wie weet waar ik de fout in ga?
wie weet waar ik de fout in ga?
ik denk dat ik iets verkeerd doe met nieuwe bakken,maar weet zelf niet wat
wie kan helpen
2 voorbeelden
bak 1; heeft 4 weken plus 3 dagen ingedraaid met gewoon kraanwater
bak is een aqua 65
na de wachttijd er 15 garnalen in gedaan (neocaridina heteropoda var.blue)
en er vanuit gegaan dat die bak wel niet zo heel snel zouden vervuilen
na 10 dagen de eerste dode
vanaf dat moment gaan verversen elke week 20 procent, dit hielp niet er bleven doden vallen
had de nh3/nh4 test gedaan op een gegeven moment viel op dat meteen na het verversen het water wel goed was
maar een halve dag later er toch alweer een heel klein beetje nh3/nh4 aanwezig was tussen het geel en groen in
ik schat zo,n 0,2 mg
bak 2;
de bak heeft 5 weken plus 2 dagen ingedraaid
het gaat om een aqua cube 40 maten 33 br 33 diep 40,5 hoog dus geen aqua 40
na de wachttijd 20 babaulti,s stripes erin gedaan in tegenstelling tot bak 1 gaat het hier om een zeer kleine garnalen soort
bij deze dacht ik mijn leven te beteren en ben meteen vanaf 1 week dat de garnalen erin zaten elke week 20 procent gaan verversen
ik had de test nu eenmaal toch inhuis en ben ook hier nh3/nh4 gaan meten
resultaten het zelfde gehalte als bak 1
toch een kleine hoeveelheid nh3/nh4 aanwezig, deze bak heb ik geen dode gevonden,tenzij ze zijn opgevreten natuurlijk door de andere garnalen
hoe doen jullie dat met een nieuwe bak?
wachten,vissen erin, en dan met verversen
wil graag weten wat er hier fout gaat
vind het zo vreemd dat het bij allebei de bakken ondanks de iets andere aanpak toch niet helemaal goed gaat
wie kan helpen
2 voorbeelden
bak 1; heeft 4 weken plus 3 dagen ingedraaid met gewoon kraanwater
bak is een aqua 65
na de wachttijd er 15 garnalen in gedaan (neocaridina heteropoda var.blue)
en er vanuit gegaan dat die bak wel niet zo heel snel zouden vervuilen
na 10 dagen de eerste dode
vanaf dat moment gaan verversen elke week 20 procent, dit hielp niet er bleven doden vallen
had de nh3/nh4 test gedaan op een gegeven moment viel op dat meteen na het verversen het water wel goed was
maar een halve dag later er toch alweer een heel klein beetje nh3/nh4 aanwezig was tussen het geel en groen in
ik schat zo,n 0,2 mg
bak 2;
de bak heeft 5 weken plus 2 dagen ingedraaid
het gaat om een aqua cube 40 maten 33 br 33 diep 40,5 hoog dus geen aqua 40
na de wachttijd 20 babaulti,s stripes erin gedaan in tegenstelling tot bak 1 gaat het hier om een zeer kleine garnalen soort
bij deze dacht ik mijn leven te beteren en ben meteen vanaf 1 week dat de garnalen erin zaten elke week 20 procent gaan verversen
ik had de test nu eenmaal toch inhuis en ben ook hier nh3/nh4 gaan meten
resultaten het zelfde gehalte als bak 1
toch een kleine hoeveelheid nh3/nh4 aanwezig, deze bak heb ik geen dode gevonden,tenzij ze zijn opgevreten natuurlijk door de andere garnalen
hoe doen jullie dat met een nieuwe bak?
wachten,vissen erin, en dan met verversen
wil graag weten wat er hier fout gaat
vind het zo vreemd dat het bij allebei de bakken ondanks de iets andere aanpak toch niet helemaal goed gaat
Re: wie weet waar ik de fout in ga?
Opzich is het laten rijpen van een aquarium een goede zaak, maar alleen een bak met water wegzetten heeft dan weer geen zin. Je zult de bacterie de kans moeten geven om zich te vermenigvuldigen, dit kun je doen door een bacterie preparaat toe te voegen en bijvoorbeeld zo om de dag een klein beetje voer in de bak gooien.
Verder start je ook een bak op door planten te plaatsen, je filter op te starten en ook deze te enten met een bacterie preparaat en een normale verversing cycles te gaan volgen.
Bij de meeste garnalen geld dat een bak gedurende een langere tijd moet indraaien. Dat wil zeggen dat je planten inmiddels goed moeten groeien, en er ook al wat vis in heeft gezwommen zodat de bacterie cultuur optimaal zodat deze een nh3/nh5 gehalte kunnen verlagen voor je dieren er last van krijgen.
