fosfaten

Plaats reactie

Onderwerp auteur
jessicapilon
0-200
0-200

fosfaten

Bericht door jessicapilon »

mijn vader belde dat hij van die kleine zwarte plukje penseelalg heeft en vroeg advies. de lfs had het water getest en de po4 was wat te hoog zeiden ze. en dat veroorzaakte volgens hen de zwarte algen(roodwiert dus). nu lees ik overal dat een te hoge po4 of slechte verhouding no3/po4 wel blauwe en groene algen kan geven. maar nergens dat het zwarte alg geeft. roodwieren dus. ik las zelfs ergens dat deze niet door de verhouding no3/po4 worden veroorzaakt maar dat dit dus andere voedingsproblemen zijn. heeft de lfs het dus mis als ze zeggen dat het door teveel po4 komt?? ik denk het wel en kan het verder ook nergens vinden. wie kan hier zeggen of de lfs gelijk heeft dat het in de regel niet door no3/po4 wordt veroorzaakt(wat ik dus denk omdat ik dit nergens lees).
gr jessica :?:
ps mn vader is al bijna 70 en heeft geen pc om dit ook zelf na te kunnen lezen en vroeg mij daarom dus. daarom meld ik me hier voor de zekerheid

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: fosfaten

Bericht door Stefan »

Penseelalg wordt over het algemeen idd niet veroorzaakt door een slechte NO3/PO4 verhouding.
Ik heb zelf de ervaring dat ik penseelalg kreeg toen ik oudere verlichting had.
Ik denk dat dan de planten minder hard groeien en dat dan penseelalg meer kans krijgt om te groeien.
Natuurlijk zal dat waarschijnlijk maar één van de factoren zijn maar blijkbaak wel een grote, want toen ik m'n lamp verving gingen m'n planten weer groeien en verdween de penseel alg langzaam maar zeker.

Ook schijnt easycarbo erg goed tegen penseelalg te werken maar dat kan ik niet bevestigen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Yeps, penseelalg en borstel/baardalg zal niet (direct) het gevolg zijn van de Po4/No3 vehouding, kan dan wel eventueel komen doordat er sporenelementen missen in het water maarja welke hè.

2 dingen die je zou kunnen doen eraan, meer snelgroeiers in de bak en Easycarbo toevoegen.
Easycarbo heeft bij mij de baardalg die ik had netjes uitgeroeid :) penseelalg is naar mijn weten van dezelfde familie en erg gevoelig voor Easycarbo.
Als je vader nog geen carbo gebruikt even de eerste week de aanbevolen hoeveelheid, dan 2 weken 1,5 tot 2x de hoeveelheid, na die 2 weken zou ik weer naar de aanbevolen hoeveelheid gaan.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

ga met de beide heren mee.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs