uit.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand