Scalaren decor - ons dagboek

Plaats reactie

Blackwolf-nl
0-200
0-200

Re: A. ocellatus decor - ons dagboek

Bericht door Blackwolf-nl »

ik had haast het zelfde getypt als visje in het water..................
waren het niet dat mn kaak net even onder het bureau rolde .....
kan alleen nog gorgel geluiden laten horen.

echt ik kijk met smart uit naar de rest van de bouw.
dikke 10+

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Blackwolf-nl schreef:ik had haast het zelfde getypt als visje in het water..................
Lang leve de uitvinding van het toetsenbord :Cheer:
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Kevin schreef:Er werd me vertelt van niet, het zou er speciaal voor zijn zelfs.
Ben jij even gelukkig! Hoewel ik hierbij altijd m'n twijfels heb. Ja, ik weet het, coco slaat waarschijnlijk op de plant kokospalm en inderdaad, verschillende delen ervan zijn waterbestendig voor érg lange duur. Maar, peat slaat op turf, hetgeen - net als de meeste organische materialen - niet waterbestendig is.

Wij zijn echter van plan om mulch, houtpulp, turf, ..., te gebruiken en die zaken rotten allemaal als ze in aanraking komen met water. Daarom is het drukken in of het strooien op de Epoxy voor ons geen alternatief. Indien we dat doen, lopen we het risico dat, naarmate de tijd verstrijkt, we uiteindelijk zonder iets zullen overblijven. De enige manier om het te laten werken, is door het organisch materiaal eerst in Epoxy (of Kompaktuna) onder te dompelen en er dan nog minimum 3 lagen Epoxy over te zetten. Zo komt het niet in contact met het water en rot dus niet weg. Het enige probleem dat we dan tegenkomen, is dat het organisch materiaal, tenminste volgens de fabrikant van de Epoxy, dan gedroogd moet worden. Omdat anders de harslaag anders niet goed schijnt uit te drogen. Gelukkig heb ik vanmiddag een magazijn gevonden dat leeg komt te staan in september en dat daarvoor gebruikt zal kunnen worden. :D

Visje in het water schreef:Sorry hoor..
even mijn onderkaak en kin weer oprapen...
die waren naar beneden gevallen door opperste verbazing. WAT MOOI!
Heell veel suc6... Ik ben heeel benieuwd!
Hahaha, visje!

Ja, het is een knap paludarium! ;)

We gaan hem trouwens niet nabouwen. Dat is niet te doen, in een submers milieu. Maar, wij gebruiken hem om de richting aan te geven waar wij heen willen.

Het zal een werk worden van lange adem. Een einddatum hebben we ditmaal niet, maar het zal zéker niet voor eind maart zijn. Dus, je zult geduld moeten hebben alvorens het resultaat er is. :lol:

Bedankt voor je goede wensen! :D

Blackwolf-nl schreef:ik had haast het zelfde getypt als visje in het water..................
echt ik kijk met smart uit naar de rest van de bouw.
dikke 10+
Tja, wij laten ons niet zo snel uit het lood slaan, op het gebied van decorbouw voor aquaria. Daarnaast hebben wij, als gehandicapten, de tijd die nodig is om dergelijke projecten tot een goed einde te brengen. ;)

Wel, hier is dezelfde uitleg nodig die ik zonet aan Visje heb gegeven. Het zal een werk worden van lange adem. Verwacht zéker geen eindresultaat voor eind maart. En, of we die datum zullen halen, is op het moment volstrekt onzeker. We zitten nog in de fase van inlichtingen winnen. Maar, tot hiertoe lijken onze ideeen realiseerbaar. Dan komt er nog een fase van uittesten welke techniek we wensen te hanteren. Dan pas beginnen we eraan. En, het is een decor waar we ongelooflijk veel werk aan zullen hebben. :lol:

Hartelijk bedankt voor je hart onder de riem! :D

Laurens schreef:Lang leve de uitvinding van het toetsenbord
Inderdaad, beste Laurens! :D
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

Coco-peat is een variant van het afval van de kokosnoot, igv peat is het fijn gemalen, maar je hebt ook coc-fiber of coco-chips.
Rotten doet het allemaal, alleen niet zo snel, dus ik snap je onderwater afwegingen.

Denk bijv. ook ns aan Xaxim materiaal, dit is ook in allerlei vormen te verkrijgen en biedt door de stammen, en de platen of het gruis (haha xaxim peat) wellicht ook mooie ontwerp mogelijkheden.

Succes, mooi project en doe het rustig aan, het bouwen en ontwerpen is al zo een mooi onderdeel ervan, maar hou ons op de hoogte ...

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Ja, daar had ik ook al schrik voor... :?

Ik heb nog nooit van Xamim gehoord. Waar verkopen ze die dingen? Ook in tuincentra? :roll:

Ja, we gaan het rustig aan doen. We hebben trouwens geen andere keuze. Dit decor is té veel werk om in één ruk klaar te krijgen... ;)
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Uaru decor - ons dagboek

Bericht door Vlekkie »

Er is hier weer wat gebeurd... :?

Zoals je kan zien op onze haastig getekende plannetjes, had mijn aquarium een asverschuiving na 2 meter en dit om mijn radiator nog bereikbaar te houden. Alles was hier bijna koek en ei, toen Eric me vertelde (ruim laat, maar ja, zo is hij) dat hij geen aquarium kende met een asverschuiving in, die langer dan 7 jaar stand hield. Ik ben mij prompt gaan informeren (ik heb o.a. gesproken met een Franstalige aquariumbouwer die in in Brussel woont en, ik verzeker je, er moet al héél wat gebeuren eer ik nog maar overweeg te praten met een Franstalige Brusselaar (net nog niet het einde van de wereld, of zoiets, maar het moet er toch danig op lijken :D )) en alle mensen die ik gecontacteerd heb, raadden mij ten stelligste af om een asverschuiving in mijn aquarium te leggen.

Nu, goed, Tim en ik zijn eruit geraakt. We behouden de oorspronkelijke diepte (70 cm) maar de bak komt nu wel een stuk dieper de kamer in. Vandaar dat we besloten hebben er 30 cm af te pitsen, dus de bak waarover we zullen beschikken, zal er één worden van 290x70x80 (wh: 70) = 1400 liter. :roll:

Daarmee was het hele verhaal natuurlijk nog niet geschreven, want ik heb volgend jaar wél uitzicht op een bak van 320-350x70x80. Omdat zowat de 'zwaarste' visjes die ik zal houden, een groepje Astronotus ocellatus zal zijn in combinatie met een Aequidens rivulatus of iets dergelijks (Crenichicla, Heros notatus, ...) vind ik ook dat ik die het ruimst moet huisvesten van al m'n visjes. Dus, dat betekende afscheid nemen (uitstellen voor 1 jaar) van het vissenbestand voor deze bak en het decor dat erbij hoorde. :cry:

Oplossing: het visbestand nemen wat ik voor volgend jaar had staan en het leitmotief voor hun decor nu toepassen op deze bak. Dus, het riverbank-decor is voor 1 jaar uitgesteld en daar komt door de grote poort binnengewandeld: het Mangrove-decor dat met 1 jaar vervroegd wordt. Het enige nadeel was, dat er nog helemaal geen visbestand voor gemaakt was. Ik wist enkel dat het mijn Uaru-bak zou worden, dus alle visjes zouden hier aangepast moeten worden. Nu zie ik mij genoodzaakt om het onder tijdsdruk in elkaar te boksen. :?

Dus, dat heeft me de laatste dagen nogal wat kopzorgen gebaard. Dit heb bij elkaar gesprokkeld:

8 Uaru amphiacanthoides
1 koppel Heros notatus (kleine kans, weet ik ook wel, maar je weet maar nooit) of severum / Hypselecara temporalis / Thorichthys meeki (lengte?) / Cryptoheros saijca (lengte?)
8 - 10 Xenentodon cancilla (als hij niet verorbert wordt, tenminste)
Panaque nigrolineatus
Mastacembelus armatus of erythrotaenia
8 Mystus vittatus / Heteropneustes fossilis / Pimpodella gracilis
en ik hou deze schoolvisjes nog achter de hand
Balantiocheilus melanopterus / een Leporinus-soort (ter vervanging eventueel van de X. cancilla) / Distichodus sexfasciatus of D. lusosso.

Kan dit? Of, ben ik m'n dromen weer voor waar aan 't nemen? :?:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Uaru decor - ons dagboek

Bericht door Kees »

Das weer een aardig verslag.
Mangrove, lijkt me erg mooi.
Wat je bestand aangaat, ken ze niet zelf, maar wat ik zo lees, zou het moeten kunnen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Reuze bedankt, beste Kees, voor je waardevolle inlichtingen. :duim:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

Vlekkie schreef:Ja, daar had ik ook al schrik voor... :?

Ik heb nog nooit van Xamim gehoord. Waar verkopen ze die dingen? Ook in tuincentra? :roll:

Ja, we gaan het rustig aan doen. We hebben trouwens geen andere keuze. Dit decor is té veel werk om in één ruk klaar te krijgen... ;)
Hi Dirk
Xaxim oa hier http://www.xaxim-shop.de/ of hier http://www.ent-terraria.nl/index.php/ca ... --Co-.html, maar is niet echt een onderwater toepassing, dan heb ik je verkeerd begrepen wellicht.
Epiweb zou je wel onderwater kunnen gebruiken, maar dit zie je eigenlijk nooit. Ik kan me voorstellen dat je daar stukken op lijmt etc om profiel te krijgen, en dan met een mengsel van mos en voedingsbodem insoppen.
Het is heel licht en met een schaar te knippen of te buigen etc etc. Maar ziet er in eerste instantie niet natuurlijk uit overigens.

Mangrove is prachtig, ben heel benieuwd, kan je over de vissen werkelijk helemaal niets zeggen, dus ga afwachten op jouw keuzes,...haha.

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Hartelijk bedankt voor je nuttige info, beste Oldenzeel! :duim:

De enige mogelijkheid om organisch materiaal te gebruiken is - volgens ons, althans - om het volledig onder de Epoxy te begraven. Want, als het in contact komt water (en vooral de zuurstof die in het water zit) rot het gegarandeerd. Dus, ik vrees dat je epiweb idee daarop spaakloopt. Anders moet je eens een tekeningetje maken van hoe ik me het moet voorstellen. :mrgreen:

Langs de andere kant, zolang het onder de epoxy begraven zit, kunnen alle organisch materiaal gebruiken. :D
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

ben erg benieuwt :mrgreen:
wanneer gaan jullie nou echt beginnen?
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Gisteren naar de winkel geweest om alles te kopen wat we als decoronderdelen zullen gebruiken. :D

Afbeelding

We hebben het volgende gekocht:

- 2 kruiken
Afbeelding

- 2 zakken steentjes, rechts.
Afbeelding

- 1 zak steentjes, rechts.
Afbeelding

- 7 zakken turf.
Afbeelding

- 7 borden (bovenaan rechts).
Afbeelding

- 3 zakjes druivelaar.
Afbeelding

Nu moet de turf en de steentjes drogen. :shock: Iets waar we niet aan kunnen beginnen voor eind september. :roll:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Dat blijft een beetje afhankelijk van het weer, beste Stefan. ;)

Zoals je merkt, zijn we nog steeds in de voorbereidende fase. En je hebt waarschijnlijk ook de datum gelezen die veel van onze mogelijkheden bepaalt. Op het moment zijn we aan het wachten op ons officieel werkblad. Maar, het is onderweg, verzekert men ons. Dan naar onze winkel om beschermingsplastiek. Maar eind september, begin november zou alles in gereedheid moeten zijn. Nog een week of 3 met misschien al een eerste poging hier en daar... :lol:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Héé Dirk heb me hierop verheugd en eerlijk gezegd, dat het nu mangrove wordt ipv het riverbank-decor maakt mij geen ruk uit ;) ik kijk gewoon uit naar het project, de voorbereiding, de passie, het samenwerken, de vooruitgang, de foto,s en de filmpjes.

Als ik zo zie wat jullie al weer hebben aangeschaft wordt ik nog nieuwsgieriger en ongeduldig. Dit is het enige voordeel van de stomme korte slechte zomer die we dit jaar hadden....jullie gaan nu echt aan de slag met het nieuwe project.....ik heb er zin an.

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Hi, beste Rita! Het is altijd leuk om iets van jou te vernemen. ;)

Ons maakt het ook niet veel uit welk soort decor het wordt. Het voordeel van een Mangrove-decor is wel dat het een stukje makkelijker is dan een Riverbank-decor. En, verschillende van de gehanteerde technieken kunnen we overzetten naar het Riverbank-decor voor volgend jaar. :lol:

Tja, beste Rita, reken daarbij nog op een (grote) hoeveelheid eigengemaakte stenen en houtstukken (gedeeltelijk eigengemaakte (de typerende Mangrove-wortels) en kienhout), en je krijgt zowat een allegaartje bij elkaar waar iets mee te doen valt. :D

Ja, de zomer viel ons ook wat tegen... :? Het voordeel is inderdaad dat we sneller dan verwacht met ons decor zullen beginnen. We zijn nog niet zover (we hebben nog geen plannetje, we hebben nog geen werkblad, het organisch materiaal moet nog drogen, etc.) maar denken toch dat we eind september kunnen beginnen. :shock:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -