2000 liter multiplex aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Re: 2000 liter multiplex aquarium

Bericht door youdoom »

Vissenliefhebber schreef:Wow hoeveel tijd heb je daar wel niet in gestoken ! :O het eindresultaat mag er wel zijn !!! Prachtig !
Ik ben bezig geweest vanaf begin Oktober,ben vooral in het begin grote delen van de dag met de bouw bezig geweest.
Nu had het allemaal wel veel sneller gekund,ik heb op het moment en tijdens de bouw nog al wat last van een aantal lichamelijke ongemakken..(ik zie niet al te veel).
Ben ook tijdens de bouw nog veel aan het uitzoeken geweest dit en de trage levering van de vijver folie heeft er aan bijgedragen dat ik wat langer bezig ben geweest dan ik gepland had.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik heb besloten om in eerste instantie mijn oude 800 liter aquarium en filter weer op te bouwen.
Ik ben van plan om iets later in het jaar een mutiplex aquarium te bouwen van rond de 1000 liter.
Als ik het oude spul wil verkopen is het zo wie zo makkelijker als de zaak in werking is.

Afbeelding
Het resultaat na een hele dag schoonmaken van de filter onderdelen.

Ik ben toen der tijd best wel lang bezig geweest om alle delen in elkaar te kitten.
En natuurlijk een goed werkend geheel te krijgen.
Ik ga niet alle delen gebruiken,maar ga het iets anders opbouwen dan ik voorheen had,ik hoef nu maar een aquarium te filteren.
Voorheen zaten er 2 aquariums en een tweetal kleinere bakjes op aan gesloten.
Ik kan mijn trouwens ook niet zo goed voorstellen dat nadat het water door het droog filter is gegaan dat er in het nat gedeelte nog veel gefilterd word,ik baseer dat vooral visueel lol.
Ik heb namelijk na iets meer dan 2 jaar de filter matten uit het nat filter uitgespoeld..er kwam in elkgeval geen zichtbare verontreinig van af.

Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Dat is aardig wat licht.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Mitchel schreef:Dat is aardig wat licht.
Niet alles brand teglijk,ik kom uit op 65 watt als alles aan is (na her calculatie) vind dat eigenlijk wel mee vallen
Bv mijn oude aquarium wat ik weer ga gebruiken zitten t5 buizen in als alles aan zou staan gebruik ik daar
4x24 en 4x39 watt in totaal 256 watt nu had ik daar nooit meer dan 2x24 en2x39 watt teglijk branden 126 watt in totaal op 800 liter aquarium.
Nu zit ik op 2200 liter met 65 watt best wel aan de gunstige kant dacht ik zo lol.
Nu moet ik ook zeggen als je het aantal lummen gaat verglijken dat het nieuwe en het oude aquarium niet in verhouding staan.....ik zou van het nieuwe aquarium zo als het op het moment is met de verlichting geen planten bak van maken lol.
En de water hoogte is natuurlijk ook van groot belang zit op het nieuwe op 80cm.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

oops nog even wat ik snel kwijt wil,ik heb ten opzichte van het stroom gebruik mijn oude aquarium als richtlijn gebruikt dat ik daar in elk geval niet boven kom te zitten.
Ik kan in elkgeval zeggen dat dit deel prima gelukt is.

Het gebruik : 65 watt voor de 6000 liter pomp
65 watt aan verlichting
7 watt luchtpomp
7 watt Philips Tropical Aquarium Purifier 400 ( denk ik,kan de technische gegevens niet meer lezen)

Verwarming niets op het moment de electriche elementen zijn nog nooit in werking geweest
staan nu ingesteld op 24 graden dit kan later in het seizoen nog wel veranderen als de cv installatie
niet zo veel meer aanstaat.
Ik moet eerst gegevens krijgen over het hele jaar gezien,kan zijn als de resutaten tegenvalen dat
in de winter en delen van het voorjaar/najaar de temperatuur terug breng.
Ik probeer een evenwichtige temperatuur ballans te krijgen rekenschap houdend met de seizoenen in het Malawi meer.
Het is natuurlijk onnodig om het hele jaar door een temperatuur van 25/26 graden te hebben in het aquarium
met dit soort vissen,in de winter maanden kan in sommige delen van het meer wel onder de 20 graden terug lopen,in de zomer deel kan de temperatuur op beschutte plaatsen wel tot de 30 graden oplopen.
Dit is op meer gebieden waar aquarium vissen vandaan komen wel van toepassing lijkt mij.
In het geval van Malawi biotoop aquarium kan je dus in de delen van het jaar best wel de temperatuur iets na beneden stellen op bv 23 graden.
Dit kan met de totale energie kosten om het aquarium op temperatuur heel veel verschil uitmaken.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

op die foto van 2100 uur vind ik hem erg prachtig, moet vooral mooi zijn als het in de kamer ook niet al te licht is.

De Rgb leds zou je misschien wat meer rood moeten geven als je planten niet echt groeien willen, weet niet of het aandeel rood in je warmwit lampen voldoende is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:op die foto van 2100 uur vind ik hem erg prachtig, moet vooral mooi zijn als het in de kamer ook niet al te licht is.

De Rgb leds zou je misschien wat meer rood moeten geven als je planten niet echt groeien willen, weet niet of het aandeel rood in je warmwit lampen voldoende is.
Ik weet nog niet of de planten willen groeien zo als ik het zie gaat het prima met de planten die ik er in heb
na ja voor zo ver ik er verstand van heb natuurlijk.

Ten aanzien van wat meer rood ben ik het zo wie zo hellemaal met je eens,zal alleen niet meer gaan via de RBG leds
die heb ik vast aangesloten als cold white de + op de +,de drie overige draden op elkaar,en dan heb je cold white
zo kan je in 4 hoofd kleuren aansluiten...ik heb de afstands en color controller er tussen uit gehaald.

Ik heb 2 verplaatsbare led rails gemaakt een tijdje geleden ,daar zet ik wat rode leds tussen in,die ruimte heb ik toen speciaal vrij gehouden.
Ik moet zo wie zo nog wat dingen aan de verlichting veranderen in eerste instantie wil ik een adapter met wat meer vermogen kopen en aansluiten,ik heb nu allemaal losse adapters gebruikt van maximaal 15 watt.
En wil 1 meter warm white leds afkoppelen en vervangen voor 2 meter cold white leds.
OOh ben er nu ook achter als je zon snoer door knipt dat je dan beter het eind stuk met silicone kan behandelen om het weer waterdicht te krijgen.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Voor het grote aquarium had ik een paar afsluiters nodig,voor het kleinere aquarium moest ik filter vulling voor het droog filter hebben,nu had ik geen zin om een paar dagen te wachten,dus ben toch maar na een normale winkel gegaan.
Nu stop ik normaal gesproken in het droog gedeelte van die bio ballen of blokken,ik vind dat spul best wel duur
er word maar zo 10 euro voor een liter gevraagd.
Het droog filter heeft een inhoud van 40 liter.
Uiteindelijk heb ik daar in de winkel een alternatief gevonden,ik heb een 20 liter zak vijver substraat gekocht ,10 euro per zak.
Moet toch ook prima werken lijkt mij zo.
Uiteindelijk heb ik ook nog een aantal visjes gekocht.
Eenmaal thuis heb ik het filter verder afgewerkt,en draait nu mee op het 8oo liter aquarium
Ik heb delen van het oude filter en de oude filter kast gebruikt,op het filter heb ik ook nog een extra bak aangesloten als extra buffer
en als ik iets even apart moet zetten,het extra buffer bakje staat onder het aquarium

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een groepje van 3xHaplochromis nimbochromis venustus gekocht

http://www.youtube.com/watch?v=0Jzsz_TAiNU

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Nu even wat anders wat ik kwijt wil.

Ondanks dat ik nog niet hellemaal klaar ben met het grote aquarium,en ik dit jaar nog van allelei verbeteringen wil aan brengen,en ik ook nog volop bezig ben met het 800 liter aquarium ,en dit jaar ook nog een tweede wat kleiner houten aquarium wil bouwen......
Is dit een mooi moment om langs deze weg in elk geval een groot woord van dank te geven aan een heleboel mensen die actief zijn op deze internet site ,het was en is voor mijn een grote bron van inspiratie geweest.
Ik heb al een keer eerder aangegeven in deze topic dat het zo wie zo heel leuk is om bv complimenten en steun te krijgen langs deze weg.
Ik kan niet op elke reactie persoonlijk commentaar geven,maar heb wel met groot plezier en interesse de reacties gelezen.
Nu wil ik als het kan gewoon doorgaan met deze topic.
Heb zelf ook veel plezier gevonden in het schrijven van de kleine stukjes in de topic.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat is altijd leuk om te horen, en ik denk dat de meeste onder ons foto's en bouwverslagen plaatsen zodat anderen er ook wat aan hebben ik tenminste wel.

Foto's en verslagen na de bouw zou ik in een topic plaatsen bij leden en hun aquarium, zo blijft het overzichtelijk.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

Hi
Net ademloos de laatste pagina's doorgelezen, werkelijk schitterend en ik denk beter dan een professional het kan.

Die schemerlamp is leuk, en ik zou ook optie 1 de voorkeur geven om exact dezelfde argumenten. Heb een week of wat geleden stroom uitvalgehad en de slachtoffers zijn gevallen in de (volledig glas en vrijstaande) 3 op n rij.

Je foto van 20.00 doet me een beetje denken aan onze Ambilight....mooi beeld, klopt even die ongelijkheid wegwerken, maar twijfel er niet aan dat je dat gaat lukken ...

Heel mooie details in de bouw en afwerking, compliment.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

n.oldenzeel schreef:Hi
Net ademloos de laatste pagina's doorgelezen, werkelijk schitterend en ik denk beter dan een professional het kan.

Die schemerlamp is leuk, en ik zou ook optie 1 de voorkeur geven om exact dezelfde argumenten. Heb een week of wat geleden stroom uitvalgehad en de slachtoffers zijn gevallen in de (volledig glas en vrijstaande) 3 op n rij.

Je foto van 20.00 doet me een beetje denken aan onze Ambilight....mooi beeld, klopt even die ongelijkheid wegwerken, maar twijfel er niet aan dat je dat gaat lukken ...

Heel mooie details in de bouw en afwerking, compliment.
Dank.
De schemerlamp heb ik toch maar weg gehaald ....volgens sommigen hoort dat niet in een Malawi bak...pff
Yep inderdaad was Ambilight het achterliggende idee,en in eerste instantie dat moet ik daar licht hebben om de filter installatie te zien,aangezien dat de leds niet zoveel licht gebruiken heb ik het zo gedaan.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik heb de laatste 2 weken zon 13 nieuwe soorten in het aquarium uitgezet.allemaal Utakas en Aulaconcara soorten
De bedoeling is dat alle rots cichliden die er nog in rond zwemmen over gezet worden naar een ander aquarium.
Ik zal van de week een aantal fotos posten van de nieuwe vissen.
Deze heb ik allemaal bij een chicliden kweker uit Hilversum gekocht,ben erg tevreden over de kwaliteit van de vissen,en had ook het idee dat de kweker ook wel weet waar hij over praat.
Ik had een uurtje uitgetrokken om de vissen te kopen en had van te voren een lijst met de te kopen vissen gemaakt.
Uiteindelijk met wat onderling overleg is de lijst wat aangepast,inverband met de aangeboden grote van sommige soorten,en of de combinatie van verschillende soorten.
Lol was er om 1 uur en verliet het pand past weer rond 5 uur.