Verder je filter zo veel mogelijk met rust laten om de bacterie cultuur erin niet te verstoren en als je je sponzen moet reinigen dit te doen in water wat je net uit je aquarium gehaald hebt. Dit ook weer om de bacterie cultuur zo veel mogelijk in met rust te laten.
Verder start je ook een bak op door planten te plaatsen, je filter op te starten en ook deze te enten met een bacterie preparaat en een normale verversing cycles te gaan volgen.
Bij de meeste garnalen geld dat een bak gedurende een langere tijd moet indraaien. Dat wil zeggen dat je planten inmiddels goed moeten groeien, en er ook al wat vis in heeft gezwommen zodat de bacterie cultuur optimaal zodat deze een nh3/nh5 gehalte kunnen verlagen voor je dieren er last van krijgen.
Verder je filter zo veel mogelijk met rust laten om de bacterie cultuur erin niet te verstoren en als je je sponzen moet reinigen dit te doen in water wat je net uit je aquarium gehaald hebt. Dit ook weer om de bacterie cultuur zo veel mogelijk in met rust te laten.
hallo Kevin
wat de filters betreft heb ik voor sponsfilters gekozen, juist omdat je die zo lekker met rust kan laten
in beide bakken heb ik wel de eerste 2 weken om de dag een half dopje nitrivec gedaan
evenals 2 posthoornslakjes, voer heb ik dan weer niet gegeven
omdat ik de bakjes puur voor de garnalen wil houden heb ik er geen visjes bij
ook zo zonde om die naderhand weer weg te moeten doen
wat de filters betreft heb ik voor sponsfilters gekozen, juist omdat je die zo lekker met rust kan laten
in beide bakken heb ik wel de eerste 2 weken om de dag een half dopje nitrivec gedaan
evenals 2 posthoornslakjes, voer heb ik dan weer niet gegeven
omdat ik de bakjes puur voor de garnalen wil houden heb ik er geen visjes bij
ook zo zonde om die naderhand weer weg te moeten doen
en in de opstartperiode heb je ook ververst? Garnalen zijn gevoelige dieren die niet goed tegen schommelingen kunnen. Wekelijks je water verversen zp'n 15 ltr. Lekker veel planten plaatsen. Zelf vind ik waterpest heel makkelijk om wat voedinsstoffen voor o.a. algen weg te nemen.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
als je met de opstart periode de 5 weken wachten bedoeld, dan heb ik niet ververst
volgens het garnalen en kreeftenforum is het; vullen met waterbereider en dan 5 weken wachten voor de garnalen erin kunnen
in de rijpings tijd doe ik dan verder echt helemaal niets aan de bak, er zat ook niets in de eerste 5 weken behalve de 2 piepkleine posthoornslakjes en planten natuurlijk
volgens het garnalen en kreeftenforum is het; vullen met waterbereider en dan 5 weken wachten voor de garnalen erin kunnen
in de rijpings tijd doe ik dan verder echt helemaal niets aan de bak, er zat ook niets in de eerste 5 weken behalve de 2 piepkleine posthoornslakjes en planten natuurlijk
Verversen kan nooit kwaad, ook niet bij een bak die op staat te starten.
Denk dat het daarin gezocht moet worden.
Zou nu zelfs om de 2 tot 3 dagen 20 tot 30% verversen.
Denk dat het daarin gezocht moet worden.
Zou nu zelfs om de 2 tot 3 dagen 20 tot 30% verversen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Indien je een meting hebt in de No2 dan is het uiteraard nooit goed voor garnalen, zijn hier super gevoelig voor.
Echt een cultuur zul je niet opbouwen als je een bak laat draaien me alleen maar water, hooguit dat er wat blaadjes dood gaan die voor wat stoffen zorgen.
Waar meet je trouwens mee? Druppels of strips?
Echt een cultuur zul je niet opbouwen als je een bak laat draaien me alleen maar water, hooguit dat er wat blaadjes dood gaan die voor wat stoffen zorgen.
Waar meet je trouwens mee? Druppels of strips?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
ik meet geen nitriet
nitraat is ook 0
gh is 11
ph 7,5
kh 6
ik meet met druppels van sera
allemaal goede vrij nieuwe test sets
water verversen vind ik op dit moment zelf een klein beetje eng
omdat ik de laatste keer voor het verversen ook getest heb een paar uur en een dag later bij de neocaridina
var.blue was het nh3/nh4 gehalte een dag later iets hoger dan ervoor
dit wekt bij mij de indruk dat de balans verstoord is
ik gebruik nu voor als nood toxivec om het beetje nh3/nh4 te binden dit werkt ongeveer 48 uur merk ik aan de metingen
voor de rest doe ik 2 keer per dag een theelepeltje nitrivec om nuttige bact. in te brengen in de bak
heb voor de rest ook nog een gezelsschaps bak van 180 liter, maar vind het ook een beetje eng om water of
andere dingen van deze bak over te brengen
nitraat is ook 0
gh is 11
ph 7,5
kh 6
ik meet met druppels van sera
allemaal goede vrij nieuwe test sets
water verversen vind ik op dit moment zelf een klein beetje eng
omdat ik de laatste keer voor het verversen ook getest heb een paar uur en een dag later bij de neocaridina
var.blue was het nh3/nh4 gehalte een dag later iets hoger dan ervoor
dit wekt bij mij de indruk dat de balans verstoord is
ik gebruik nu voor als nood toxivec om het beetje nh3/nh4 te binden dit werkt ongeveer 48 uur merk ik aan de metingen
voor de rest doe ik 2 keer per dag een theelepeltje nitrivec om nuttige bact. in te brengen in de bak
heb voor de rest ook nog een gezelsschaps bak van 180 liter, maar vind het ook een beetje eng om water of
andere dingen van deze bak over te brengen
Meet je geen No2 of is de waarde 0?
Toxivec is wel een goed idee op dit moment, een theelepel nitrivec is wat weinig maar daarentegen nooit verkeerd natuurlijk.
Heb je je kraanwater ook getest?
Toxivec is wel een goed idee op dit moment, een theelepel nitrivec is wat weinig maar daarentegen nooit verkeerd natuurlijk.
Heb je je kraanwater ook getest?
Is die gezelschapsbak goed in evenwicht en heb je daar geen rare zaken die spelen dan is het wel goed ent water met nuttige bacteriën.
latinus
ik heb wel nitriet gemeten maar dit was ook 0
heb vanavond een heel dopje gedaan i.p.v. een thee lepeltje
water was vandaag een beetje mistig, maar dit is volgens mij een goed teken?
kevin
waterwaardes van de gezelsschaps zijn wel goed alleen het nitraat is 25 dit zou volgens mij ietsje lager kunnen
ik voer altijd 2 x per dag zeer spaarzaam in deze bak
raar dat nu ik de 5 weken wachtijd aanhoud dit tegenkom, waarschijnlijk toch nuttige bacterien die verhongeren
bij ons eerste bakje 10 jaar geleden deed ik er na 5 dagen 2 platy,s, 3 black molly,s, 5 cory,s en 6 roodkopjes in
de roodkopjes hadden meteen witte stip,de rest had nergens last van, na een exit kuur zijn de roodkopjes nog jaren meegegaan
ik heb wel nitriet gemeten maar dit was ook 0
heb vanavond een heel dopje gedaan i.p.v. een thee lepeltje
water was vandaag een beetje mistig, maar dit is volgens mij een goed teken?
kevin
waterwaardes van de gezelsschaps zijn wel goed alleen het nitraat is 25 dit zou volgens mij ietsje lager kunnen
ik voer altijd 2 x per dag zeer spaarzaam in deze bak
raar dat nu ik de 5 weken wachtijd aanhoud dit tegenkom, waarschijnlijk toch nuttige bacterien die verhongeren
bij ons eerste bakje 10 jaar geleden deed ik er na 5 dagen 2 platy,s, 3 black molly,s, 5 cory,s en 6 roodkopjes in
de roodkopjes hadden meteen witte stip,de rest had nergens last van, na een exit kuur zijn de roodkopjes nog jaren meegegaan
Ok, dan is die waarde in ieder geval goed. Waardes in het kraanwater ook gemeten?
Water wordt altijd wat mistig van dit soort middeltjes, hoe langer de mist aanhoud hoe "viezer" de bak.
Nitraat van 25 vind ik nog niet echt schokkend trouwens hoor.
Water wordt altijd wat mistig van dit soort middeltjes, hoe langer de mist aanhoud hoe "viezer" de bak.
Nitraat van 25 vind ik nog niet echt schokkend trouwens hoor.
kraanwater heb ik ook gemeten
is goed hoor, alleen de ph mag wat mij betreft wel iets minder dan 7,5 zijn
is goed hoor, alleen de ph mag wat mij betreft wel iets minder dan 7,5 zijn
Ah mooi, Ph zou misschien iets lager mogen. Voor shrimpy's is de Ph niet schokkend hoor.