hallo allemaal. ik heb een juwel 400 gekocht en mn lichtbalk is nu al kapot. hij had al kuuren en dat wist ik. nou heb ik hem open gemaakt en is mn vsa waarschijnlijk kapot.
ik heb een vsa van 2x38 watt erin zitten die kapot is. heb voor een nieuwe gekeken maar die is bijna 100 euro. nou heb ik op mn werk 2 vsa's liggen van phillips van 1x49 watt. dat is wel tl5(zelfde als t5 tog?) als ik daar nou 2 van doe kan dat? is mijn licht dan goed? of kan ik beter wat anders doen? dan heb ik ook gelijk t5 en het kost niets.. zelf kan ik het wel aansluiten maar of het licht en wattage dan ook goed is zou ik egt niet durven zeggen.. hoop dat iemand mij kan helpen!
mvg bob
lichtbak kapot vsa
Re: lichtbak kapot vsa
Even voor de duidelijkheid:
Je wilt 2x een VSA plaatsten voor een T5 lamp van 49W?
Je komt dan dus uit op 2x T5 49W zoals ik het lees.....als dit zo is dan zeg ik meteen doen, wel even kijken hoe lang die buizen zijn dan, die moeten dan niet 20cm te kort zijn of zo, dan belicht je de hoeken niet meer.
Je wilt 2x een VSA plaatsten voor een T5 lamp van 49W?
Je komt dan dus uit op 2x T5 49W zoals ik het lees.....als dit zo is dan zeg ik meteen doen, wel even kijken hoe lang die buizen zijn dan, die moeten dan niet 20cm te kort zijn of zo, dan belicht je de hoeken niet meer.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
ja ik heb dan 2 vsa van 2x tl5 49w en nu 2x38w. nee ik wou hem gewoon op orginele juwel maat houden. maar kunnen daar dan gewoon juwel lampen in? heb ik dan niet teveel watt?
lichtbak kapot vsa
Ok, maar 49w T5 is geen maat voor 1.50m.
Normaal zitten erin een 400 4 buizen van 54w, ik weet alleen niet hoe die buizen geplaatst zijn, ik denk dat ze links en rechts uitgelijnd zijn en dan heb je over ongeveer 1.20m 4 buizen zitten en de 2 uiteinden 2 buizen.
Zo zie je, teveel heb je dus niet, ik vind 2 buizen op zo'n bak nog best weinig. Of je moet discussen houden, die hebben dan wel genoeg licht denk ik.
Normaal zitten erin een 400 4 buizen van 54w, ik weet alleen niet hoe die buizen geplaatst zijn, ik denk dat ze links en rechts uitgelijnd zijn en dan heb je over ongeveer 1.20m 4 buizen zitten en de 2 uiteinden 2 buizen.
Zo zie je, teveel heb je dus niet, ik vind 2 buizen op zo'n bak nog best weinig. Of je moet discussen houden, die hebben dan wel genoeg licht denk ik.
huh? ik heb een orginele juwel bak van 1.50. juwel 400 maar heb maar 2 balken geen 4.. een daylite en een warm lite.. en hij is echt orgineel heb de papieren ook.
lichtbak kapot vsa
Klopt, maar jij hebt het vroeger "oude" type bak met T8, de 400's worden tegenwoordig geleverd met 4x T5 verdeeld over 2 armaturen.
Maar dat ze er vroeger maar 2 lampen indeden zeg.....ik heb in de rio 240 al meer licht zitten.
Ik zou er persoonlijk meer in doen als dat mogelijk is.
Maar dat ze er vroeger maar 2 lampen indeden zeg.....ik heb in de rio 240 al meer licht zitten.
Ik zou er persoonlijk meer in doen als dat mogelijk is.
oh oke. dat is wel heel veel werk denk ik. zou niet weten waar ik die andere moet laten dan.. maar het kan dus wel met die andere vsa met meer watt?
lichtbak kapot vsa
Dat is inderdaad wel meer werk ja, met de andere 2 vsa's kan het inderdaad ook. Zolang je maar de juiste lampen pakt, de lengte zoals de tl voetjes nu zitten komt dat overeen met 49w T5?
ja want die voetjes moet ik tog omzetten en het is allemaal 1.20 als het goed is maar meet alles dubbel na. is dat echt zo weinig licht? misschien dan maar reflectoren ofzo erboven..
Oh, dat is mooi.
Als je kijkt hoe Juwel ze nu uitleverd, dan zit er meer dan het dubbele aan licht boven.
Ik vind het inderdaad erg weinig, ik vind het ook zo vreemd dat er maar 2 balken boven zo'n bak zitten.
Kees heeft ook nog het type met T8, misschien heeft hij er ook maar 2......even wachten, misschien reageerd hij hier nog wel.
Als je kijkt hoe Juwel ze nu uitleverd, dan zit er meer dan het dubbele aan licht boven.
Ik vind het inderdaad erg weinig, ik vind het ook zo vreemd dat er maar 2 balken boven zo'n bak zitten.
Kees heeft ook nog het type met T8, misschien heeft hij er ook maar 2......even wachten, misschien reageerd hij hier nog wel.
oke..
bob,
bij mij is de vsa ook kapot, en heb voor nog geen 25 euro een nieuwe.
het is ook 2x 38W.
bij mij is de vsa ook kapot, en heb voor nog geen 25 euro een nieuwe.
het is ook 2x 38W.