Ik heb sinds 3 weken rietjes in het aquarium omdat ik drijfplantjes heb maar die werden steeds ondergedompelt door de harde stroming van mijn filter.
Er zit nu een groen laagje haaralg ofzo
Zijn die haren op het rietje echt groen, of een beetje kleurloos grijs?
die haren op de anubias lijken me inderdaad een van de vele soorten groene algen. Op zich geen alg om erg ongerust van te worden, maar misschien toch even de volgende dingen in de gaten houden;
Vervuilingsgraad van de bak, en met name het gehalte aan nitraat. Het beste is om je water te laten testen bij een lfs of zelf een druppeltestje koopt.
Punt twee, welke verlichting heb je? Als je een lamp hebt met een groot aandeel blauw (Fel wit of zelfs blauw licht). De zogenaamde speciale plantenlampen (Gro-lux) zijn echte algenstimulatoren.
Ja precies. wat staat er op het lampje? Er zijn vele kleuren wit...
en, als je dat rietje er uit haalt, hoe voelen die draadjes dan aan? en, hoe ruiken ze?. Misschien een stomme vraag, maar groene algen ruiken doorgaans ´fris groen´ en andere types... euh niet.
Daylight is prima volgens mij, maar als rody zegt dat dat in de buurt komt van 10.000K, dan is dat inderdaad veel te veel blauw voor zo´n klein bakkie.....
Dan zal je het ook in de nitraat moeten zoeken. Mij lukt het helaas nooit om die algen te kweken, maar ik weet nog wel dat het in het begin geen probleem was voor mij... Heel raar, en ik weet er geen antwoord op. Maar verversen dus...
Wat ik ook altijd aanraad is de voeding te halveren. De meeste mensen voeren standaard 2 x teveel heb ik de indruk. Mijn hongerige malawi´s krijgen soms maar om de derde dag voer.. en ze leven in goede gezondheid... Alg is bij mij minimaal, ondanks dat ik te weinig ververs..
Volgens mij gooi je Lumen en Kelvin door mekaar.
Lumen bepaalt de lichtsterkte en Kelvin bepaalt de kleur temperatuur ff kort gezegd.
Zou ook beginnen met minder voeren en eventueel eens kijken of je de lampen kan vervangen.
Zelf ben ik een groot fan van Arcadia lampen.
De lamp moet je sowieso na een jaar vervangen (zeker met sylvania) omdat het spectrum er dan "uit" is, gebruik je ook plantenvoeding? De alg lijkt erg op draadalg, dit kan komt vaak omdat de planten een voedingstekort hebben.