Wat doe jij op waterverversdag?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
Visje in het water
1000+
1000+

Bericht door Visje in het water »

Hallo aquarianen!

Even gewoon een luchtige topic, uit pure nieuwsgierigheid! :P

Hebben jullie ook een "vaste" dag, waarop je het water ververst?
Wat doen jullie dan eigenlijk allemaal? Hebben jullie daar een vast programmaatje voor?

Bij ons is het meestal in het weekend, waterverstime!
Standaard maak ik hierbij de ruiten schoon en haal ik evt wat bruine slakjes weg (Géén APPELslakjes :o :D ).
Ik spoel evt. ook een filterspons luchtig uit.

Op andere dagen doe ik eens wat aan de beplanting.
En ruim ik het kastje onder het aquarium weer eens op :? hihihi

Het testen gebeurd ook (bijna) op een vaste dag, de resultaten hiervan worden genoteerd in ons logboekje. Dit testen doen we het liefst de dag vóór de waterverversing.

Hoe gaat dit nou bij jullie? :chat:
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

René
600-800
600-800

Re: Wat doe jij op waterverversdag?

Bericht door René »

Geen vaste dagen of zelfs een programma. Ik ververs sowieso 1 keer per week, meestal als ik niets te doen heb of het gewoon moet (en soms zelfs 2 of 3 keer per week als ik me echt kapot verveel :D).
Af en toe de ruiten schoonmaken, 1 keer in de paar maand filter verschonen en dat is het wel. Planten hoef ik eigenlijk niet te snoeien, mag hier lekker doorgroeien + heb amper snoeibare planten.

Waterwaarden test ik amper. 1. Omdat die dingen van mij niet kloppen 2. Omdat het geldverspilling is. Als je het elke week test zijn ze zo op en mag je weer 50 euro betalen.
Ik test pas als er wat mis is, alhoewel ik meestal eerst een flinke waterverversing doe dan.
Mijn bakken

Groeten,
René

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ik ververs niet zo vaak mijn water, maar dat is ook niet echt nodig. De planten nemen aardig wat nitraat op, en vooral de garnalen doen het prima met wat ouder water, heb ik het idee. Als het nodig is doe ik ook wel meteen de helft. Gewoon zo'n aquariumstofzuigersokje over de tuinslang heen, elastiekje eromheen, en de tuin in. De slang zet ik dan met van die lijmklemmen vast met het uiteinde halverwege de bak. Dan kan ik gewoon weglopen en hij stopt met aanzuigen als hij halverwege is.... ideaal 8)
Het filter maak ik ook nauwelijks schoon, want het leuke van een juwel-filter is dat alle troep terug je bak in zweeft als je het filtermateriaal eruit haalt :roll: dus dat laat ik ook veelal met rust.
Ruiten schoonmaken doe ik wel elke keer, maar niet altijd erg grondig. En af en toe wordt mijn vader daar zo gek van dat hij het zelf doet :mrgreen:
En voor de rest doe ik vooral veel met de planten, even snoeien, terugplanten, verschuiven, opbinden, delen, stekken, kleibolletje erbij, even verplaatsen nog, dan kan dat plantje daar beter staan, en zo blijf ik wel even bezig :mrgreen:
Maandag is hier de dag voor Profito en (één keer per drie weken) een nieuwe fles CO2...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Visje in het water
1000+
1000+

Leuk om zo te lezen zeg! :)

Interessant om te lezen over de practische uitvoering: slang, klemmetje enz, het toevoegen van de plantenvoeding en over het filter met z'n troep. ;)
en ja de ideeen over testen of niet...

Goh toch weer anders... Ik ben benieuwd naar de rest.

René
600-800
600-800

Bericht door René »

Dat klemmetje is heel erg handig! Heb ik ook bij mijn Rio 400 (zie mezelf niet gauw met emmertjes 200 liter uit die bak halen en weer bijvullen :P), aan het aquarium klemmen, kraantje opendraaien, slang daar buiten gooien en lekker wachten. Vervolgens de slang aansluiten op de kraan, en even in de gaten houden dat de bak niet overstroomd.
Mijn bakken

Groeten,
René

Leon
200-400
200-400

Bericht door Leon »

Hang hier een 1200l/u opvoerpomp in de bak, die zet ik een 20 minuten aan en hoppa 40% water eruit :D
Ondertussen snoei ik waar nodig de plantjes.
Als het water eruit is gaat de tuinslang aan de mengkraan in de keuken en laat ik het water via de opvoerpomp zo weer de bak instromen. Geen klemmetjes of ander lastig spul, het gewicht van de pomp zorgt ervoor dat ik er niets aan hoef te doen, kan met een bakkie koffie in de stoel zitten wachtten totdat de bak weer vol is.
Fulltime aquarioot, vraagbaak en amateur Aquascape kunstenaar
(de in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst)

Mijn amazone beekje

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hier ook geen vaste dag, ploegendiensten :).
De discusbak doe ik meestal ergens tussen de 5 en 7 dagen.
Wordt dan iets van 40% ververst, misschien hier en daar wat snoeien en de raampjes lappen.
De Rio125 en de 200l bak die boven staat, doe ik meestal rond de 10 / 14 dagen en voor de rest hetzelfde als de ander bak.
Filters, de Rio heeft de standaard juwel binnenfilter, hier vervang ik om de andere keer verversen het witte vliesje. ergens tussen de 3 en 6 maanden kijk ik naar het overige materiaal.
Op de andere bakken staan buitenfilters, hiervan vervang ik om de 2 / 3 maanden de witte watten en ergens tussen 6 en 12 maanden kijk ik naar het ander filter materiaal.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Zaterdag of zondag ververs ik en ik doe daarna gelijk wat easy carbo en easy life profito erin en ik stek als het nodig is mijn planten.
Laatst gewijzigd door Mitchel op 07 jan 2012 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

hier doe ik elke zondag beide bakjes verversen.
gewoon met een afhevelslang en emmer, zijn maar 5 en soms 6 emmers.
en de nano is maar een halve tot 3/4 emmer.

als het nodig is snoei ik de achterwand, en haal de losse riccia en blaadjes weg.
aangezien ik nu min of meer een "vaste" scape heb is er nog maar weinig aan planten
te snoeien, heb nu veel grasjes en mosjes :)
ook met planten slepen is er niet meer bij helaas haha.
oke een heel klein beetje dan :D
als het nodig is de ramen lappen en het filtervlies uitspoelen.

op maandag gaat er 2ml profito en carbo bij, en donderdag mag er evt.
nog wat met mosjes en plantjes gefrutst worden :D

af en toe als het echt nodig is spoel ik de filterwatten uit, de rest laat ik gewoon zitten.
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Dit doe ik vaak op vrijdagmiddag. Lekker ff verversen...alle 3 de bakken.
Eerst de 300. Gewoon aanzuigen en put in. Daarna aansluiten op buitenkraan en weer aanvullen.
Je kan de bodem bijna niet doen hier...aangezien er een aantal kilo's steen op liggen.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Nano

Bericht door Nano »

Ik ververs iedere 2 dagen een klein deel, komt effectief neer op 25% per week. Jullie hebben vast gelezen, alles groeit en bloeit en fokt in mijn bak dus ik vind het prima.

Verder stofzuig ik alleen dat deel waar ik nog bij kan eigenlijk, vanaf de helft van de bak tot aan de achterplaat is té vol om nog echt goed tussen te kunnen komen. Lossen bladeren en zo collecteert de colisa lalia dus hoef niet veel te doen.

Filter doe ik 1x in de maand of wanneer ik denk dat het nodig is (merk ik aan de uitstroom).

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Ik ververs dus altijd op zondag, of ik moet op de zondag weg zijn dan dan pak ik de zaterdag.
Ik hevel het water af met een slang die de tuin in gaat, daarna een andere slang aan de kraan in de keuken en weer vullen.
Dit doet ik bij de Rio en de kogelbak oo deze manier, de Rio gaat 30% uit en de kogelbak 50%
Als ik hiermee klaar ben gooi ik er altijd nog Easylife VFM bij.
De zeebak doe ik om de week 10% maar dit is nog zoeken voor mij wat het beste is.

De slaapkamerbak gaat ook elke week 30% uit, deze doe ik op een doordeweekse dag en heb ik geen vaste dag voor.

filters doe ik om de 2 à 3 maanden even openmaken en de watten vervangen, garnalen uitvangen en de sponsen uitspoelen.
Voor de rest gebeurd er bar weinig met het filter.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Jeltje
1000+
1000+

Bericht door Jeltje »

ik ververs bijna altijd op zondag. Althans... als gewoon naar school moet, in de vakantie ververs ik wat vaker en gewoon wanneer dat zo uitkomt.
Ik schrijf wel altijd even op hoeveel en wanneer ik water heb ververst.
De meterbak ververs ik nu nog vrij weinig, dat vooral omdat de meeste vissen er nog niet in zitten. Ongeveer 20% per week.
De 60 cm ververs ik redelijk vaak aangezien die kikkers toch lekker vervuilen... Ongeveer 50% per week.
En de 80 cm is nu nog niet bewoond, maar daar zal toch ongeveer 25-30% per week worden ververst.

Onderwerp auteur
Visje in het water
1000+
1000+

Wat leuk dat jullie allemaal reageren. Je ziet toch wel verschillen zeg!
Ook in de hoeveelheden water wat men per keer ververst. De filters laten we volgens mij wel allemaal redelijk met rust.

Goh.. leuk hoor, zo een kijkje bij jullie! ;)

stephan
0-200
0-200

Bericht door stephan »

ik ververs mijn bak het liefst om de dag
dit is mede omdat ik me jonge maantjes nogal verwen met eten en mooie grote lieft perfect uitgegroeide vinnen wil
me filter laat ik met rust maar die is ook pas 2 maandjes oud :)