baardalg?

Onderwerp auteur
konijntjeluuk
0-200
0-200

Re: baardalg?

Bericht door konijntjeluuk »

Nitriet is uiteraard 0, en nitraat zit aan de hoge kant: tussen 25 en 50 (gemeten met zo'n simpel stripje) Hierdoor meer algvorming?
Ik heb een 60 cm bak(54L) met hierboven een: Tetratec al15 t8 white 6500 k 560 LM
Deze draait momenteel 10 uur, maar zoals ik al aangaf ga ik hiermee omlaag. Vanaf vandaag een kwartier minder.

De bladeren die onder de alg zaten heb ik allemaal verwijderd, en het ziet er meteen een stuk frisser uit! Nog wel een kaal plantje, met eigenlijk een te grote stam en te weinig bladeren, maar hopelijk gaat ie nu nog even flink groeien.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Ik denk dat de lamp die je hebt te fel is, met een te hoog aandeel aan blauw licht. Prima voor de groenalgen. Dan kun je beter de verlichtingsduur hetzelfde houden, en een andere lamp erin zetten.

voorbeeld: http://www.lampdirect.nl/philips-master ... w-840.html
(Wel ff checken of de lengte identiek is....). Dat is toch nog wit licht, maar minder blauwig...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
konijntjeluuk
0-200
0-200

Bericht door konijntjeluuk »

Is dat echt zo? Ik heb namelijk deze lamp erbij gekregen, en deze werd me aangeraden door de verkoper... Koste iets van €17.50
Nu weet ik inderdaad dat je ook veel goedkoper uit kan, maar dat wist ik toen niet.

Ook heb ik verder zitten kijken, en ik kwam op een tabel waar ik uit kan opmaken dat ik niet de ideale situatie in mijn bak heb:
Afbeelding

Zijn er meer mensen die dit in de gaten houden, en precies in het gele vlak proberen te zitten? Ik heb namelijk nog niets gedaan met PO4.
Het liefst heb ik een bak waar ik zo min mogelijk aan toe hoef te voegen, maar dat gaat niet lukken vrees ik...

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Met mijn planten bakken houd ik dat in het begin wel in de gaten ja, kan je een hoop ellende voorkomen. Misschien kun je dmv van meer verversen wel in een betere lijn komen te zitten.

Weet je nu je po4 waarde inmiddels al wel dan? Welke nitraat en fosfaat waardes heb precies?

Is dat de standaard lamp die erin zit?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

De meeste verkoper verkopen dat soort speciale plantenlampen, terwijl je in de praktijk veel beter af bent met een normale lamp van philips.

De redfield ratio is leuk en aardig, maar je kunt bijna niet sturen op die waarden, of je moet echt met fosfaat- en nitraat- houdende verbindingen in de weer. Als je er voor zorgt dat je nitraat laag is (door verversing, of heel veel planten) dan lost het probleem zichzelf op.

Ik zou de lamp vervangen, en voor die paar euro kun je best een test doen
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd