nitraat
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

Re: nitraat
Hoi. maar als je in de tabel kijkt dan is een nitraat van 20 en een po4 van rond de 1,5 toch wel goed?? en deze waarden zijn toch niet van invloed op de baard en of penseelalgen(de rode dan he)? als ik bij een nitraat van 20 de po4 verlaag naar bijv 1 ipv 1,5 dan kryg ik kans op groene algen volgens de tabel. vind je echt de po4 te hoog??
de nitriet is 0 en de kh 4-5. groetjes jessica
ps nog andere mensen die weten hoe deze baardalgen kunnen ontstaan??
de nitriet is 0 en de kh 4-5. groetjes jessica
ps nog andere mensen die weten hoe deze baardalgen kunnen ontstaan??
@rody
de man in de dierenwinkel zei dat 6 goed is, omdat bijna alle vissen zo'n ph hebben.
de man in de dierenwinkel zei dat 6 goed is, omdat bijna alle vissen zo'n ph hebben.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)
-20x Hemigrammus bleheri
Het is een combinatie van alles bij elkaar, Baardalg zal in een aqua met hard water (zoals jou met +14) eerder de kop op steken dan in zacht water, maar is natuurlijk weer niet onmogelijk.
Bij mij heeft het geholpen om met EasyCarbo te beginnen, kijk maar eens op de foto hieronder hoe het was.....nu heb ik dus geen 1 sliert baardalg meer, volgens mij moet je baardalg niet in je Po4 en No3 zoeken nee.

Groene algen is inderdaad vaak en combinatie van No3 en Po4, zoals je zegt is het volgens de tabel inderdaad goed. Het beste om je No3 naar beneden te krijgen is verversen (zoals Patrick zei) en snelgroeiers.
Bij mij heeft het geholpen om met EasyCarbo te beginnen, kijk maar eens op de foto hieronder hoe het was.....nu heb ik dus geen 1 sliert baardalg meer, volgens mij moet je baardalg niet in je Po4 en No3 zoeken nee.

Groene algen is inderdaad vaak en combinatie van No3 en Po4, zoals je zegt is het volgens de tabel inderdaad goed. Het beste om je No3 naar beneden te krijgen is verversen (zoals Patrick zei) en snelgroeiers.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

wat is hard he. ik heb net getest met vloeistof en de kh is 6 en de ph 6.8. dit is volgens de tabel erg goed voor planten gelet op de co2 dus. ideaal is tussen de 5 en 10 les ik overal. de gemiddelde hardheid zit meestal met strips gemeten op groter dan 7 en was 1x groter dan 14. dit lijkt me toch wel goede waarden?? gr jessica
ps ik las dat de algen wel bij hard water komen, maar dan bij een kh boven de 10
ps ik las dat de algen wel bij hard water komen, maar dan bij een kh boven de 10
Ik ben bang dat je nu 2 dingen door elkaar haalt, GH is de totale hardheid van je water en niet de KH (carbonaathardheid) en die GH bedoel ik, die is bij jou 14+ dus behoorlijk hard en zoals je zegt zullen de algen dan sneller komen kijken, overigens weer ik dit alleen van de baardalg. Weet niet of dit met de rest van de algen ook zo is.
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

ja ok zo bedoel ik het ook hoor. meestal test ik met strips en dan is de ph 9 vd 10 keer rond de 6.8 en de kh groter dan 7 volgens de kleurstaat. 1x was hij groter dan 14. is 7 ook hoog dan?? gr jessica
ps moet ik proberen om het lager te krijgen want volgens de tabel is de co 2 bij ph 6.9 en kh 5 erg goed
ps moet ik proberen om het lager te krijgen want volgens de tabel is de co 2 bij ph 6.9 en kh 5 erg goed
Nee, die waardes van je ph en KH vind ik niet vreemd. Zijn prima waardes hoor.
Maar wat is nu de waarde van je GH?
Overigens test ik nooit met strips aangezien die behoorlijk onnauwkeurig zijn, het is mooi voor een indicatie maar echt meten is toch het beste met druppels.
Maar wat is nu de waarde van je GH?
Overigens test ik nooit met strips aangezien die behoorlijk onnauwkeurig zijn, het is mooi voor een indicatie maar echt meten is toch het beste met druppels.
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

hallo. de gh is 9 van de 10x >7 en was 1x >14. maar normmal dus >7. gr jessica
Ah ok, 7 is een prima waarde dan. Die 14 zal waarschijnlijk een verkeerde meting van de strip geweest zijn want hij springt niet van de 1 op de andere dag naar de 14.
Mijn GH is ook 7 en ik heb dus ook vreselijke last gehad van baardalg, sinds ik met Easycarbo ben begonnen is dat langzaam aan afgezwakt en heb nu ruim een maand geen baardalg meer.
Het duurde wel ruim een maand voordat het weg was en heb daarna de bladeren weggeknipt waar het nog op zat.
Hoe gebruik jij je carbo? Wanneer en hoeveel?
Mijn GH is ook 7 en ik heb dus ook vreselijke last gehad van baardalg, sinds ik met Easycarbo ben begonnen is dat langzaam aan afgezwakt en heb nu ruim een maand geen baardalg meer.
Het duurde wel ruim een maand voordat het weg was en heb daarna de bladeren weggeknipt waar het nog op zat.
Hoe gebruik jij je carbo? Wanneer en hoeveel?
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

ja maar de planten die het krijgen zijn nieuw. 3 weken oud en ik gebruik al lang carbo. hoe kan het dan toch nog ontstaan terwijl ik carbo gebruik?? gr jessica
ik geef nu weer 1x p/d de aanbevolen dosis. voor de rio 125 gebruik ik 2 a 2,5ml per dag
ik geef nu weer 1x p/d de aanbevolen dosis. voor de rio 125 gebruik ik 2 a 2,5ml per dag
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

eindelijk zit mn no3 op 10 en de po4 op 1,5. de bak draait nu al 3 mnd en voor het eerst zit ik met de no3 beneden de 20. en met vloeistof getest he. voor de zekerheid zelfs 2x. lol. toch een ieder bedankt voor zijn reactie. n waarom het nu wel lager is weet ik niet, maar wellicht door geduld en tijd. groetjes jessica 
mooi zo dan.
en eh foto's komen eraan hoorde ik
.
en eh foto's komen eraan hoorde ik
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-20x Hemigrammus bleheri
-20x Hemigrammus bleheri
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

nou dat is de foto dan. hoe vindt je het??? gr jessica 

Zo ziet er netjes uit hoor.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
Leuk, lekker vol. Vind ik altijd wel mooi.
Maar buiten een paar vele blaadjes zie ik totaal geen baard/borstelalg in je bak.
Maar buiten een paar vele blaadjes zie ik totaal geen baard/borstelalg in je bak.