Ik ben radeloos daarom vraag ik jullie hulp.
Mijn planten zitten vol met iets maar het is geen alg, het lijkt meer op drap. En het word maar niet minder wat ik ook probeer. Het zit op de planten en op de achterwand. Op de planten is het net een soort stof, en met een nagel kan ik het eraf vegen. Op de achterwand dit het opgehoopd op plekken waar denk ik geen stroming is en is het ook zwart en net drap.
Het is ongeveer 2 mnd geleden begonnen. Ik heb in die periode ook 3 jonge nieuwe discussen geplaatst wat dus inhoud dat je meer moet voeren. Al het voer word meteen binnen 2 minuten opgegeten. Momenteel voer ik weer minder wat erg moeilijk is, ze bedelen de hele dag.
Verder dacht ik dat het aan de verlichting lag, heb 1 lamp vervangen en sinds 2 wkn heb ik de verlichting nog maar 9 uur aan staan wat ik erg jammer vind. Kijken naar een bak zonder verlichting is niets aan. Maar dit geeft ook geen verbetering.
Ook ben ik vanaf juni iedere week aan het testen met de sera koffer, (bij jullie gewonnen).
Maar hier kan ik niets bijzonders aan aflezen. Misschien iemand van jullie wel.
Ik doe iedere morgen 10 ml easycarbo in het water.
Twee maal in de week na een waterwissel 25 ml profito afgewisseld met ferro.
Verder zitten er bij de planten kleibolletjes.
Het aquarium is 150 cm X 60 cm X 60 cm en heeft een zand bodem, hier kan ik geen rotting of iets dergelijks vinden, bodem is los. Het aquarium draait al vanaf oktober 2009, dus bijna 2 jaar.
Normaal ververs ik 2 keer in de week 25 %, momenteel 2 keer in de week 50 %.
Mijn pomp is een eheim 2224, deze pomp zou 500 liter aan moeten kunnen!
Visbezetting: 3 volwassen discussen
4 jonge discussen 10 cm
3 kardinaaltetra's
1 maanvis
1 L-nummer
12 corydoras Panda
6 corydoras Julii
3 kuhli's
helena slakken
PH KH GH NO2 NO3 FE NH3/NH4 PO4
22 juni 7.5 9 13 0 10 0.1 0,25 0,5
30 juni 7.5 10 12 0 10 0 0.5 1
9 juli 7.5 9 14 0 0 0 0,25 2
16 juli 7.5 7 12 0 0.25 0 0.25 1
Hopelijk weet iemand wat het is en wat ik eraan kan doen, aan de vissen merk ik niets die doen het goed. De planten groeien ook gewoon.
bladeren en achterwand
lotusblad
bladeren
met mijn vinger de drap van het blad afgeveegd, er blijft een zwarte smeurie over