Dat is voornamelijk een opstapeling van vuil tussen de schelpen, het lijkt alg maar volgens mij is het dat niet echt meer zand, gebroken schelpen en vuil.
Wellicht op dezelfde manier als de achterwanden worden gemaakt?
Maar in dat geval dan:
Plexiglas, schelpjes, zand (evt. turf voor de structuur) en creatieveling met groene verf, epoxy en voila.
Het lijkt me niet totaal onhaalbaar, nadeel is wel dat men de bodem zo ook afsluit voor de werking van bacteriën.
Dat gaat 'm niet worden. De visjes die in de bak zitten graven namelijk nogal graag. Er heeft zich inmiddels wat bruinalg op de achterwand gevormd, dus ik hoop dat dit zich ook gaat hechten op de slakkenhuizen en eventueel de bodem en dan ben ik eigenlijk al blij
En als je nou eens een hele lading met schelpen in een bak met water en voeding stopt.
Op een licht plekje in de vensterbank zet en wacht totdat de algen komen?
Dacht dat men wel vaker stenen op deze manier van alg voorziet.
Dat kan inderdaad, maar ik ben bang dat ik dan vooral groene alg krijg en niet de gewenste bruine alg. Maar ik heb een oude TL in de bak gestopt en eendenkroos aan het oppervlak zodat het licht zoveel mogelijk gedempt wordt. Er is al wat bruin alg te zien, dus dat moet helemaal goed komen.
In Tanganyikabakken zie je vaak vooral groene alg, maar op een diepte van 10 tot 40 meter (waar mijn visjes voorkomen) is volgens mij maar weinig groene alg te vinden i.v.m. het licht.
Helemaal duidelijk, weer wat geleerd over algen en het tanganyika biotoop
Mooi dat het voor zover al wel een beetje begint te groeien bij je.
Mocht het toch niet lukken kun je misschien nog wat proberen met kiezelzuur viewtopic.php?f=40&t=28
(uiteraard wel in een apart bakje )
Nee joh, ik laat het liever op de natuurlijke manier gebeuren. Het bakje staat nu ongeveer 2 maanden, dus een bruinalg explosie laat onder deze omstandigheden vast niet lang op zich wachten . Toch bedankt voor je hulp!