Korte tijd

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Korte tijd

Bericht door Kevin »

Over algen eters hou ik mijn mond :) met de rest help ik je graag.

Ik vroeg over Bubbels omdat als het goed is daar van ons inmiddels visitekaartjes en flyers zouden moeten liggen.

Mochten er veranderingen optreden kun je ze rustig melden hier natuurlijk.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Patman schreef:ik kan er weinig meer aan toevoegen. Een ding... Soms hebben wonderen wat tijd nodig..

Als de alg langzaam verdwijnt, de planten gaan groeien en de bak lekker draait moet je niet vergeten dat waterverversen al dit soort zorgen kan wegnemen. Het kost eigenlijk zoveel tijd niet. Ik heb vanavond twee bakken gedaan in een uurtje. Je krijgt er routine in en zo... :wink: En het mooiste is, als een plantenbak goed draait, en de visbezetting is niet abnormaal zwaar, dan is de verversfrequentie zo hoog niet. Ik moet wekelijks minstens 30% per bak (x2) doen... Maar toen de ene bak nog een Plantenbak was ververste ik slechts eens per maand 30%...

De paarse lamp zou ik niet aanraden, vooral niet nu je al last hebt van beginnende blauwalg. Als je de oude lamp nog hebt zou ik hem sowieso gedurende de 'probleemfase' niet gebruiken. (Eigenlijk nooit... maar ok..).

Sterkte, en houd ons op de hoogte :D
Eigenlijk nooit......?? dat is zonde want ik heb mijn probleem in de winkel voorgelegd en ze raadde het aan voor de planten groei,ik heb ze alle 2 in de container gelegd maar ze zijn nu nog heel,zal ik beter de oude gele(witte) erin doen?? wel zonde was toch een dure tl.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Witte schreef:Eigenlijk nooit......?? dat is zonde want ik heb mijn probleem in de winkel voorgelegd en ze raadde het aan voor de planten groei,ik heb ze alle 2 in de container gelegd maar ze zijn nu nog heel,zal ik beter de oude gele(witte) erin doen?? wel zonde was toch een dure tl.
Zonder kwaad te willen spreken over de aquariumbranche.... Die lampen worden altijd aangeraden om 'de plantengroei'.. Het is echter door meerdere mensen aangetoond dat in aquaria waar deze fraaie lampen hun werk doen, de algen het beter hebben dan de planten. Teveel blauw in het licht, daar profiteren de algen meer van dan de planten... En ja, ze zijn duur...
Mijn plantenbak 'draaide' op twee ordinaire philips TL-D 830 en 840 lampen. (830 is gelig 'warmwit' 840 is witter 'daglicht')
En naar volle tevredenheid ( en dat voor 5 euro per stuk he... )

En nu zal je zeggen: Ik had ook algen zonder die lamp, want hij is net nieuw... En dat is helemaal waar... Maar nogmaals, de grolux gaat volgens mij niet helpen. Een nieuwe 'normale' lamp is eigenlijk beter

Het spijt me dat onze raad soms ook pijn doet... hihi... :oops: Maar we menen het goed hoor :D
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Voor verlichting zijn vaak de meest goedkope nog het beste, vaak adviseren wij gewone Philips lampen met de kleurnummers 830 en 840.

Die grolux lamp zou een speciaal lamp moeten zijn voor planten, dat klopt ook maar de meeste algen zijn ook familie van de plant en zullen dus ook baat hebben bij dit soort licht.

Vaak zie je dan dat de algen de overhand gaan krijgen en je planten afzwakken of sterven.

Dit heeft allemaal te maken met de keurtinten die in het licht zitten, vaak zijn de blauw en de paars tinten niet aan te raden.

Kijk is naar dit schema.
Afbeelding

hier zie je de pieken in de kleuren zoals de grolux ze heeft.
Duidelijk te zien is dat er een flinke piek in blauw zit en zelfs een piek in het paars.
De rood, geel en oranje tinten zijn wel gewenst, en hier hebben de meeste planten ook ruim voldoende aan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

welke maar lampen heb je eigenlijk? Misschien zit er een elektrozaak in de buurt waar je voor een prikkie een 840 en 830 lamp kan kopen..?
Groeten,
Patrick

Peter 75

Bericht door Peter 75 »

Hoe lang zijn jou lampen aan per dag.

Ik heb bij mij de lampen een paar uur korter laten branden, probleem na 1 week opgelost in combinatie met Easy life Carbo, daar zit iets in waar alg niet van houd.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

De lampduur was 10 uur geloof ik..

En ja, Easycarbo werkt, maar niet bij alle algen. Helaas niet bij blauwalg.
Groeten,
Patrick

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Kun je de stortvloed van adviezen nog aan Hans? :mrgreen:
Groeten,
Patrick

jari4now

Bericht door jari4now »

witte schreef:Ja zoiets zoek ik,als je het hier niet wilt vermelden stuur me dan maar een e-mail wat het dier kost.
Moet even kijken.....als er straks grotere bak van gaat komen wil vrouw lief heb niet kwijt.....ik wel maar soms moet je het even wat voorbereiden....ik hou je op de hoogte.

Ps. Noem het wel algeter maar eet meer plant en komkommer ipv alg dus als oplossing voor je alg zal hij niet werken...zoals Kevin dus eigenlijk bedoelt te zeggen :wink:

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

En die zal ook geen blauwalg of draadalg eten :?

Misschien is een schooltje corydoras wel iets mits je bak dat toe staat, die wroeten lekker je bodem los en garnalen ruimen lekker op.

Maar ik dwaal weer is af :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

de eerste lamp die ik vorige week vervangen heb 30watt trocal de luxe,special plant,speciaal spectrum=preventieve werking tegen algen, de 2e lamp die ik een week later moest vervangen ook 30watt trocalsuper color plus met trocal uv- stop=preventief tegen algen bevorderd plantengroei met sterke trocal color peaks in het rode en blauwe berijk voor intensief stralende kleuren.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Die lampen ga ik morgen even checken... Misschien valt het mee... Ik dacht dat je echte Gro-Lux lampen had...
Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Er zitten nu 2 corydoras in en 10 garnaaltjes,moeten dit er meer zijn? er zijn toch wel vissen die algen eten?ik doelde op zo een met zo'n grote zuignap die dikwijls op het hout zit met zijn zuignap.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Zijn van Dennerle toch die lampen? ik heb ze ook gehad, die filters werken nog echt ook op die lampen.

Dus ik geloof niet dat we het daarin moeten zoeken patman.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Ik moet het wel aan kunnen''patman" want als het me niet lukt om het goed te krijgen dan maak ik er een kikkerbak van :twisted: