Hallo,
ik heb een Juwel Korral 60, met een normale daglicht lamp. Ik heb een probleem qua algen. Mijn ramen zitten onder de algen, mijn planten hebben baardalg, en er zijn veel planten die er last van hebben. Kan iemand mij helpen?
Met voorbaat dank,
Joes
Algenoverlast
Algenoverlast
Mijn visbestand:
Juwel Korral 60: Neontetra's, vuurgarnalen, Roodoogzalm, Pristella Maxelaris, algeneter, Chinese Danio, guppen.
Mini bakje: alleen maar saaie slakken voor mijn anatoma helena.
Juwel Korral 60: Neontetra's, vuurgarnalen, Roodoogzalm, Pristella Maxelaris, algeneter, Chinese Danio, guppen.
Re: Algenoverlast
hoelang staat die lamp aan?
en misschien heb je last van alg door je visbestand (teveel afvalstoffen).
ik ben geen expert in algen, dus zoveel kan ik je niet helpen
en misschien heb je last van alg door je visbestand (teveel afvalstoffen).
ik ben geen expert in algen, dus zoveel kan ik je niet helpen
Algen op de ruit is vrij normaal. Staat je aquarium misschien tegenover een raam en/of deur? Dit kan het al zijn 
Wat betreft de baardalg, hier heb ik ook last van. Baardalg is vaak een teken van voedingstekort. Dus of te weinig licht, of te weinig ijzer, of te weinig CO2 enz. Hier tussen moet je een balans vinden zodat de algen minder kans krijgen.
Je zou kunnen proberen met Easylife Easycarbo om de baardalg tegen te gaan. Soms helpt het heel goed, maar bij mij maakt het het alleen erger (omdat ik weinig licht heb, is dus veel voeding niet goed voor de balans).
Meer informatie over je verlichting en eventuele voeding zal erg handig zijn. Ook waterwaardes zijn handig om je beter te kunnen helpen
Succes.
Wat betreft de baardalg, hier heb ik ook last van. Baardalg is vaak een teken van voedingstekort. Dus of te weinig licht, of te weinig ijzer, of te weinig CO2 enz. Hier tussen moet je een balans vinden zodat de algen minder kans krijgen.
Je zou kunnen proberen met Easylife Easycarbo om de baardalg tegen te gaan. Soms helpt het heel goed, maar bij mij maakt het het alleen erger (omdat ik weinig licht heb, is dus veel voeding niet goed voor de balans).
Meer informatie over je verlichting en eventuele voeding zal erg handig zijn. Ook waterwaardes zijn handig om je beter te kunnen helpen
Succes.
Algen op je ruiten is tot op zekere hoogte inderdaad normaal, hier kan ik nog niks over zeggen aangezien ik niet weet wat jij erg vind en hoe vaak je de ramen schoonmaakt.
Baardalg is inderdaad een moeilijker verhaal, hier werkt zoals Fabian aangeeft bij 9 van de 10 mensen Carbo heel goed tegen.
Waterwaardes zou handig zijn maar betwijfel of we daar de oorzaak van je baardalg uit kunnen halen.
Verduisteren heeft ook geen zin bij Baard/Penseelalg aangezien die daar veel te sterk voor zijn.
Baardalg is inderdaad een moeilijker verhaal, hier werkt zoals Fabian aangeeft bij 9 van de 10 mensen Carbo heel goed tegen.
Waterwaardes zou handig zijn maar betwijfel of we daar de oorzaak van je baardalg uit kunnen halen.
Verduisteren heeft ook geen zin bij Baard/Penseelalg aangezien die daar veel te sterk voor zijn.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Persoonlijk vind ik de lampen van Juwel niet de beste.
Hoe oud is deze?
Je kunt ook eens kijken of Algexit van EasyLife uitkomst kan bieden.
Geef je eigenlijk plantenvoeding?
Hoe oud is deze?
Je kunt ook eens kijken of Algexit van EasyLife uitkomst kan bieden.
Geef je eigenlijk plantenvoeding?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Algenoverlast
Net als Kees ben ik ook geen fan van de juwel lampen, Arcadia zie ik veel liever.
Alg exit zal helaas geen oplossing bieden tegen de baardalg, ondanks dat ze het volgens mij zelf wel zeggen en zichzelf daardoor meteen weer tegen spreken aangezien alg exit tegen groene algen werkt en baard/penseelalg is geen groene alg maar een roodwier.
Alg exit zal helaas geen oplossing bieden tegen de baardalg, ondanks dat ze het volgens mij zelf wel zeggen en zichzelf daardoor meteen weer tegen spreken aangezien alg exit tegen groene algen werkt en baard/penseelalg is geen groene alg maar een roodwier.
@Kees, mijn lamp is net nieuw, reken maar 1 week. De vorige lamp had ik 3 maand, maar ben ik mee teruggegaan.
@Fabian, ik heb mijn aquarium precies in het midden tegen de muur. Alleen de avondzon schijnt er tegen aan.
@Chris, mijn lamp staat 10 tot 14 uur per dag aan.
Mijn baardalg zit ook op het verwarmingselement. De algen op de ruit maakt mij niet zo erg uit, die eet mijn ancristus wel op. Om de baardalg maak ik me echter wel zorgen.
@Fabian, ik heb mijn aquarium precies in het midden tegen de muur. Alleen de avondzon schijnt er tegen aan.
@Chris, mijn lamp staat 10 tot 14 uur per dag aan.
Mijn baardalg zit ook op het verwarmingselement. De algen op de ruit maakt mij niet zo erg uit, die eet mijn ancristus wel op. Om de baardalg maak ik me echter wel zorgen.
Mijn visbestand:
Algenoverlast
Baardalg groeit inderdaad overal op.
Het beste wat je daartegen kan doen is Easylife easy carbo halen, alle baardalg kortwieken of verwijderen tot waar je kan, ook alle bladeren die compleet onder zitten wegsnoeien.
Dan de eerste 2 dagen de gewone dosering die op de fles staat, daarna 1 week de dubbele dosering en dan weer verder gaan op de aangeven dosering.
De beste doseertijd is als je plantjes net "wakker" worden.
Het beste wat je daartegen kan doen is Easylife easy carbo halen, alle baardalg kortwieken of verwijderen tot waar je kan, ook alle bladeren die compleet onder zitten wegsnoeien.
Dan de eerste 2 dagen de gewone dosering die op de fles staat, daarna 1 week de dubbele dosering en dan weer verder gaan op de aangeven dosering.
De beste doseertijd is als je plantjes net "wakker" worden.