Goudvis met plek bij en op staart

Onderwerp auteur
Henry
0-200
0-200

Re: Goudvis met plek bij en op staart

Bericht door Henry »

Ik kan er één kopen van 120 liter (100x30x40) voor een redelijk prijsje. Genoeg voor 3 goudvissen?

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

Dat is wel erg klein hoor. 50 liter per goudvis is de stelregel. Daarom werd 200 geadviseerd. 150l voor de vissen en dan houd je nog 50 over voor de inrichting en als buffer.

Kleiner dan 180 liter zou ik niet gaan.

Onderwerp auteur
Henry
0-200
0-200

Bericht door Henry »

Hm. Moet ik nog even verder kijken.

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

Op marktplaats zijn vaak mooie bakken te vinden tegen mooie prijsjes. Ook hier op het forum en op Aquaforum.nl worden regelmatig bakken aangeboden. Je moet er maar net tegenaan lopen. Succes :)

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik heb mijn bak ook gevonden op marktplaats. Ik was voor 100 euro klaar. 1 meter bak en 160 liter voor 2 goudvissen. :D Super dat je het advies oppakt!

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Nog even een kleine kanttekening op het verhaal, goudvissen horen eigenlijk helemaal niet in een aquarium thuis, een grote vijver is alleen geschikt voor ze ;) sluiers kunnen inderdaad wel mits de bakmaat groot is.
Ik vind het wel een compliment waard dat je dit zo oppakt hoor ;)
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
Henry
0-200
0-200

Bericht door Henry »

Een dag later (en na de 'zoutwaterbehandeling' van eergisteren) is de plek zichtbaar minder geworden. Ongeveer met 1/3 afgenomen. In ieder geval zie ik geen bloed-doorlopen staart meer.

Ik heb geen Baktopur Direct kunnen vinden, maar wel een vergelijkbaar product (volgens de visboer): Esha 2000. Zojuist een normale dosering in de bak gedaan en het koolfilter er uit gehaald. Andere 2 goudvissen er wel bij gelaten omdat die evt. ook besmet zouden kunnen zijn.

Ik heb nog geen passende bak gevonden. 100 euro is echt mijn max, maar ik heb mijn huidige 70 L ooit gekocht op marktplaats voor 25 incl. luchtpomp, filter en verwarmingselement, dus een grotere moet zeker mogelijk zijn.

Bedankt voor jullie advies en complimenten. Zodra de vis(sen) weer gezond is/zijn zal ik mijn best doen een beter onderkomentje te vinden (leuke uitdaging zoals ik al zei). Ik houd jullie op de hoogte.

Onderwerp auteur
Henry
0-200
0-200

Bericht door Henry »

Rody schreef: sluiers kunnen inderdaad wel mits de bakmaat groot is.
Ik ben geen expert in het herkennen van goudvissen, maar volgens mij heb ik nu 1 sluierstaart (het fotomodel uit mijn eerste bericht), en 2 normale goudvissen van ong. een jaar oud. Wat is het wezenlijke verschil tussen een goudvis en een sluierstaart?

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

Mooi dat het al wat minder geworden is!

Esha 2000 is niet echt te vergelijken met Baktopur, maar wie weet helpt het ook. Daar gaat het om ;)

Houd aquariumfora en marktplaats goed in de gaten en dan loop je vast tegen een meevallertje aan.

Het verschil tussen een goudvis en een sluierstaart is dat een sluierstaart een dubbele staartvin heeft en meestal ook een dubbele anaalvin. Google maar eens op sluierstaart afbeeldingen, dan zie je het wel :). Jouw goudvis is geen sluierstaart, maar volgens mij een Comet (kweekvorm).

Onderwerp auteur
Henry
0-200
0-200

Bericht door Henry »

Jones schreef:Het verschil tussen een goudvis en een sluierstaart is dat een sluierstaart een dubbele staartvin heeft en meestal ook een dubbele anaalvin. Google maar eens op sluierstaart afbeeldingen, dan zie je het wel :). Jouw goudvis is geen sluierstaart, maar volgens mij een Comet (kweekvorm).
Nee, inderdaad geen dubbele staart. Dit is een 'normale' goudvis met een sluierige staart, :p

Ben blij dat het weer beter gaat. Hij/zij is ook weer een stuk levendiger vandaag. Ik zal zo eens een foto van het trio op internet zetten als het me lukt.

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Esha 2000 is inderdaad iets anders ja, erg jammer dat de "visboer" dan zegt dat dit hetzelfde is.

Jones heeft je al een mooie uitleg gegeven over het verschil, je comet kan helaas flinke vormen aan gaan nemen.
Persoonlijk zou ik proberen de vissen naar een vijver te laten verhuizen en geen eens een nieuwe bak kopen.
Deze bak kan je namelijk heel goed gebruiken voor tropische vissen (als je dat wilt natuurlijk).

Onderwerp auteur
Henry
0-200
0-200

Bericht door Henry »

Hier de beste foto die ik zo snel kan maken:
Afbeelding
Die witte heb ik tegelijkertijd met de rechter gekocht en waren identiek. De één is wit geworden en de ander gegroeid.

Ik snap jullie bezorgdheid over grootte, bak of vijver etc... Als ik de vissen een goed onderkomen kan geven in een grotere bak zou ik dat graag doen. Als ze beter gedijen in een vijver zou ik afstand moeten doen wat ik jammer vind.

Het is misschien een goede bak voor tropische vissen, maar dat is (nog) niks voor mij. Ben gewoon dol op goudvissen, vind het mooie beestjes (doen me denken aan miniatuurkarpers - zal ook wel familie zijn...)

Hm. Jullie brengen me erg in twijfel. Grotere bak of vijver/wegdoen... Zijn er überhaupt wel goudvissen die in een aquarium kunnen dan?

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Jeetje, die rechter is al flink of niet?

Moeilijk verhaal is het he, snap helemaal dat je geen afstand wilt doen van je dieren hoor, dat is heel normaal.
Het is alleen zo dat er eigenlijk geen 1 goudvis in een aquarium kan, sluiers zou ik dan weer vanaf 1.50m houden. Maar zoals gezegd, weg doen is niet makkelijk.

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

Mooi stel visjes heb je daar!

Goudvissen zijn inderdaad familie van de karper, ze zijn gekweekt uit de zilverkroeskarper namelijk :).

Tsja, ze kunnen in een aquarium, maar het liefst vanaf 2 meter. Ze worden erg groot, zwemmen veel en vervuilen enorm. Voor sluierstaarten wordt een aquarium van 120 cm vaak aangeraden, maar persoonlijk vind ik 150 cm beter passen. Deze worden 20-25 cm groot.

Een aquarium van 200 liter zou een enorme verbetering zijn op wat je nu hebt, maar is eigenlijk niet toereikend. Ik moet wel zeggen dat ik je vissen er erg goed uit vind zien als je kijkt wat hun bakmaat is.

Ik snap dat je geen afscheid van ze wil nemen, maar er is een optie. Als je een bak van 200 liter zou aanschaffen kan je kijken hoe ze het daar in doen, waarschijnlijk zullen ze een aardige groeispurt doormaken. Kijk even aan hoe het loopt. Vind je na een tijdje dat de vissen inderdaad een grotere bak nodig hebben dan bekijk je de mogelijkheden daarvoor.

Ik weet niet hoe het bij jou met financiën en ruimte zit, maar als je goudvissen zo leuk vindt is een 2 meterbak toch prachtig? Dan kan je er een groep van 8 goudvissen in zetten. Mooi inrichten met planten e.d. Wat een geweldig zicht is dat! En niet te vergeten, wat denk je dat je vissen ervan vinden ;).

Onderwerp auteur
Henry
0-200
0-200

Bericht door Henry »

Thanks, ik vind ze er ook wel goed uitzien.

2 meter vind ik iets te veel, 200 liter zou goed kunnen (ongeveer van een meter breedte dus...). Kijken hoe ze het daar met z'n 3en in doen.

Je hebt zeker gelijk met de 2 meter bak en een groep van 8, maar zoals ik al zei, daar heb ik de ruimte niet voor (over).

Wat ik dus ga doen is op zoek naar een bak van 200 liter en de vissen daar in zetten. Verkoop ik degene die ik nu heb wel (maar pas als ik een nieuwe heb natuurlijk)