aquarium opstarten

Plaats reactie

Onderwerp auteur
mirria

aquarium opstarten

Bericht door mirria »

Ben 'n paar weekjes geleden begonnen met 'n aquarium van 30 liter, deed precies wat ze in de winkel gezegd hadden,
bactuur toevoegen en zo 2 weken laten staan. Daarna liet ik in de winkel zo'n test doen, bleek dat de nitriet of nitraat veel te hoog was, komt doordat er nog geen vissen in waren.
Werd aangeraden om eerst 5 liter water te verversen, en alvast 2 visjes erin te doen,
verder 10 dagen lang dan 10% van het water verversen, dat heb ik allemaal gedaan en het water was na 10 dagen in orde en konden er dus visjes bij (niet in 1 x te veel vis) dus nu heb ik 7 visjes erin zwemmen, en dat is allemaal goed gegaan gelukkig,
meer doe ik er niet bij, omdat het niet zo'n grote bak is (4 plaatjes en 3 kleine corydoras)
de planten doen het ook heel goed, mijn vraag is nu bij mijn volgende bak, (juwel rekord 60) of het dus beter is om b.v. na
2 dagen dat de bak draait er alvast 2 visjes in te doen, iedereen zegt weer wat anders namelijk,

oh ja, ik ververs dus wekelijks 10% van het water (3 liter) verder doe ik er dan niks aan, lijkt me goed zo??
nou 'n heel verhaal geworden.
gr Mirria :vis:

Onderwerp auteur
Coby

Re: aquarium opstarten

Bericht door Coby »

Je zou een deel aquariumwater kunnen gebruiken uit je andere bakje om de Rekord 60 op te starten en dan de rest met vers water aanvullen, dan heb je al wat goede bacteriëen erin zitten. Daarna zou ik het water toch weer even testen voor je er visjes in doet. Ik ververs iedere 2 weken 1/3 deel van mijn tropische bakken. Zo te lezen ben je in ieder geval al goed bezig. :wink: Ik weet niet of je ook iets van aquasafe of nitrivec gebruikt?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

als je een te hoog nitriet of nitraat heb mag je rustig 25% verversen, zeker in kleine bakken is de grens zo bereikt.

Wat vissen uitzetten betreft, ik doe er altijd na een paar dagen als enkele visjes in om de bacterie cultuur opgang te brengen. Maar help daar bij altijd een handje mee met Bactozym van Tetra.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mirria

Bericht door mirria »

Ik deed de eerste 5 dagen bactuur van het merk colombo in mijn bak, dat staat zo op het flesje, daarna moet je dat wekelijks doen,, in de winkel zeiden ze dat je het eigenlijk niet meer hoeft toe te voegen,
dus weet nu niet of ik dat nog wel wekelijks nog moet gebruiken,
ook zat er 'n flesje safe bij, dat verwijdert dan schadelijke stoffen uit het kraanwater, maar dat schijnt ook niet nodig te zijn?
Of toch maar beter van wel?
In ieder geval 'n goede tip om wat aquarium water te gebruiken voor de nieuwe bak :duim op: , ik zal zeker het water dan nog laten testen, voordat ik visjes koop.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

die bacterien hoef je als het goed is na een week of 2 a 3 al niet meer toe te voegen, als het goed is zijn er dan genoeg goede bacterien in omloop.

Aquasafe als je dat bedoelt zou ik ook mee stoppen als het flesje op is, als het goed is zit er geen chloor en harde metalen in je kraanwater.

Je zou ook 1 filter spons uit je oude bak in je nieuwe kunnen doen, dan komt het spul ook snel genoeg op gang en heb je al die middeltjes niet nodig.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mirria

Bericht door mirria »

goed, dan ga ik gewoon zo door, wel verversen, maar niet al die flesjes toevoegen, alleen wel in het begin bij 'n nieuwe bak,
duidelijk zo! :thanks:

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Graag gedaan natuurlijk.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand