Binnen- vs. buitenfilter

Plaats reactie

Wat voor filter gebruik je, en waarom?

Binnenfilter
9
24%
Buitenfilter (potfilter)
24
63%
Buitenfilter (bioloog)
4
11%
Anders (?)
1
3%

Totaal aantal stemmen: 38

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400

Binnen- vs. buitenfilter

Bericht door Serge »

Hoe zijn de ervaringen hier gesteld vwb filtering? Gebruiken we binnen- of buitenfilters, en is daar een speciale reden voor?

Even op een rijtje wat er in het algemeen gedacht wordt over de twee typen:

Binnenfilter
voordelen:
- geen slangen, dus minder kans op lekken
- schoonmaken is relatief eenvoudig (Juwel binnenfilters)
- apparatuur zit weggewerkt in de filter
nadelen:
- vuil blijft in de bak
- ruimteverlies & de filter zelf in de bak
- bij schoonmaken krijg je een terugstoot van vuil in je bak

Buitenfilter:
voordelen:
- geen vuil in de bak
- efficiënte filtering
nadelen:
- slangen, kans op lekken
- hoger stroomverbruik
- vaak is een verwarming in je bak nodig

Bioloog:
voordelen:
- geen vuil in de bak
- zeer efficiënte filtering
- enorm filtervolume
- aparatuur kan in de bioloog
- nauwelijks onderhoud
- extra volume zonder een grotere bak (= betere waterkwaliteit, of groter visbestand mogelijk)
nadelen:
- slangen, kans op lekken
- duur in aanschaf
- lawaai

Nog andere pro's en con's voor de drie typen? Wat gebruiken jullie? Zou je willen/kunnen veranderen van type filter?

Kom maar op :)

Met dank aan Jean-Paul voor het aandragen van de vraag.

Rico
400-600
400-600

Re: Binnen- vs. buitenfilter

Bericht door Rico »

Ik heb gekozen voor een bioloog. Ondermeer om de redenen die hier boven al zo mooi opgenoemnd zijn. Maar wat voor mij vooral een plus punt heeft, is dat je weinig tot geen techniek meer in de bak hoeft weg te werken. Wat vooral bij een paludarium een groot voordeel is!
gr, Rico

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Ik gebruik zelf een buiten filter. Vind dit beter werken als een binnen filter omdat ik altijd veel troep in me water kreeg met het schoon maken van dit ding. Ik vind wel een nadeel van mijn buitenfilter dat de afzuiging die bij mijn Eheim pomp gelevert word niet past in mijn panorama en dat ik de aanzuig en afzuig niet aan het glas kan maken. Dit zou dan zelf bouw moeten worden.
Als later op mezelf woon en ik heb een mooi aquarium in de kamer staan komt hier een bioloog onder ivm met de wat extra voordelen.
zoals wat rico zei over de techniek en het opgesomde lijstje.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Uiteraard kies ik voor een bioloog, zo groot filtervollume en alle ander voordelen.

Duur ? nee juist niet een oud aquarium paar platen glas en wat handigheid en je hebt voor een paar tientjes al een bioloog.
Lawaai ? hoeft ook er zijn technieken genoeg om het geluid te beperken zo als een durso pijp

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Heb hier vanalles draaien, maar de bioloog werkt toch wel het prettigst vind ik. Vooral omdat je er bijna geen omkijken naar hebt en je goed kan zien hoe vuil hij is.

Voor het wegwerken van slangen en buizen zijn oplossingen genoeg te vinden, mocht een bioloog niet mogenlijk gaat mijn voorkeur uit naar een externe filter. Ook zoals als Jari zei "loskoppelen en naar de spoelbak ermee".

Maar ook voor binnenfilters zijn voordelen genoeg te bedenken, in mijn kweekbakken heb ik spons filtertjes op lucht in de bakken in deze situatie ideaal en doeltreffend.

Kortom eigenlijk zou je deze vraag per aquarium moet beantwoorden, want voor iedere situatie zou mijn keuze verschillen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jeroen
0-200
0-200

Bericht door jeroen »

Ik heb een opmerking:

'bioloog' slaat op relatief groot volume aan filtermedium.

Een 'bioloog' kan daarom een buitenfilter (bv in een sump onder, naast of boven het aquarium), of een binnenfilter (bv tegen zijwand of achterwand) zijn.

Enkele voor en nadelen zijn dan ook niet aan de 'bioloog' te koppelen, maar horen bij de praktische uitvoering van een filtersysteem (binnen vs buiten;puur mechanisch vs combi vs puur biologisch; etc. vs enz.).

[/beroepsdeformatie]

jeroen
0-200
0-200

Bericht door jeroen »

Over voor en nadelen kan ik nog wel een paar pagina's vol lullen, maar sommige eigenschappen zijn in de ene situatie een voordeel, in een andere dan weer een nadeel.

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Op me grote bak draaid een bioloog in combinatie met een druppelfilter en een eiwitafschuimer.(+/- 2800 ltr netto)

De kweekbakken draaien op biologen( 530 ltr)
De uitzwembak op een externefilter. (250 ltr)
Quarentainebak op een enkelpompje en een ntern bioloogje. (125 ltr)
En dan nog een kleinbakje op een binnenfilter.(60 ltr)

Dus het hangt ook wel van de grote van de bak af wat voor filter je er aan vast koppel