Apistogramma?
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Apistogramma?
Kent er iemand een Apistogramma-soort die je in groep (dit wil niet zeggen: een harem) of in school kunt houden?
Cichlids forever!
200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Re: Apistogramma?
Hmmm, er bestaan wel verhalen over de A. cacatuoides, die een complete kolonie zou kunnen vormen met alfamannetjes, betamannetjes of sneaker males (omdat ze zich voordoen als vrouwtjes), en vrouwtjes. Dat zou te doen moeten zijn in bakken van Dirk-formaat, denk ik.
Klaar om info te spuiten en absorberen!
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Sorry, beste Laurens, maar ik vraag dit niet voor mezelf maar voor een Nederlandse vriendin. Dus, zo groot is haar bak niet (140x55x80 (wh=70 cm) = ongeveer 540 l). Ze wenst er nog in te plaatsen:
- 3 Trichogaster microlepis.
- Misschien 1 Ctenopoma acutirostre
- 5 of 6 zwarte scalaren
- 3 Macrognathus siamensis
- blauwe appelslakken (of zoiets) om als opruimers - algeneters te functioneren.
Denk je dat hier nog de A. cacatuoides, in groep gehouden, bijkan? Volgens mij niet (teveel territoria, als ze allemaal beginnen kweken). Maar, ik heb haar beloofd om het hier te vragen, vandaar...
- 3 Trichogaster microlepis.
- Misschien 1 Ctenopoma acutirostre
- 5 of 6 zwarte scalaren
- 3 Macrognathus siamensis
- blauwe appelslakken (of zoiets) om als opruimers - algeneters te functioneren.
Denk je dat hier nog de A. cacatuoides, in groep gehouden, bijkan? Volgens mij niet (teveel territoria, als ze allemaal beginnen kweken). Maar, ik heb haar beloofd om het hier te vragen, vandaar...
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
vanaf 1,20 zou je in principe een groep dwergcichliden kunnen houden... maar hoe dit zit in combinatie met alle andere vissen (vooral de scalaren dan...) weet ik eerlijk gezegd ook niet.
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Wel, er zitten twee vissen in voor de bovenste waterlagen (T. microlepis en C. acutirostre), scalaren zijn vrijzwemmers, dus die kunnen overal, en op de bodem zitten slechts 3 M. siamensis. Er is nog plaats voor iets in de onderste waterlaag. Een harem A. cacatuoides (1/2 of 1/3) zou nog gaan. Maar een groep??? Zou ik nooit doen... 
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Het punt is dat deze soort als kolonie eerder één groot territorium wordt, maar ik vrees wel iets té groot voor zo'n volle bak 
de scalare valt ook onder cichliden, deze zullen zeker een stoor factor gaan zijn voor de apisto's.
Ik zit zelf ook al een tijdje te zoeken naar een soort om als groep te houden.
Tot nu toe ken ik 1 iemand die een groep van 14 apistogramma gossei heeft zwemmen. nadeel is dat deze soort verrekte moeilijk te krijgen is.
Ook Gertbl heeft een groep gehouden, werkt op zich wel. Je zult het uit moeten proberen, en zien hoe het gaat. zorg voor heel veel shuilplekken, want een hierarchie gaat er zeker komen in een groep. dus geef de minderen dan ook de kans een plekje te vinden.
maar echt niet met scalares doen!
Tot nu toe ken ik 1 iemand die een groep van 14 apistogramma gossei heeft zwemmen. nadeel is dat deze soort verrekte moeilijk te krijgen is.
Ook Gertbl heeft een groep gehouden, werkt op zich wel. Je zult het uit moeten proberen, en zien hoe het gaat. zorg voor heel veel shuilplekken, want een hierarchie gaat er zeker komen in een groep. dus geef de minderen dan ook de kans een plekje te vinden.
"Heel wat gehuwde mannen bouwen zich een aquarium, omdat zij iemand in de buurt willen hebben die ook niets te zeggen heeft."
Cayman 110 ZA-plantenbak
Cayman 110 ZA-plantenbak
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Aha! Reuze bedankt voor deze info, beste Laurens.Laurens schreef:Het punt is dat deze soort als kolonie eerder één groot territorium wordt, maar ik vrees wel iets té groot voor zo'n volle bak
Mag ik je nog vragen of dit territorium een permanent territorium is of een broedterritorium?
Juist, ja!Haz schreef:de scalare valt ook onder cichliden, deze zullen zeker een stoor factor gaan zijn voor de apisto's.
Heb ik inderdaad nog maar zelden over gehoord. Niet dat ik me in Apistogramma's verdiep; daarvoor hebben mijn bakken iets andere afmetingen en zijn ze geschikt om iets andere visjes te houden.
Zoals ik eerder geschreven heb, het is niet voor mij dat ik deze vraag stelde, maar voor een vriendin.
Daar ben ik het 100% procent mee eens. En, heb het haar ook verteld. Maar, juist ja...
Schitterend onderschrift heb je, overigens!
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Dat mag je altijd vragen, maar mijn antwoorden houden hier opVlekkie schreef:Aha! Reuze bedankt voor deze info, beste Laurens.Laurens schreef:Het punt is dat deze soort als kolonie eerder één groot territorium wordt, maar ik vrees wel iets té groot voor zo'n volle bak![]()
Mag ik je nog vragen of dit territorium een permanent territorium is of een broedterritorium?![]()
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Hmmm...Laurens schreef:Dat mag je altijd vragen, maar mijn antwoorden houden hier op
Dan weet je het klaarblijkelijk ook niet, beste Laurens!
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -