diepvriesvoer oplossing gevraagd
-
DICK 538
Onderwerp auteur - 0-200

sinds kort heb ik een groep discus vissen in mijn aquarium.
heel leuk allemaal alleen wil ik ze het beste voer geven om goed te laten groeien.
dan ben ik met veel advies gekomen op stendker discusvoer met runderhart.
nu geeft dat het volgende probleem de vissen zijn nog klein en wat wild met eten,
zo wild dat blokje voer helemaal aan stukken gaat en veel vertroebeling veroorzaakt.
ik voer zo min mogelijk maar dan wel 5 x per dag.
ik wil wel graag een beetje helder water en niet te bruin.
wie heeft hier een oplossing voor, alvast bedankt.
mvg dick
heel leuk allemaal alleen wil ik ze het beste voer geven om goed te laten groeien.
dan ben ik met veel advies gekomen op stendker discusvoer met runderhart.
nu geeft dat het volgende probleem de vissen zijn nog klein en wat wild met eten,
zo wild dat blokje voer helemaal aan stukken gaat en veel vertroebeling veroorzaakt.
ik voer zo min mogelijk maar dan wel 5 x per dag.
ik wil wel graag een beetje helder water en niet te bruin.
wie heeft hier een oplossing voor, alvast bedankt.
mvg dick
Re: diepvriesvoer oplossing gevraagd
als het nog bevroren is doe het blokje dan in een theezeefje en spoel het af onder de kraan, zo word het doorgaans met alle diepvries voeders gedaan zover ik weet.
Yep, zo doe ik het ook.
Althans de avondmaal die bestaat uit een stukje artemia, rode of zwarte mug, mossel of witte mug en een blokje kant en klaar discusmix. Deze doe ik in een kopje met wat water en na een uurtje giet ik het af in een theezeefje.
Nee, die wordt niet meer gebruikt voor thee.
Op de dag krijgen ze ook een stukje garnalenmix, deze laat ik zo ontdooien en verkruimel ik dan in de bak.
En als ontbijt krijgen ze trouwens wat discus granulaat.
Op het moment krijgen ze hier weer 3x per dag, omdat er discussen bij zitten die nog niet zo oud zijn.
Over een maand of 3 of 4 ga ik weer terug naar 2x per dag.
Dan wordt het de ene dag of granulaat of garnalenmix.
Maar wat voor filter gebruik je?
Ik vond ook altijd dat mijn water niet zo helder was en dat ondanks mijn 2078 eheim, is toch geen kleine jongen voor een 1.50 bak.
Hiervoor heb ik toen nog een 2224 aangesloten en de instroom (naar de pomp) wat halverwege de zijruit gehangen, zodat die wat meer zweefvuil op kon vangen.
Op zich werkt dit wel aardig, maar het mocht nog helderder.
Ik heb toen een beetje kool in de 2224 gedaan, niet te veel en hierdoor kreeg ik veel helderder water.
Plantjes hadden ook geen last van de kool.
Maar.... ben gek op bubbeltjes en nieuwe dingen en dus onlangs een Philips zuiveringsapparaat (purifer) aangesloten, zo'n ozon ding.
Kool eruit en de Purifer erin en eerlijk gezegd, nog nooit zulk helder water gehad.
Althans de avondmaal die bestaat uit een stukje artemia, rode of zwarte mug, mossel of witte mug en een blokje kant en klaar discusmix. Deze doe ik in een kopje met wat water en na een uurtje giet ik het af in een theezeefje.
Op de dag krijgen ze ook een stukje garnalenmix, deze laat ik zo ontdooien en verkruimel ik dan in de bak.
Op het moment krijgen ze hier weer 3x per dag, omdat er discussen bij zitten die nog niet zo oud zijn.
Ik vond ook altijd dat mijn water niet zo helder was en dat ondanks mijn 2078 eheim, is toch geen kleine jongen voor een 1.50 bak.
Hiervoor heb ik toen nog een 2224 aangesloten en de instroom (naar de pomp) wat halverwege de zijruit gehangen, zodat die wat meer zweefvuil op kon vangen.
Ik heb toen een beetje kool in de 2224 gedaan, niet te veel en hierdoor kreeg ik veel helderder water.
Maar.... ben gek op bubbeltjes en nieuwe dingen en dus onlangs een Philips zuiveringsapparaat (purifer) aangesloten, zo'n ozon ding.
Kool eruit en de Purifer erin en eerlijk gezegd, nog nooit zulk helder water gehad.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Visje in het water
- 1000+

Kijk! Dat zeefjesadvies is een nieuwe voor me.. ik pik hier meteen een graantje mee hoor... 
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
Het schijnt dat het dooi water niet top is, vandaar.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Het dooiwater inderdaad niet goed, zie het maar een beetje als stilstaand water.
Maar begrijp ik het nu goed dat je het blokje bevroren in je water gooit? Of lees ik dat verkeerd uit je verhaal.
Als je het bevroren zou doen dan is dat aardig gevaarlijk voor de vis, lippen kunnen verbranden en ik heb zelfs verhalen gelezen van stip hierdoor.
Maar begrijp ik het nu goed dat je het blokje bevroren in je water gooit? Of lees ik dat verkeerd uit je verhaal.
Als je het bevroren zou doen dan is dat aardig gevaarlijk voor de vis, lippen kunnen verbranden en ik heb zelfs verhalen gelezen van stip hierdoor.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
-
Visje in het water
- 1000+

Interessant zeg,... zo simpel, maar ik vraag me af hoeveel mensen hier rekening mee houden?! Ik ben in ieder geval blij met dit topic, want wéér wat geleerd!

ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
-
DICK 538
Onderwerp auteur - 0-200

nee natuurlijk laat ik het eerst ontdooien maar de blokjes runderhart laat geen vocht los.Rody schreef:Het dooiwater inderdaad niet goed, zie het maar een beetje als stilstaand water.
ik denk dat het meer in de vetten zit, het blokje blijft ook gewoon compact.
-
DICK 538
Onderwerp auteur - 0-200

ik filter met een aquapro 600 buitenfilter en een aquaflow 400 binnenfilter.Kees schreef:Yep, zo doe ik het ook.
qua capaciteit moet dat wel voldoende wezen.
voorheen op de amazone bak had ik alleen de buiten pomp aan en dat ging prima.
ik heb net discus granulaat gekocht dan kan ik wat minder diepvries voer geven of niet?
en muggen larven laten ze tot nu toe gewoon liggen artemia ook trouwens.
Dat blokje runderhart komt uit een blister?
In de discusmix van Wesdijk zit ook runderhart, deze komt in plakken.
Hier breek ik een stukje van af en als het ontdooit is, verkruimel ik het in de bak.
Volgens Wesdijk kan het bevroren in de bak gedaan worden, maar om de reden die Rody aangaf, heb ik dat nooit gedaan.
Wat je filters aangaat, zou voldoende moeten zijn.
Ik had hier voor de 2224, een binnenfilter van eheim in de bak zitten, zo'n aquaball.
Dus een beetje gelijkwaardig, maar met die combi vond ik hem nog niet helder.
Geef je eigenlijk gewoon niet te veel voer?
Nu zijn het trage eters, maar als ze echt voer laten leggen, dan zijn ze of niet in orde, of hun buikje is vol.
En als antwoord op je vraag, ja, als je granulaat geeft, dan hoeven ze minder ander eten.
In de discusmix van Wesdijk zit ook runderhart, deze komt in plakken.
Hier breek ik een stukje van af en als het ontdooit is, verkruimel ik het in de bak.
Volgens Wesdijk kan het bevroren in de bak gedaan worden, maar om de reden die Rody aangaf, heb ik dat nooit gedaan.
Wat je filters aangaat, zou voldoende moeten zijn.
Ik had hier voor de 2224, een binnenfilter van eheim in de bak zitten, zo'n aquaball.
Dus een beetje gelijkwaardig, maar met die combi vond ik hem nog niet helder.
Geef je eigenlijk gewoon niet te veel voer?
Nu zijn het trage eters, maar als ze echt voer laten leggen, dan zijn ze of niet in orde, of hun buikje is vol.
En als antwoord op je vraag, ja, als je granulaat geeft, dan hoeven ze minder ander eten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Even off-topic:
Het 'dooi water' schijnt wel goed te zijn voor planten. Het is voor hun wat extra voeding.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan (weet wel iemand die dat wel doet), bak is al vies genoeg met die maanvissen.
Het 'dooi water' schijnt wel goed te zijn voor planten. Het is voor hun wat extra voeding.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan (weet wel iemand die dat wel doet), bak is al vies genoeg met die maanvissen.
Kan goed als je te weinig fosfaat in je bak heb zitten.
maar door de regel is dat niet het geval en dan werkt het juist averechts.
maar door de regel is dat niet het geval en dan werkt het juist averechts.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie