volgorde filter juwel 60

Onderwerp auteur
mirria

volgorde filter juwel 60

Bericht door mirria »

Heb weer 'n vraagje, gaat nou over de filter, :? Heb dus 'n nieuwe bak, juwel rekord 60,
daar zit dus standaard al 'n filter in met 3 sponsjes, wat is nu de beste volgorde daarvan?
ik dacht onder blauw, dan groen, dan zwart en bovenop ligt watten, zo staat het schema dacht ik op de doos,
er zit hier geen duidelijke nederlandse beschrijving bij, de bak is nog niet opgestart, dus kan nog alle kanten ermee op.
Groetjes Mirria :fish:

Onderwerp auteur
Coby

Re: volgorde filter juwel 60

Bericht door Coby »

Dat is de goede volgorde Mirria die je erin hebt zitten. :) Bij mij zit onderin eerst de groffe blauwe filtermat, dan de fijne blauwe, de zwarte (koolfilter), en de watten bovenop. De groene is voor de nitraat en deze heb ik er niet inzitten, omdat het bij mij een kweekbakje is voor de malawi´s en deze elke week ververst wordt lijkt me dat niet nodig. :wink:

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Die zwarte en groene sponzen werken ook maar enkele weken, daarna is het een gewone filterspons geworden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mirria

Bericht door mirria »

okéé bedankt, :) dus dat weet ik nu, en klopt het dat na enkele weken die zwarte spons uitgewerkt is en de watten?
Moet ik deze dan vervangen? De blauwe en groene spons regelmatig uitspoelen, die kunnen wel 'n tijdje mee, geloof ik :?:
Ja, wil het graag goed doen, vandaar mijn vraagjes,
leuk forum trouwens, ben er pas bij, maar vindt het erg leuk, hier kan ik veel uithalen, :D
Groetjes Mirria

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ok dan zal ik het proberen zo duidelijk mogelijk voor je te maken.

De witte filterwatten

Deze zijn niet bedoelt om bacterien in te huisvesten, maar puur voor de fijne deeltjes te filteren uit je water.
Schoonmaken zou ik regelmatig doen (1 x per maand ofzo) Lekker onder de kraan en flink knijpen maar, je zal zien dat na verloop van tijd hij niet echt schoon meer te krijgen is. Dna word het tijd voor een nieuwe.

De groene Juwel sponzen

Door Juwel worden die voorgeschreven als nitraat verwijderende sponzen en dienen volgens hun na 4 weken vervangen te worden. Tja of ze nitraat verwijderen laat ik even in het midden :wink: maar geen 4 weken in ieder geval. Ik heb ze ook zitten maar die zitten er al maanden in, na een keer goed uitspoelen is het een gewone spons geworden.

Als je bak goed in evenwicht is heb je deze sponzen wat mij betreft na 4 weken ook niet perse meer nodig, uitspoelen en terug plaatsen of vervangen voor een blauwe.

De zwarte Juwel sponzen

Dit zijn sponzen die geïmpregneerd zijn met aktieve kool (zwart poeder). Aktieve kool filtert medicijnen, kleurstoffen en sommige plantenvoeding's bestandsdelen uit je water, na verloop van tijd is dit verzadigd en moet vervangen worden.
Ook hiervoor adviseerd Juwel ze na 4 weken te vervangen, als je het mij vraagt zijn ze na 2 weken al ver verzadigd en werken dus niet anders dan een blauwe spons.

De blauwe Juwel sponzen.

Dit zijn de sponzen die zorgen voor de meeste bacterie huisvesting, deze moeten dus daarom zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Als je ze vervangt doe het dan altijd 1 voor 1 en nooit allemaal tegelijk. Juwel heeft hiervoor ook een vervangstermijn staan waar ik nu zo snel even niet op kan komen, maar je kunt ze blijven gebruiken tot je zelf denkt van "nou heeft hij zijn beste tijd wel gehad". En dat kan soms wel 2 jaar of langer zijn.

