hallo
ik ben een lichtkap aan het maken voor mijn bak(190-60h-70d)geheel rvs alleen voorruit
ik wil red cedar hout gebruiken,maar lees her en der dat dit hout giftige stoffen af kan geven.
wie weet hier meer van!
en is evt goed aflakken .een oplossing??
mvg kokolex
red cedar geschikt voor lichtkap???
Re: red cedar geschikt voor lichtkap???
western red ceder is in principe niet giftig. er zitten wel natuurlijke olieen in. het meeste hiervan zijn looizuren en vormen geen probleem met je water en vissen.
red ceder is duurzaam maar feitelijk niet erg hard. als je hier ook je deksel van wil maken zal het toch sneller rotten/kromtrekken. je kan daar een paar dingen voor doen.
- goed beitsen (op waterbasis)
- veel ventilatie, liefst nog met bijv. een computer ventilator. (deze zijn goedkoop en stil)
- zo min mogelijk deksels/voerkleppen, dit wordt wel moeilijk met zo'n grote bak. maar liever 2 dan 3.
- let bij de planken op de nerven op de kopsekanten. daar zie je ringen lopen, zorg dat de kleinste ring onder zit, dit is de hartkant en daar is de plank sterker tegen kromtrekken.
- als extra zekerheid zou je aan de binnenkant een trespaplaatje kunnen bevestigen (die dunne witte platen die ze ook veel aan de dakranden gebruiken) deze kunnen erg goed tegen water.
- dekruiten neemt ook al heel veel vocht weg onder de kap.
veel succes
red ceder is duurzaam maar feitelijk niet erg hard. als je hier ook je deksel van wil maken zal het toch sneller rotten/kromtrekken. je kan daar een paar dingen voor doen.
- goed beitsen (op waterbasis)
- veel ventilatie, liefst nog met bijv. een computer ventilator. (deze zijn goedkoop en stil)
- zo min mogelijk deksels/voerkleppen, dit wordt wel moeilijk met zo'n grote bak. maar liever 2 dan 3.
- let bij de planken op de nerven op de kopsekanten. daar zie je ringen lopen, zorg dat de kleinste ring onder zit, dit is de hartkant en daar is de plank sterker tegen kromtrekken.
- als extra zekerheid zou je aan de binnenkant een trespaplaatje kunnen bevestigen (die dunne witte platen die ze ook veel aan de dakranden gebruiken) deze kunnen erg goed tegen water.
- dekruiten neemt ook al heel veel vocht weg onder de kap.
veel succes
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
Misschien is het een optie om aan de binnenkant van de lichtkap plexiglas van 2mm te plaatsen en goed afkitten.
Ook is het misschien mogelijk om het met epoxihars te behandelen.
Dan kun je de buitenkant aflakken met elke gewenste lak, en de binnenkant is meteen goed watebestendig en het hout komt niet in aanraking met het vocht.
Ook is het misschien mogelijk om het met epoxihars te behandelen.
Dan kun je de buitenkant aflakken met elke gewenste lak, en de binnenkant is meteen goed watebestendig en het hout komt niet in aanraking met het vocht.
Juwel trigon 350
Waarom smeer er dan geen laag epoxy overheen? moet je wel wat bedenken dat de epoxy niet langs je glas schaaft bij het plaatsen en verwijderen van je deksel.
Trouwens, een waardevolle bijdrage Gerard
Trouwens, een waardevolle bijdrage Gerard
zolang het boven water is kan je het ook gewoon met jachtlak of parketlak doen i.p.v. epoxy...
of mocht je het echt niet vertrouwen met menie
of mocht je het echt niet vertrouwen met menie
ik heb het voordeel dat ik zelf een houten kap heb en nu weet ik precies wat ik goed/fout heb gedaan.Kevin schreef:Trouwens, een waardevolle bijdrage Gerard
+ dat ik er ook mee werk, leer je toch ook een hoop van gelukkig.
plexiglas kan ook heel goed, voordeel van trespaplaatje is dat het gelijk je licht terugkaatst de bak in doordat het wit is. wel wat duurder, maar je hebt eigenlijk geen reflectoren meer nodig. tenminste bij mij op een 60 cm bakkie niet, misschien wel bij de grotere bakken.
hier heb ik het gewoon met beits gedaan, jachtlak zou ik ook nog durven. parketlak is weer op terpetine basis dacht ik. dat zou ik weer niet durven.
aquarium 60x20x30
alle glitsa lakken zijn tegenwoordig op waterbasis.
ook parketlak.
het grote voordeel is dat er een berg polyurethaan in zit wat het erg kras- en slijtvast maakt.
ook parketlak.
het grote voordeel is dat er een berg polyurethaan in zit wat het erg kras- en slijtvast maakt.
handig om te weten. wat slijt en krasvaster is zeker wel handig.
voor de volgende deksel (dit was prototype) zal ik het onthouden
voor de volgende deksel (dit was prototype) zal ik het onthouden
aquarium 60x20x30