Hallo, gevoelsmatig klopt mijn gedachte niet maar ik heb de neiging om minder plantenvoeding te geven zodat mijn alg afneemt.
Als ik de juiste dosering geef aan plantenvoeding dan profiteren daar de algen daar toch ook van.
Hoe ga je om met voeding als je alg hebt.
Het is nu weer alg in de vorm van allemaal kleine borateltjes, ik denk penseelalg.
Of"........ Ontstaat het juist door te weinig plantenvoeding.
Wie o wie kan me hierin raad geven?
Ik heb een rio 180, 1 meter
2 t5 lampen met reflectoren die 10 uur branden.
Ik voer spaarzaam
Wekelijks 40 liter waterwissel en dan toevoeging van ijzer, voeding spore elementen en
Verschonen van het top filter
Er staat een eheim buitenpomp op en de binnenfilter die in de riobak zit.
Hoop dat jullie hieraan voldoende informatie hebben.
Groeten saskia
Groeten saskia
Algen, minder plantenvoeding?
Re: Algen, minder plantenvoeding?
Wanneer de planten goed en sterk zijn, kapen ze het voedsel voor de algen weg.
Vandaar dat vaak plantenvoeding er vaak voor kan zorgen / helpen om de planten goed en sterk te houden.
Wat de dosering aangaat, vind persoonlijk dat het ook wel van je plantenbestand afhangt, veel of weinig planten.
Welke lampen heb je er boven zitten?
Wat bedoel je eigenlijk met top filter?
Zelf doe ik nooit zo veel aan filters en zeker niet elke week.
Welke eheim heb je er bij staan?
Vandaar dat vaak plantenvoeding er vaak voor kan zorgen / helpen om de planten goed en sterk te houden.
Wat de dosering aangaat, vind persoonlijk dat het ook wel van je plantenbestand afhangt, veel of weinig planten.
Welke lampen heb je er boven zitten?
Wat bedoel je eigenlijk met top filter?
Zelf doe ik nooit zo veel aan filters en zeker niet elke week.
Welke eheim heb je er bij staan?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
peterdenhaag53
- 1000+

Dit is altijd een probleem. Gewoon/weinig/geen plantenvoeding geven bij algproblemen?
Ik merkte bij mijn bakje waar wat draadalg inzat en waar ik co2, ozon en behoorlijk veel plantenvoeding gaf, dat in een periode (verhuizing) waarin ik niks toevoerde ( alleen de vissen kregen voer) de algen totaal verdwenen!
Nu na de verhuizing geef ik alleen wat easycarbo , profito, kalium en ferro in halve dosering. Nog geen alg en planten zijn weer aan de groei.
Kwestie van goed kijken en uitproberen is een mogelijkheid om je eigen bak te leren kennen.
Of een "methode" als EI of RR toepassen.
Ik merkte bij mijn bakje waar wat draadalg inzat en waar ik co2, ozon en behoorlijk veel plantenvoeding gaf, dat in een periode (verhuizing) waarin ik niks toevoerde ( alleen de vissen kregen voer) de algen totaal verdwenen!
Nu na de verhuizing geef ik alleen wat easycarbo , profito, kalium en ferro in halve dosering. Nog geen alg en planten zijn weer aan de groei.
Kwestie van goed kijken en uitproberen is een mogelijkheid om je eigen bak te leren kennen.
Of een "methode" als EI of RR toepassen.
Peter even je bak bekeken. Waardoor heb jij zoveel belletjes in het water. Is dat via een peciale spuitmond.
Je had toch ook zo n breedbek invoer. Welk merk was dat en denk je dt die op een eheim pomp gezet kunnen worden. Mijn zoon is hiernaar op zoek. Ik kan nl je oude bericht waarin je mij een foTo stuurde niet meer vinden.
Groeten saskia
Je had toch ook zo n breedbek invoer. Welk merk was dat en denk je dt die op een eheim pomp gezet kunnen worden. Mijn zoon is hiernaar op zoek. Ik kan nl je oude bericht waarin je mij een foTo stuurde niet meer vinden.
Groeten saskia
-
peterdenhaag53
- 1000+

Belletjes waren van de venturi die op de uitstroom van het binnenfilter zat ivm ozontoevoer. Alleen die gebruik ik niet meer.Saskia schreef:Peter even je bak bekeken. Waardoor heb jij zoveel belletjes in het water. Is dat via een peciale spuitmond.
Groeten saskia

Dit is denk ik wat je bedoelt. De oppervlakte uitstroommond van mijn eheim buitenfilter. Die gebruik ik nog steeds.
-
dickportugal
- 1000+

beetje laat , 2 maanden na de laaste posting , maar oke :
Ik had in de 60 cm bak veel last van groene alg en draadalg. De draad alg ging echt tussen de planten zitten en was moeilijk te verwijderen.
's morgens kwam er via de zijruit wat ochtendzon in de bak. Ik heb de zijruit dus zwart geschilderd.
Na een beetje schoonmaken, heb ik meer zuurstofplanten geplant mn. Belgisch groen en Braziliaanse klimop en ben juist meer plantenvoeding gaan geven. Na 2 weken bijna geen alg meer. Nu afwachten of het onder controle blijft ?
Ik had in de 60 cm bak veel last van groene alg en draadalg. De draad alg ging echt tussen de planten zitten en was moeilijk te verwijderen.
's morgens kwam er via de zijruit wat ochtendzon in de bak. Ik heb de zijruit dus zwart geschilderd.
Na een beetje schoonmaken, heb ik meer zuurstofplanten geplant mn. Belgisch groen en Braziliaanse klimop en ben juist meer plantenvoeding gaan geven. Na 2 weken bijna geen alg meer. Nu afwachten of het onder controle blijft ?