Tot slot.

Wanneer moet je dan wel je sponzen schoonmaken?

Dit doe je pas wanneer je filter merkbaar minder hard stroomt. Het schoon maken van de sponzen kan je het beste doen in een emmer met net uit je aquarium gehaald water wat je toch weg gooit omdat je gaat verversen. Spons in het water en knijpen maar op die manier krijgen de bacterien in de spons minder op hun laz.......euhhh falie en zal het evenwicht in je filter sneller op peil zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mirria

Bericht door mirria »

Nou Kevin, bedankt voor al je duidelijke informatie, kan nu eindelijk beginnen met het opstarten van de bak,
ik zal de informatie nog wel regelmatig even terug moeten lezen, :D
maar ik weet nu tenminste wat je wel en beter niet kan doen, het valt allemaal wel mee,
maar je moet het wel weten!! Nou, ben al 'n heel eind gekomen, fijn hoor!

Groetjes Mirria

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Mooi en duidelijk verhaal Kevin!
gr, Rico

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Er wordt niks verwijderd van het forum mirria, dus je kan het altijd nog terug lezen.

Graag gedaan hoor. :wink: :fish:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

richard19j
0-200
0-200

Bericht door richard19j »

De zwarte mat zou ik na verloop van tijd verwijderen als je aquarium goed op gang is. ik heb hem er altijd maar een maand of 2 gebruikt. Dus 2 a 3 keer vervangen.

Hij filtert namelijk ook je eventuele plantenvoeding uit je water.
Heb de groene en de zwarte zelf ooit eens vervangen voor een jbl nitratex zakje.
2 zakjes voor ongeveer 8 euro doe je meer als een halfjaar mee

Xelitas
0-200
0-200

Bericht door Xelitas »

richard19j schreef:De zwarte mat zou ik na verloop van tijd verwijderen als je aquarium goed op gang is. ik heb hem er altijd maar een maand of 2 gebruikt. Dus 2 a 3 keer vervangen.

Hij filtert namelijk ook je eventuele plantenvoeding uit je water.
Ligt er maar net aan welke plantenvoeding je hebt.. De Profito en EasyCarbo van Easylife filter die spons er echt niet zomaar uit... Heb het altijd gebruikt en me planten bleven gewoon lekker vlot doorgroeien.. stopte ik dan groeide ze langzamer..
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!

richard19j
0-200
0-200

Bericht door richard19j »

je filtert ook meestal niet alles eruit maar wel een hoop nuttige stoffen.

Heb hem bij mijn eerst aquarium ook een tijd laten zitten.
Toen hij eruit ging merkte ik toch echt verschil.

Onderwerp auteur
mirria

Bericht door mirria »

Voorlopig laat ik alles nog zo zitten, ik geef de planten trouwens geen planten voeding, hou het in de gaten,
mochten ze het niet goed gaan doen, kan dat altijd nog, nu groeien ze in ieder geval goed.
Het is natuurlijk ook vaak 'n verkoop praatje van juwel om dan nieuwe sponzen te kopen,
ben blij met alle reacties, :D er zit trouwens 'n klein slakje in mijn aquarium, zat zeker tussen de planten,
is ook 'n goeie opruimer toch? Laat hem maar zitten, vind dat wel leuk

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Niet alle slakken zijn nuttig, er zijn heel veel soorten die je planten op gaan eten en als je niet snel in grijpt een hele plaag word.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mirria

Bericht door mirria »

ohh, dat is niet de bedoeling, dat zal ik zeker in de gaten houden,
vond het juist zo grappig.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Zijn ze ook, als je bijv de appelslak neemt dat is leuk om te zien in je aquarium en die zijn wel nuttig. Kan je misschien een foto maken van de slak, dan heb je zekerheid. Mocht het een verkeerde soort ben je er hopenlijk op tijd bij voor er eitjes gelegd zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand