Brotia pagodula
Re: Brotia pagodula
Wat ontzettend gaaf! Ik denk dat als ik wat meer stenen in de bak doe de Brotia's het prima naar hun zin gaan hebben. Er staan een Aquaflow 200 en een Aquaflow 100 op, dus dat moet voldoende zijn in een 60 cm. Super bedankt voor de info!
Nog een vraagje:
kruipen ze daadwerkelijk op de algentabletjes (of ander voer)?
Nog een vraagje:
kruipen ze daadwerkelijk op de algentabletjes (of ander voer)?
Nee, anders dan (de) andere slakken, zie ik ze nooit op tabletten of groente e.d. kruipen.
Daarom ook de (diepvries) plankton en planktontabs, (ook wel stofvoer voor garnalen) ooit gelezen dat ze stofvoer eten.
Wel kan ik aan de eetsporen duidelijk zien dat ze algen van de ramen/stenen schrapen.
ken je: deze en deze sites?
Daarom ook de (diepvries) plankton en planktontabs, (ook wel stofvoer voor garnalen) ooit gelezen dat ze stofvoer eten.
Wel kan ik aan de eetsporen duidelijk zien dat ze algen van de ramen/stenen schrapen.
ken je: deze en deze sites?
De eerste kende ik al, de tweede niet. Super bedankt! Ik ben erover uit, ik ga ze bestellen. Lijken me erg mooie dieren om te zien. Nu even kijken waar ik plankton kan vinden.
Alles wat Sera produkten verkoopt, zou 't moeten kunnen leveren, als ze 't al niet op de plank hebben staan.
Overigens ben ik wel benieuwd waar de info over de noodzaak van stroming (om aan voedsel te komen) vandaan komt.Jones schreef:Nee, stroming is sowieso nodig voor de Brotia's om aan voedsel te kunnen komen. Met weinig stroming dwarrelt het voedsel alleen naar de bodem.
Voor zover ik documentatie heb gevonden halen ze het voedsel het liefst uit fijn bodem substraat (lees: zand of modder). Ik zie de slakken uitsluitend van ramen/stenen eten en door het zand woelen, stroming zorgt ervoor dat daar niets komt te liggen.
Docu: aquarium wiki, shrimpdiaries, allesumdieschneck
Onder andere hier http://www.garnalenenkreeftendatabase.nl/?id=536
Op aquarium wiki en allesumdieschneck staat ook dat ze harde stroming verlangen.
Op aquarium wiki en allesumdieschneck staat ook dat ze harde stroming verlangen.
Aquarium wiki: "It prefers to graze on smaller particles than large chunks of food, this will also trigger it's sifting behaviour as it searches the substrate for food" - Aquarium wiki vermeld niet dat er stromend water noodzakelijk is om aan voedsel te komen.
allesumdieschneck: "possibly a filter feeder (?)", "When feeding on powdered food this snail hangs in the stream and gathers food particles. According to observant aquarists Spirulina powder moves along the groove on the left side of the foot and is then ingested (filter feeder?)" - Suggereerd wel dat er in stromend water wordt gefourageerd, maar stellen niet dat het voedsel (direct) uit het water wordt gefilterd en laten een foto zien van een slak die op het substraat fourageert (al dan niet in de stroming).
garnalenkreeftendatabase: "Hoewel ze ook normaal slakkenvoer eten, bestaat een groot deel van hun voedsel uit gefiltreerde organische deeltjes uit het voorbijstromede water." - vermeld idd wel dat er (direct) uit stromend water wordt gefilterd. Helaas verder geen bronvermelding.
Ik kan uit eigen ervaring (nu ruim een half jaar), wel melden dat de slakken niet verhongeren als er geen stomend water is. Ik heb ze nooit voedsel direct uit het water zien filteren (nu kunnen mijn ogen niet goed genoeg zijn), maar weet dat ze iig wel van stenen en ramen grazen, blijkbaar is dat genoeg, want zo sterk is de stroming niet in het bakje. Ze zoeken ook de stroming niet op, hangen bijv. niet voor de filteruitlaat. Maar verbergen zich zelfs regelmatig in de luwtes of in het zand.
M.i. de voornaamste reden dat stromend water "gewenst" (niet noodzakelijk) is, is dat het helpt om voldoende zuurstof in het water te houden.
Al is ook dat nog maar de vraag, de slakken zitten nu een week of 2 in een Rio125, (zonder stroming) en vooralsnog zie ik geen verschil in gedrag, behalve dat de rio125 minder stenen heeft en de slakken dus (net als puntslakjes) meer op/in het zand voedsel zoeken.
Ik ben het eerlijk gezegd niet eens met de bewering dat stroming nodig is om voedsel te zoeken. Ook het feit dat voedsel anders op de bodem dwarrelt is m.i. geen enkel probleem, daar wordt n.l. v.n.l. naar voedsel gezocht.
allesumdieschneck: "possibly a filter feeder (?)", "When feeding on powdered food this snail hangs in the stream and gathers food particles. According to observant aquarists Spirulina powder moves along the groove on the left side of the foot and is then ingested (filter feeder?)" - Suggereerd wel dat er in stromend water wordt gefourageerd, maar stellen niet dat het voedsel (direct) uit het water wordt gefilterd en laten een foto zien van een slak die op het substraat fourageert (al dan niet in de stroming).
garnalenkreeftendatabase: "Hoewel ze ook normaal slakkenvoer eten, bestaat een groot deel van hun voedsel uit gefiltreerde organische deeltjes uit het voorbijstromede water." - vermeld idd wel dat er (direct) uit stromend water wordt gefilterd. Helaas verder geen bronvermelding.
Ik kan uit eigen ervaring (nu ruim een half jaar), wel melden dat de slakken niet verhongeren als er geen stomend water is. Ik heb ze nooit voedsel direct uit het water zien filteren (nu kunnen mijn ogen niet goed genoeg zijn), maar weet dat ze iig wel van stenen en ramen grazen, blijkbaar is dat genoeg, want zo sterk is de stroming niet in het bakje. Ze zoeken ook de stroming niet op, hangen bijv. niet voor de filteruitlaat. Maar verbergen zich zelfs regelmatig in de luwtes of in het zand.
M.i. de voornaamste reden dat stromend water "gewenst" (niet noodzakelijk) is, is dat het helpt om voldoende zuurstof in het water te houden.
Al is ook dat nog maar de vraag, de slakken zitten nu een week of 2 in een Rio125, (zonder stroming) en vooralsnog zie ik geen verschil in gedrag, behalve dat de rio125 minder stenen heeft en de slakken dus (net als puntslakjes) meer op/in het zand voedsel zoeken.
Ik ben het eerlijk gezegd niet eens met de bewering dat stroming nodig is om voedsel te zoeken. Ook het feit dat voedsel anders op de bodem dwarrelt is m.i. geen enkel probleem, daar wordt n.l. v.n.l. naar voedsel gezocht.
Laatst gewijzigd door asgard op 15 nov 2011 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, ik heb even niet meegelezen
Die geweislakjes was ik ook al tegen gekomen, maar deze vind ik erg klein. En ik wou graag een wat grotere, dat je ze echt kan zien/volgen wat ze doen. Ik ga het niet wagen met de brotia, en puntslakken zitten erin, maar die worden ook niet erg groot. Ik ga nog opzoek naar een andere.
Die geweislakjes was ik ook al tegen gekomen, maar deze vind ik erg klein. En ik wou graag een wat grotere, dat je ze echt kan zien/volgen wat ze doen. Ik ga het niet wagen met de brotia, en puntslakken zitten erin, maar die worden ook niet erg groot. Ik ga nog opzoek naar een andere.
Hallo 
Wat ik een groot nadeel van de geweislakjes (alle neritina soorten eigenlijk) vind, is dat ze overal keiharde witte eitjes achterlaten, die je nauwelijks van ramen/steen/hout af krijgt. Op den duur zit je hele bak onder de witte puistjes.
Verder wel mooie beestjes, dat dan weer wel....
Verder wel mooie beestjes, dat dan weer wel....
Vind het erg lastig, maar wat ik uit jou reactie lees is dat het er wel snel heel veel worden?
Hallo 
Het probleem is dat de eitjes niet uitkomen. De kleintjes hebben brak water nodig. De eitjes zijn heel moeilijk te verwijderen en gaan ook niet vanzelf weg. Appelslakken willen overigens nog weleens eitjes van andere slakken opeten.
Nu word het nog ingewikkelder, om nou 2 mini slakjes te nemen
dus dacht ik als het er nou heel veel worden
maar dat worden het dus ook nie. Ik denk nogsteeds na 
Hallo 
Ik zie op marktplaats dat tylomelania worden verkocht voor in water van minimaal 20 graden, en andere advertentie tussen de 24 en 28 graden. Terwijl hier gezegd werd dat dat veel te koud is 
Hallo 
Er staat me bij dat er subtropische Tylo's en tropische Tylo's zijn. Waar ik dit vandaan heb weet ik niet meer, maar met Google vind je er vast info over 
Oke, op mp was er een winkel met de info dat ze in wateren leven van 22 tot 32 graden en op google 1 of andere site stond nooit lager dan 28 dus misschien is het idd wel zo. Dan ga ik mooi nog even verder zoeken
want die vind ik het aller leukst.
Hallo