Ok, we zijn er weer, mèt LED verlichting van Kite Light, waar je (Rody) een link van had neergezet.
Na gebeld te hebben met de vraag of wij het vandaag op konden komen halen, omdat we hoogstwaarschijnlijk maandag de visjes al krijgen

en we graag de verlichting dan klaar hebben, werden we hartelijk ontvangen!
Er werd vanalles uitgelegd. Onder andere wat de voordelen van LED verlichting zijn.
Dat het vele malen goedkoper is qua verbruik, dat weet inmiddels iedereen geloof ik wel. Máár wat de man vertelde over het verschil van licht tussen tl-buis en LED vond ik zeer opvallend en als dit klopt, dan vind ik dit ook een zeer belangrijk gegeven, welke ik persoonlijk nog niet eerder ergens heb gelezen of gehoort! Namelijk...
Een TL-buis geeft op een knipperende wijze licht. Zie het maar als wanneer een tl-buis oud wordt, dan zie je hem knipperend aan of uit gaan. Nou dit dus, maar dan vol continu en op een manier welke wij als mens niet (goed) kunnen zien. Helaas.... de visjes wèl!!!
Visjes zouden rustiger zijn bij LED verlichting, als bij TL- verlichting.
Goh! Als dit dus werkelijk zo is, dan vind ik dit persoonlijk een belangrijke reden op voor LED te kiezen!
Je kan dus met deze strips ook uitbouwen. Zo kun je evt. een blauwe en een rode er aan koppelen of los er bij doen, om zo evt een tl-buis te kunnen vervangen. Dan heb je de kleuren welke goed voor de planten zijn er bij. En je kan dan ook per ledstrip gaan dimmen en dus alles zo regelen zoals je het graag hebben wilt.
Dit hele verhaal lijkt wellicht een reclameverhaal, zo is het niet echt bedoeld. Ik ben slechts beginner en heb geen voldoende verstand van zaken om er een goed oordeel over te kunnen hebben. Mijn verhaal is bedoeld als verslag en het delen van ervaringen met jullie! Als reactie op alle bovenstaande berichtjes!
Afijn..
We hebben een 50cm superlux gekocht, met dimmer er bij. Op de foto's kun je goed een voorbeeld van wat stappen aan lichtverschil zien. De een na laatste is dan mèt de tl-buis verlichting er bij aan.
NIEUWTJE: de dimmer der dimmers komt er aan. Jammergenoeg had hij hem nog niet binnen, anders hadden wij die gekocht. Het is een dimmer met nòg meer mogelijkheden. Zo zit er ook een timer op, zodat je helemaal in kan stellen wanneer hij zacht en wanneer hij feller moet branden. Goed hoor, dan zou je dus helemaal de zons op- en ondergang kunnen nabootsen!
Hier dan de foto's:
en hoe ziet het er nu onder die kap uit? zo dus: