Wederom een nieuwe stelling gemaakt door een goede vriend Jos
ik denkt dat het een misverstand is dat vissen door inteelt zwakker worden. Dat gebeurt misschien wel, maar waarschijnlijk pas na heel veel generaties.
Hij vermoedt dat het een andere oorzaak heeft dat vissen na x aantal generaties nakweek zwakker worden, namelijk deze:
het ontbreken van natuurlijke selectie
In de natuur zullen vissen met "kleine gebreken" vrijwel nooit het volwassen stadium bereiken, maar eindigen in de magen van andere vissen en dieren. Derhalve zullen de zwakke broeders en zusters zich ook niet voortplanten.
In gevangenschap/aquaria bestaat dit mechanisme niet, of in ieder geval: veel minder. Daardoor zullen ook de zwakkere vissen kans krijgen om volwassen te worden en hun genetische defecten overdragen aan hun nakomelingen.
ik ben natuurlijk geen bioloog, maar ik denk dat voor het bovenstaande veel valt te zeggen.
Nog een aanvulling: ik heb begrepen/ooit gelezen dat alle hamsters die in gevangenschap worden gehouden afstammen van een enkel paartje ooit gevangen hamsters. Ik kan de feitelijkheid van deze bewering natuurlijk ook niet controleren,
net zo min als ik de onjuistheid van die bewering kan aantonen.
Zelfs als het niet helemaal waar is vermoed ik dat in de bewering de kern wel juist is (namelijk: dat alle hamsters in gevangenschap afstammen van een zeer beperkte groep "wilde hamsters").
Een hamster is een warmbloedig zoogdier. In de classificatie der soorten is dat de meest ingewikkelde categorie van dieren, zeg maar. Ook wij mensen behoren daar toe.
Hij kan zich niet voorstellen dat iets wat voor hamsters geldt, ook niet voor veel lager geklassificeerde dieren als vissen (koudbloedig) geldt.
Nogmaals. Ik ben een geinteresseerde leek
Wat denken jullie zijn jullie het hier mee eens of zit het anders in elkaar zo ja hoe ..? ook mag er flink gediscussierd worden met elkaar
Groetjess
Your Pollmaster of eeder stelling master