Ik weet nu ook wat ik ga doen met het 800 liter aquarium wat nu ook weer mee draait,ik ga het verkopen(fotos volgen nog).
Ik ga geen kleiner aquarium maken van hout.
Zoals het er nu voor staat ga ik een groter aquarium maken,ik denk aan 3000 tot 4000 liter.
Maar ja dat kan natuurlijk nog wel veranderen,ligt ook aan de tijd die ik kan investeren in het project en natuurlijk hoeveel het gaat kosten,ik heb voorlopig zeg maar wat grote lijnen zoals ik het zou willen bouwen.
Ik weet in elkgeval dat het een zuid Amerikaanse cichliden bak wil gaan maken.
Centraal staat altijd het stroom verbruik om vooral de zaak op temperatuur te krijgen,op dit gebied heb ik ook wat plannen,ik loop al langer met het plan om een zonne boiler te kopen voor het opwarmen van de aquariums.
Ik realiseerde dat het niet echt nodig is om een boiler te kopen...alleen de zonne collector is voldoende .
Over dit onderwerp zal ik terzijnde tijd een nieuwe topic openen.

Nu is het zo als ik het nu bekijk niet echt nodig om dat te doen met het 2200 liter aquarium.
Met het nieuw te bouwen aquarium zou dat zeker een optie zijn.

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

Hi youdoom
och in denk dat ze in Malawi blij zijn dat ze stroom hebben, en dat die schemerlamp idd van later zorg is.
haha

Fijn dat je zon een goede kweker in de buurt hebt, koester m maar goed zou ik zeggen.

Het idee van een zonneboiler is wel interessant, je zou bij wijze van spreke het als "voor bioloog" in je systeem kunnen opnemen, dus al een deel de waterkwaliteit voorbereiden voordat het verwarmd en al de bak in gaat.

Je ziet ook wel dat mensen met dit soort "achterlijke joekels van bakken" ( haha geintje ik vind het prachtig die bijzondere projecten) ....met een warmtewisselaar op de cv werken. Stoken doe je toch op kamertemperatuur.
Je zou dan gericht voor de bak, met een kleine en goedkopere zonnecollector kunnen bijverwarmen, zelfs eea een beetje met zon van buiten (ik weet niet of er zonlicht op je bak valt ? bij mij wel namelijk, en veel) heel natuurlijk "mee" kunnen laten lopen.
Combinatie met wat meer stroming op die momenten,......het is allemaal afwisseling voor de bewoners, en dat is denk ik ook natuurlijker....

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik stook op de kamer thermostaat, het aquarium systeem is alleen beveiligt tegen te hoge temp.
In theorie komt het er op neer dat ik normaal gesproken veel meer warmte aanbod krijg dan ik nodig ben van de cv
installatie.

De meeste zonneboilers hebben een koperen binnenvat,daar ben ik niet zo gek van in een aquarium systeem
bovendien is een complete set best wel duur(collector +boiler)...vind ik dan,je praat dan tussen de 1500 en 2000 euro.
De goedkoopste zonnecolektor die ik heb gevonden is 500 euro(zonnepaneel).
De boiler is gewoon een voorraad vat die warmwater op slaat,lijkt mij dat je dat wel kan weg laten en het bioloog gebruiken.
Wij hebben thuis voor de warmwater voorziening met een zonneboiler,vorig jaar was er iets aan kapot gegaan heb zelf geprobeerd om dat ding weer te maken.
Toen viel mij op dat er werkelijk niets bijzonders in zit,3 temperatuur voelers,een voorraadvat,een warme wisselaar.
Van de 3 temperatuurvoelers zijn er als ik mij goed herinner 2 die eigenlijk niet gebruikt worden voor de aansturing van de pomp,kan mij voor de geest halen dat er een is als vors beveiliging bij min 80 schakelt hij de zaak uit.
En 2 zijn voelers voor het water,als bv het water in het systeem boven een bepaalde waarde komt zet die ook de pomp stil.
Eh ik gebruik het woord aansturing...aan uit ,in dit geval.