Van de zomer werd de zolder verbouwd en ging het aquarium naar de woonkamer. In eerste instantie een zeer groot succes: Leuk om naar te kijken en de vissen vonden dat ook.
Na verloop van tijd werden ze steeds lustlozer en lagen alleen nog maar op de bodem. Totdat mij opviel dat er een dikke soort olie-lag op het water dreef. De planten groeiden wel goed maar werden helemaal zwart.
Ik heb toen heel rigoureus schoongemaakt: Alle planten in de afvalbak: de stenen helemaal gewassen, de filtersponzen langdurig uitgekookt, het water intensief ververst en nieuwe planten erin. Alles leek beter, maar na een kleine week toch weer een piepklein vliesje...
Steeds water verschonen hielp wel, maar hield het vliesje toch, het werd alleen niet dikker. Ook nog over actieve kool gefilterd, maar dat maakte niets uit. Waterverbeteraars toegevoegd, maar ook dat helpt niet.
Nadeel is dat de vissen het voer niet meer hoeven: Het droge voer, zuigt zich natuurlijk vol met dat spul en de vissen stoppen het in hun bek en spugen het dan weer uit. Zelfs diepvriesvoer, dat na ontdooien meteen zinkt, moeten ze ook niet meer.
Een week geleden zijn ze overgegaan naar een nieuwe grote bak: 240 ltr. en nu zie ik weer een dun vliesje op het water verschijnen!!! Ik geef toe dat ik naast veel nieuwe planten, ook de oude planten heb overgezet, omdat ze het zo erg goed deden en er goed uitzagen. Het aquarium staat nog steeds in de woonkamer. De vissen zijn iets minder-, maar nog steeds behoorlijk lusteloos en liggen het liefst op de bodem. Er zijn geen zichtbare ziektes te zien.
HELP! Wie heeft hier ervaring mee? Hoe komt het dat ik er steeds last van heb, terwijl dit vroeger niet het geval was? De vissen hebben ondertussen absoluut geen eetlust meer, af en toe happen ze wat, maar spugen het meestal weer uit.
Ik begin behoorlijk depri te worden! En dan beweren ze dat goudvissen zo simpel te houden zijn!